| کد خبر: 220925 |

روایت رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران از مدیریت منفعلانه کووید 19 در پایتخت

◄ انتظارها از حناچی به‌عنوان مسئول اداره شهر بیش از این‌ها است

در شرایطی که بسیاری از هم‌وطنانمان هرروز جانشان را از دست می‌دهند لازم است تا دستگاه‌های دیگر در کنار شهرداری تهران و شانه‌به‌شانه آن برای کنترل بیماری کووید 19 در تهران فعال شوند.

تین نیوز

صبح روز گذشته در شورای شهر تهران رئیس کمیسیون سلامت این شورا گفته است که «شهرداری به‌عنوان مدیر پایتخت می‌تواند در جهت مقابله با کرونا فعال‌تر عمل کند. باید همه باهم تلاش کنیم تا بیش از این جان مردم از دست نرود.» ناهید خداکرمی همچنین گفته است «شهرداری در دوران اپیدمی کرونا باید فعالانه‌تر در راستای حفظ سلامتی شهروندان اقدامات لازم را انجام دهد.» این صحبت‌های رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در شرایطی بیان‌شده است که او پیش‌ازاین نه‌تنها بارها بر انجام هرچه بیشتر و سریع‌تر اقدامات لازم از سوی مدیریت شهری تأکید کرده بلکه پیشنهاد‌های مشخصی نیز در این زمینه داشته است.

تین نیوز در همین ارتباط و مشخصاً آنچه از سوی مدیریت شهری در رابطه با مقابله با کووید 19 در تهران باید صورت گیرد گفتگویی با این عضو پزشک شورای شهر تهران ترتیب داده که در ادامه ازنظر می‌گذرانید.

  • پارلمان شهری چه الزاماتی در برابر مدیریت شهری پایتخت برای مقابله با کرونا قرار داده است و به گمان شما شهرداری تهران تا به اینجای کار تا چه اندازه عملکرد قابل قبولی از خود بر جای گذاشته است؟

از همان هفته‌های ابتدایی که ورود کووید 19 به کشور و گسترش آن به دیگر نقاط اعلام شد، برای مقابله با این بیماری شورای شهر تهران دست‌به‌کار شد و تابه‌حال چندین و چند طرح و مصوبه الزام‌آور از سوی شورای شهر برای اجرا به شهرداری تهران رفته است. همچنین بنده و همکارانم در شورای شهر تهران علاوه بر تصویب بودجه چندین میلیارد تومانی، مصوب کردیم که در بودجه سال بخش اعتبارات مقابله با حوادث پیش‌بینی‌نشده، بیماری‌های مسری هم گنجانده شود و بر این اساس شهرداری تهران امکان یافت تا سقف چهار درصد از سرجمع اعتبارات خود را برای اقدامات لازم در جهت پیشگیرانه از ابتلای شهروندان به کرونا هزینه کند. درمجموع می‌توانم بگویم که در حال حاضر برای انجام اقدامات لازم هیچ خلع قانونی نداریم اما در سوی دیگر و در رابطه با خروجی عملکرد شهرداری تهران در مقابله با کرونا معتقدم مدیریت شهری می‌توانست فعالانه‌تر عمل کند.

  • به‌صورت مشخص انتظار فعالانه‌تر عمل کردن برای مقابله با کرونا از سوی شهرداری تهران به چه معنی است؟ مدیریت شهری در حال حاضر چه باید بکند تا عملکرد تأثیرگذارتری در مقابله با بیماری کووید 19 در پایتخت داشته باشد؟

زمان آن فرارسیده که شهرداری تهران در کنترل همه‌گیری کووید 19 فعالانه‌تر عمل کند. بر اساس ماده 55 قانون شهرداری‌ها، شهرداری تهران می‌بایست تمامی امکانات خود را برای کمک و توسعه آگاهی شهروندان به کار گیرد. معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در کنار زیرمجموعه‌های خود و یا سازمان زیباسازی شهر تهران این امکان را دارد که درزمینهٔ آگاه‌سازی و آموزش هرچه بیشتر شهروندان عمل کنند و باید بیش‌ازپیش اقداماتی ازاین‌دست را در دستور کار قرار دهند. در این رابطه همچنین فرهنگسراها و سراهای محلات می‌توانند با اقدامات منطقه‌ای محله‌ای نقش قابل‌توجهی ایفا کنند. به‌طور مثال شهرداری تهران در سرای محلات برای حفظ قرنطینه افراد مشکوک به کرونا می‌تواند ایستگاه‌های توزیع ماسک و مواد شوینده با قیمت‌های مناسب برپا کند و یا با کمک شورایاران خیرین و همچنین بسیج محلات عرضه این محصولات را برای افراد نیازمند رایگان توزیع کند.

در کنار این دست از اقدامات، شهردار تهران از ظرفیت حضور خود در ستاد مقابله با کرونا بیش از این‌ها باید بهره بگیرد. یکی از الزامات کنترل همه‌گیری این بیماری در پایتخت این است که همه اقدامات دستگاه‌های گوناگون دریک راستا باشند و نه‌تنها تصمیمات جامع و یکپارچه باید گرفته شود بلکه در اجرا هم این موضوع باید دیده شود. شهردار تهران به‌عنوان مسئول اداره شهر در این موضوع می‌تواند نقش کلیدی ایفا کند و باید در این ستاد از همه نهادها و سازمان‌های مستقر در پایتخت بخواهد برای انجام اقدام لازم همگی به‌سرعت پای‌کار بیایند. همچنین آقای حناچی در این ستاد تدوین پروتکل‌های صنفی زندگی با کرونا را همراه با اتحادیه‌های صنفی باید پیشنهاد بدهد تا هر صنفی بتواند پس از تعطیلی و هم‌زمان با بازگشایی مجدد، دستورالعمل‌های خود را اجرا کند؛ این موضوع کمک می‌کند تا به‌جای مداخلات جداگانه به یک رفتار سازمانی برسیم.

البته شهرداری تهران می‌تواند در صورت لزوم و کمبود منابع مالی از سایر سازمان‌ها و نهادهای عمومی و دولتی استمداد کمک کند، نهادهایی چون سازمان تبلیغات اسلامی، بنیاد مستضعفان، بنیاد برکت و امثال این‌ها می‌توانند بخشی از بودجه و فعالیت‌های خود را جهت جلوگیری از گسترش بیماری کرونا در پایتخت اختصاص دهند. در شرایطی که بسیاری از هم‌وطنانمان هرروز جانشان را از دست می‌دهند لازم است تا دستگاه‌های دیگر در کنار شهرداری تهران و شانه‌به‌شانه آن برای کنترل بیماری کووید 19 در تهران فعال شوند.

  • در رابطه با تصمیمات و اقداماتی که فراتر از مدیریت شهری و در سطحی کلانتر گرفته‌شده و به اجرا گذاشته می‌شود چه تأثیری بر مدیریت همه‌گیری بیماری کووید 19 به‌خصوص در تهران دارد؟

خواهش بنده از ستاد ملی مقابله با کرونا این است که پنجره‌ای به‌سوی مردم باز کند و صدای کارشناسان و دلسوزان را بشنود و از تصمیم‌های پشت درهای بسته اجتناب کند. مدم امروز به حمایت همه‌جانبه نیاز دارد و مدل کار در موضوع همه‌گیری بیماری کووید 19 باید حمایتی باشد. تهران چهارراه ابتلاء و انتقال این بیماری در کشور است و بسیاری از شهروندانمان هرروز یا فوت می‌شوند و یا با ابتلاء به این بیماری متحمل رنج‌های فراوان می‌شوند و در چنین شرایطی شاهد این هستیم که برخی سازمان‌ها فقط نظاره‌گر هستند. درصورتی‌که این رفتارها و مواجهه‌ها تمام شود می‌توانیم امید داشته باشیم تا به شرایط بهتری برای مدیریت همه‌گیری کووید 19 در پایتخت و در تمام کشور برسیم. همه شهروندان باید زندگی در شرایط اپیدمی کرونا را بیاموزند و مهم‌ترین نقش در این میان از آن ستاد ملی مقابله با کرونا است. در این جهت این ستاد برای اتخاذ تصمیمات به‌موقع و درست لازم است تا صدای متفاوت و منتقد را هم بشنود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس 0 0

    متاسفانه مهندس حناچی علیرغم گذشته اش با عملکرد هایش و انتصابات نامطلوب در شهرداری و نادیده گرفتن اصول مدیریت کاربردی شهری در آزمون شهرداری رفوزه شد!