| کد خبر: 220762 |

معاینه فنی برتر در پایتخت اجباری شود

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران گفت: با توجه به تشدید آلودگی هوا طی روزهای اخیر در پایتخت ،حداقل برای روزهایی که هوا در شرایط ناسالم قرار دارد، باید داشتن معاینه فنی برتر اجباری شود.

تین نیوز

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران گفت: با توجه به تشدید آلودگی هوا طی روزهای اخیر در پایتخت ،حداقل برای روزهایی که هوا در شرایط ناسالم قرار دارد، باید داشتن معاینه فنی برتر اجباری شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، حسین مقدم، مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودورهای شهر تهران درباره تشدید آلودگی هوا در پایتخت و راهکارهای مقابله با این معضل اظهار داشت:‌ با توجه به افزایش آلودگی هوا طی چند روز اخیر در تهران نیاز است که داشتن معاینه فنی برتر جهت تردد در محدوده طرح ترافیک و طرح کاهش در شهر تهران حداقل برای روزهایی که هوا در شرایط ناسالم قرار دارد، اجباری شود.

وی با اشاره به اینکه این تصمیم می‌تواند در کمیته اضطرار آلودگی هوا اتخاذ شود، گفت: معاینه فنی برتر دارای شرایط سختگیرانه‌ای در آزمون آلایندگی است و از لحاظ هزینه و سایر آزمون‌ها با معاینه فنی معمولی تفاوتی ندارد.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودورهای شهر تهران درباره تأثیر معاینه فنی در کاهش آلودگی هوا گفت:‌ در صورت وارونگی هوا و عدم وجود باد آلودگی هوا در شهر تهران در 6 ماهه دوم سال با آغاز سرما به دلیل موقعیت جغرافیایی و مکانی اجتناب‌ناپذیر بوده و اقداماتی نظیر انجام دوره‌ای معاینه فنی، درصدی از در جلوگیری از تشدید آن تأثیرگذار است و کاهش آلودگی هوا مستلزم مجموعه‌ای از اقدامات بوده و در این ارتباط به غیر از مدیریت شهری چندین سازمان و نهاد مسؤول هستند.

مقدم خاطرنشان کرد: خروج خودرو و موتورسیکلت فرسوده از ناوگان تردد‌، ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی،‌ ارتقاء استانداردهای تولید، استفاده از سوخت پاک در نیروگاه‌ها، کوتاه کردن دوره معافیت معاینه فنی خودروهای نو و تعیین تکلیف معاینه فنی موتورسیکت‌ها اقداماتی است که می‌تواند به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم در کاهش آلودگی هوا مؤثر باشد و تحقق این مسأله مستلزم همت مسؤولین و همکاری شهروندان است.

وی گفت:‌خوشبختانه از چندین سال گذشته با شروع طرح کاهش و کنترل مکانیزه معاینه فنی خودروها در سطح شهر توسط دوربین به واسطه اجرای الزامات قانونی اکثر خودروها به صورت دوره‌ای نسبت به اخذ معاینه فنی خودروی خود اقدام می‌کنند و پلیس نیز به جد با خودروهای دارای نقص فنی و دودزا برخورد کرده است و به نحوی که این چند سال شاهد اثرات مثبت این اقدامات در کاهش آلایندگی خودروها و پایش از منبع تولید آلایندگی بوده‌ایم.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودورهای شهر تهران با اشاره به اینکه در مراکز شهر تهران از ابتدای سال تا کنون نقص آلایندگی 116 دستگاه خودرو شناسایی و رفع شده است گفت: در حال حاضر روزانه رانندگان 5 هزار دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند و  وضعیت مراجعات با توجه به ظرفیت‌های ایجاد شده عادی است و شهروندان می‌توانند در کمترین زمان نسبت به اخذ معاینه فنی خودروی خود اقدام کنند.

مقدم تصریح کرد: بخش قابل توجهی از آلودگی هوا مربوط به خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده است که مطابق قانون نباید به این وسیله نقلیه خدماتی مانند معاینه فنی، بیمه شخص ثالث و امکان خرید و فروش داده شود و از آنجایی که آئین‌نامه مربوط به تشخیص فرسودگی بر اساس شاخص سن از دو ماه  گذشته، ملغی شده لذا دولت با توجه به اهمیت این موضوع هر چه سریع‌تر باید نسبت به تعیین تکلیف آن و تدوین آئین‌نامه جدید با لحاظ همه شرایط جاری کشور اقدام کند.

وی خاطرنشان کرد:‌جهت رعایت دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا و پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک در همه مراکز معاینه فنی الزامی است و از مراجعین درخواست می‌شود ضمن رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی در خصوص استفاده از کارت بانکی جهت پرداخت و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، قبل از آزمون خودرو جهت گردش جریان هوا در داخل خودرو همه شیشه‌های خودروی خود را باز بگذارند. همچنین قبل و بعد از آزمون نسبت به ضدعفونی فرمان، دنده و ترمز دستی خودروی خود اقدام کنند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.