| کد خبر: 220807 |

◄ خطیب زاده: کانادا در موضوع سقوط هواپیمای اوکراینی طرفیتی ندارد

سخنگوی وزارت خارجه سقوط هواپیمای اوکراینی را یک تراژدی عنوان کرد و تاکید کرد: احقاق حقوق خانواده جان باختگان این سانحه وظیفه جمهوری اسلامی بود و ایران از روز اول همکاری کاملی دراین‌باره داشته است.

تین نیوز

سخنگوی وزارت خارجه سقوط هواپیمای اوکراینی را یک تراژدی عنوان کرد و تاکید کرد: احقاق حقوق خانواده جان باختگان این سانحه وظیفه جمهوری اسلامی بود و ایران از روز اول همکاری کاملی دراین‌باره داشته است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، خطیب زاده با بیان اینکه کانادا در این ماجرا طرفیت ندارد، اظهار کرد: طرف ما اوکراین است و مذاکرات درباره جبران خسارت‌ها و جبران هواپیما در خطوط هوایی در جریان است که بر اساس معاهداتی که ایران در آن عضو است، انجام می‌شود.

وی با اشاره به ادبیات سخیف وزیر امور خارجه کانادا تصریح کرد: من سال‌ها به عنوان دیپلمات در کانادا بودم. ادبیات سخیف، کلمات به دور از ادب و رفتار غیر دیپلماتیک وزیر خارجه کانادا چیزی نیست که در پشت درهای بسته دیده می‌شود. در پشت درهای بسته آنها مؤدب هستند و حرف‌هایشان نشان از درخواست برای حضور در مذاکره است چون آنها می‌دانند که طرفیت در مذاکرات ندارند.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: سیاستمداری در غرب تبدیل به سیاست‌بازی برای کسب رأی شده است. متأسفم ملت کانادا باید چنین ادبیاتی از وزیر خارجه شأن بشنوند. درخواست ما این است که آنها در علن هم مانند پشت درهای بسته حرف بزنند.

خطیب زاده درباره ادعای روسیه مبنی بر آنکه پذیرش محدودیت‌های تسلیحاتی از سوی ایران داوطلبانه بوده است، خاطرنشان کرد: آنچه دیروز رخ داد، پیروزی بزرگ برای مقاومت و ملت ایران بود و آنچه ملغی شد، ۱۳ سال تحریم ایران و لغو قطعنامه‌هایی بود که حتی دوستان ما، یعنی روسیه و چین به آن رأی داده بودند.

وی با بیان اینکه روایت مذاکرات هسته‌ای بسیار خواندنی و حاکی از شکوه دیپلمات‌های ایران است، اظهار کرد: دیپلمات‌ها در چارچوب حاکمیت عمل می‌کنند. اساساً طرف غربی و آمریکایی حاضر نبود درباره لغو تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی مذاکره کند. استدلال آنها بود که این تحریم‌ها خارج از چارچوب هسته‌ای است و طرف ایران شرط مذاکره را گفت‌وگو دراین‌باره برای لغو آنها می‌دانست.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: طرف غربی دستاورد خود را تحریم تسلیحاتی ایران می‌دانست و می‌گفت باید آن را محدود کرد. آخرین موضوعی که در شب توافق حاصل شد، همین مسئله بود. این تحریم در نهایت به محدودیت تبدیل شد و نظام داوطلبانه درخواست مجوز ایجاد شد.

خطیب زاده با بیان اینکه ایران طی پنج سال گذشته ذره‌ای سیاست‌های دفاعی خود را بر اساس نیازهای خود، سیاست‌های موشکی و اهداف منطقه‌ای خود را تغییر نداده است، گفت: دیروز هم محدودیت‌های تسلیحاتی ملغی شد. البته فشارهای آمریکا وجود دارد. آنها در موضوع دارو، غذا و نیازهای ملت فشار خود را وارد می‌کند اما عهد دولت باقی است که باید نیازهای ملت تأمین شود.

به گفته وی، ایران ۹۰ درصد نیازهای دفاعی خود را آنگونه که وزیر دفاع مطرح کرده، در داخل تأمین می‌کند و البته مانند آمریکا نیست که به دنبال فروش سلاح‌های کشنده برای کشتار غیرنظامیان در یمن باشد بلکه ایران مسئولانه عمل خواهد کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.