| کد خبر: 220959 |

یک کارشناس حوزه خودرو تشریح کرد

◄ خودروسازها اجازه واردات نمی‌دهند؛ از رقابت می‌ترسند

مشکلات موجود در صنعت خودروسازی در ایران سال هاست این بخش تولیدی را با بن بست جدی در حوزه های مختلف مواجه کرده است. همان طور که وضعیف بیمارگونه فعلی این صنعت فقط مختص چگونگی قیمت گذاری نیست بلکه عدم تعادل بخشی در تولید و عرضه و همچنین عدم افزایش بهره وری و تولید همگام با استاندارد‌های جهانی مقوله‌هایی هستند که این بخش مهم را در کشور ما با چالش های جدی روبه رو کرده است.

تین نیوز

مشکلات موجود در صنعت خودروسازی در ایران سال هاست این بخش تولیدی را با بن بست جدی در حوزه های مختلف مواجه کرده است. همان طور که وضعیف بیمارگونه فعلی این صنعت فقط مختص چگونگی قیمت گذاری نیست بلکه عدم تعادل بخشی در تولید و عرضه و همچنین عدم  افزایش بهره وری و تولید همگام با استاندارد‌های جهانی مقوله‌هایی هستند که این بخش مهم را در کشور ما با چالش های جدی روبه رو کرده است.

به گزارش تین نیوز، در همین راستا کارشناسان و فعالان این حوزه تا کنون راهکارهای زیادی برای برون رفت از این وضعیت مطرح کرده اند که هیچکدام کارساز نبوده اند. در همین رابطه اخیرا سیدجواد حسینی‌کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای  تقویت عرضه و کاهش التهابات بازار پیشنهاد کرده خودروهای خارجی دست دوم خارجی وارد شود.

حال سوال اینجاست این طرح و ایده چه اندازه قابلیت اجرایی شدن دارد و آیا با توجه به عوارض کمرگی و نیز مشکلات تامین ارز در کشور آیا امکان عملیاتی شدن دارد و از نظر هزینه ای صرفه دارد؟ با در نظر گرفتن انحصار بازار خودرو در اختیار دو شرکت تولید کننده داخلی چقدر می توان به اجرایی شدن آن امید داشت و آنها را در کیفیت محصول تحت تاثیر خود قرار خواهد داد؟ فربد زاوه، فعال و کارشناس حوزه خودرو در گفت و گو با «تین نیوز» به این سوالات پاسخ داده است.

این کارشناس حوزه خودرو در رابطه با امکان اجرایی شدن چنین طرحی در وضعیت اقتصادی کنونی کشور، می گوید: با توجه به اقتصاد ایران در تامین ارز بعید به نظر می رسد که این طرح قابلیت اجرایی داشته باشد؛ بنابراین اضافه کردن بار سنگین خودرو در وضعیف فعلی اقتصاد ایران نه عاقلانه است نه انسانی، چرا که بواسطه تامین ارز این کالا ما در زمینه های دیگر با فشار مضاعف مواجه خواهیم بود.

زاوه همچنین با اشاره به انحصار تولید خودرو در دست دو شرکت داخلی می افزاید: قطعا این انحصار در داخل بر اجرایی شدن چنین طرح هایی تاثیرگذار خواهد بود. درواقع اگر شرایط ارزی ما بهبود یابد و بتوانیم ارز مورد نیاز در این رابطه را تامین کنیم واردات خودرو حتی دست دوم برای کوتاه مدت می تواند به جبران این عقب ماندگی کمک کند. بنابراین شک نکنید که این امر باعث ایجاد شوک و فضای رقابتی در شرکت های خودرو ساز داخلی می شود و محصولات بهتری را به بازار عرضه کنند.

با این حال باید توجه داشت که طرح واردات خودروهای دست دوم قابلیت اجرایی شدن در وضعیت کنونی ندارد و عوامل مختلفی بر عدم اجرایی نشدن آن موثر هستند از جمله می توان به قدرت لابی شرکت های خودروساز داخلی اشاره کرد که اجازه ندهند انحصار این بازار از دست شان خارج شود تحمل یک رقیب را مقابل خود نخواهند داشت. چرا که در این صورت دیگر هیچ کس برای خرید خودرویی مانند پراید در این وضعیت آن هم با این قیمت های فضایی اقدام نمی کند.

وی در ادامه خاطرنشان می کند: هر رقابتی در بازار کمک می کند که تولید کننده و یا همان عرضه کننده محصول بالنده شود؛ اما اگر یک بخش از رانت در این حوزه کسب درآمد می کند طبیعی است که از ایجاد چنین بازار رقابتی استقبال نخواهد کرد و درواقع رقابت به معنای مرگ آنها تلقی می شود. بنابراین در چنین فضای ناسالم و مسمومی شما نمی توانید انتظار ایجاد رقابت و کیفیت بهتر محصولات را داشته باشید چرا که رقابت درواقع مخل درآمد رانت خواران خواهد شد.

در نتیجه شما می بینید در فضایی که حتی اجازه تولید به دیگر شرکت های داخلی داده نمی شود و مجوز صادر نمی کنند و تولید فقط در انحصار دو شرکت قرار دارد نباید انتظار طرح هایی از جمله واردات خودروهای دست دوم را نیز داشته باشید.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علی 0 0

    خودرو ساز چه کاره هست که بخواهد تصمیم برای وادرات خودرو بگیرد ببینید تو زمان تحریم خودرو ساز چه کار کرد قیمت هر مرحله برد بالا چون خودش هست وخودش تو بازار خودرو اگه وادرات ازاد بشه دیگه از این غلط ها نمیکنه خیلی ها از مردم ناراضی شدن باید وادرات ازاد بشه خودروسازها هم هیچ کمک به کشور که نکردن هیچ همکاری با تحریم های امریکا هم کردن یک عده مفسد تو این ایران خودرو هستن دشمنهای داخلی مردم ایران