| کد خبر: 220560 |

◄ شورای رقابت مخالف قیمت دستوری است

رئیس شورای رقابت با بیان اینکه با توجه به انحصاری بودن صنعت خودرو، شورای رقابت در بازار مداخله می‌کند، گفت: بورس محلی برای عرضه کالاهای غیرانحصاری است از این رو مشمول خودرو نمی‌شود.

تین نیوز

رئیس شورای رقابت با بیان اینکه با توجه به انحصاری بودن صنعت خودرو، شورای رقابت در بازار مداخله می‌کند، گفت: بورس محلی برای عرضه کالاهای غیرانحصاری است از این رو مشمول خودرو نمی‌شود.

به گزارش تین نیوز ، رضا شیوا در گفت‌وگویی با رادیو اقتصاد ضمن اشاره به اینکه بازار خودرو در کشور یک بازار انحصاری است، اظهار داشت: یکی از وظایف شورای رقابت این است که بر بازارهای انحصاری نظارت داشته باشد تا انحصارگر نتواند به قیمت انحصاری به مصرف کننده کالا بفروشد.

وی با اشاره به اینکه شورای رقابت با قیمت دستوری مخالف است، اظهار داشت: اگر بازار آزاد و رقابتی باشد به هیچ وجه این شورا در بازار مداخله نمی‌کند چون مکانیزم عرضه و تقاضا قیمت‌ها را تنظیم خواهد کرد.

رئیس شورای رقابت گفت: وظیفه شورای رقابت در مورد کالاهای انحصاری تدوین دستورالعمل قیمت منصفانه با در نظر گرفتن تمام شرایط تولید برای مصرف کننده است.

وی افزود: ورود خودرو به بورس با وجود محدودیت عرضه نه تنها نمی‌تواند مشکل این بازار را حل کند بلکه ممکن است با توجه به حجم گسترده تقاضا، قیمت‌های بالاتری در بورس کشف شود.

شیوا بیان داشت: شورای رقابت موظف است با ورود به بازار انحصاری در قیمت گذاری مداخله کند تا قیمت کالا برای مصرف کننده منصفانه باشد.

وی ادامه داد: بازار خودرو در حال حاضر با ممنوعیت واردات کاملاً انحصاری است و در این شرایط باید شورای رقابت برای قیمت گذاری منصفانه وارد عمل شده تا شرایط بازار بر اساس منافع تولید کننده و مصرف کننده ساماندهی شود.

رئیس شورای رقابت ضمن اشاره به اینکه طرح عرضه خودرو در بورس کالا دارای ابهامات و بحث‌های زیادی است، گفت: بورس محلی برای عرضه کالاهای غیر انحصاری است از این رو مشمول خودرو نمی‌شود.

وی افزود: کشف قیمت خودرو در بورس با توجه به عرضه محدود به قیمت حاشیه بازار نزدیک می‌شود در این حالت به هیچ عنوان به نفع مصرف کننده واقعی نیست.

شیوا با بیان اینکه در حال حاضر عرضه خودرو به مراتب پائین تر از تقاضاست، اظهارداشت: کالاهایی که در بورس مورد معامله قرار می‌گیرند میزان عرضه و تقاضایشان با هم برابری می‌کند.

وی یادآورشد: شورای رقابت در رابطه با کالاهای انحصاری وظیفه دارد قیمت‌ها را منصفانه اعلام تا به دست مصرف کننده واقعی برسد اما زمانی که قیمت خودرو در بورس کشف شود با قیمت منصفانه فاصله زیادی خواهد داشت.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید 0 0

    مگر نمی فرمایید که " وظیفه شورای رقابت این است که بر بازارهای انحصاری نظارت داشته باشد تا انحصارگر نتواند به قیمت انحصاری به مصرف کننده کالا بفروشد" . در عمل می بینیم که این شورای بی یال و دم و اشکم درمقابل قلدری ابر انحصار گر ( خودرو سازها ) کوتاه میاد. لطف بفرمایید برای این که " انحصارگر نتواند به قیمت انحصاری به مصرف کننده کالا بفروشد " این بساطتون رو جمع کنید و برای خودتون شرح وظیفه ابرومند تعریف کنید که اسمش باشه : از بین بردن انحصار.

  • کارشناس 0 0

    قیمت خودرو در ایران چند وجه دارد
    نخست ،خودروهای اروپایی و ژاپنی و کره ای بدلیل ارزی بودن و نرخ تعرفه و گمرک در ایران به چهار برابر قیمت واقعی بدست مصرف کننده می رسند که خدمات پس از فروش و ضمانت مناسب هم ندارند و کلاهبرداری سازمان یافته است
    دوم ، خودروهای سفارش وارد کنندگان ایرانی که چین فقط برای ایران تولید می کند و اینها هم تا شش برابر قیمت واقعی به مصرف کننده تحمیل گردیده و خدمات پس از فروش و ضمانت مشکوک دارند!!
    خودروهای مونتاژ داخل که ترکیبی و بدون رعایت اصول خودروسازی و ایمنی و محیط زیست تا بیست برابر قیمت واقعی به مصرف کننده ایرانی تحمیل و پیش فروش می شوند و فاقد ضمانت و خدمات پس از فروش مطلوب هستند و عملا مافیای کلاهبرداری در بدترین وضعیت جاری است.
    همین خودروهای غیر استاندارد گاها حتی مجانی و بسیار ارزان به عراق و سوریه و لبنان و نواحی ای از افغانستان ارسال می گردند و نامش صادرات!!؟؟؟ خودرو است!!!!!
    در مجموع گروه دلالان و کلاهبرداران صنعت خودرو با شیادی کالای مصرفی کم ارزش را تبدیل به کالای سرمایه ای نموده و اراضی را بابت مونتاژ خودرو؟؟!!! اشغال نموده اند.قیمت خودروی سمند دو میلیون تومان است ، ولی به مصرف کننده نگون بخت تا صد برابر گرانتر تحمیل می گردد!!!!!!!