| کد خبر: 220557 |

◄ شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک نقش حاکمیتی ندارد

آیا شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک نقش حاکمیتی دارد و چون تضمین‌کننده کیفیت است نباید خصوصی‌سازی شود و فعالیت آزمایشگاه‌های دیگر که در این حوزه فعالیت می‌کنند یک نوع انحراف است که باید جلوی آن گرفته شود؟

تین نیوز

آیا شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک نقش حاکمیتی دارد و چون تضمین‌کننده کیفیت است نباید خصوصی‌سازی شود و فعالیت آزمایشگاه‌های دیگری که در این حوزه فعالیت می‌کنند یک نوع انحراف است که باید جلوی آن گرفته شود؟

به گزارش تین نیوز، یک کارشناس حمل و نقل در پاسخ به این پرسش‌ها گفت: این‌که آزمایشگاه مکانیک خاک کنترل کننده کیفی است درست است ولی این به معنای وظیفه حاکمیتی نیست.

وی در بخش نظرهای کاربران این شبکه خبری در توضیح این دیدگاه خود افزود: برای مثال اکنون در بخش صنعت کشور، موسسات کنترل کیفیت و موسسات بازرسی صنعتی فعالیت دارند ولی جزو بدنه دولت نیستند.

او عنوان کرد: دولت سازمان استاندارد و سازمان برنامه را دارد که آیین‌نامه‌ها و ضوابط کیفیت و روش سنجش و شاخص‌ این کیفیت را تهیه می‌کنند ولی سنجش آزمایشگاهی نمونه‌های بی‌شمار خاک و سنگ و بتن و قیر و جوشکاری در هزاران پروژه دولتی و غیردولتی در سراسر کشور، اصلاً وظیفه حاکمیتی تلقی نمی‌شود.

وی با طرح این پرسش که در کدام کشور دنیا فعالیت آزمایشگاه برای اندازه‌گیری مشخصات خاک و بتن یک موضوع حاکمیتی و دولتی شمرده می‌شود، بیان کرد: چه کسی تضمین می‌کند اگر آزمایش توسط کارکنان با استخدام دولتی صورت گیرد بی‌نقص و بدون احتمال مفسده است؟

این کاربر تین نیوز گفت: دولت به‌ راحتی می‌تواند اغلب وظایف شرکت آزمایشگاه مکانیک خاک را به بخش غیردولتی بسپارد و حداکثر یک نهاد بازرسی کننده امین را برای بررسی‌های موردی داشته باشد.

او افزود: مثال دیگر کیفیت اجرایی پروژه‌های عمرانی دولتی است که تقریباً نود درصد فعالیت‌های کارگاهی به‌وسیله مهندسان مشاور غیردولتی کنترل می‌شود و عوامل کارفرما فقط به صورت موردی بازدید میدانی دارند و به طرز مشابه بحث کیفیت مصالح پروژه‌های عمرانی و خاک و سنگ هم به‌وسیله بخش غیردولتی قابل سنجش است.

این کارشناس تاکید کرد: اگر مدیران دولتی در سازماندهی عوامل برای نظارت مطلوب مشکل دارد نباید آن را با بزرگ کردن دولت و حاکمیتی تلقی کردن وظایف مختلف جبران کنند و چنانچه به بخش خصوصی اعتماد صورت گیرد و صرفاً با افراد یا شرکت‌های خاطی برخورد شود نیازی به بزرگ کردن بدنه دولتی نیست.

این کاربر تین نیوز عنوان کرد: یکی از مشکلات دیگرِ حاکمیتی تلقی کردن آزمایشگاه مکانیک خاک آن است که بسیاری از تکنولوژی‌های نوین در این عرصه به علت بروکراسی دولتی و انحصاری بودن شرکت مکانیک خاک اصلاً در ایران وارد نشده است و روال کارها مانند ده‌ها سال قبل ادامه پیدا می‌کند و بهره‌وری و سرعت و هزینه آزمایشات وضعیت مطلوبی ندارد.

وی با تاکید بر این‌که دولت باید سازماندهی و هدایت کننده بخش غیردولتی برای فعالیت اقتصادی سالم و ایجاد رقابت و شفافیت باشد، گفت: جا دارد بعضی دولتمردان یکبار دیگر روی اصل 44 قانون اساسی و سیاست‌های اصل 44 و قانون و آیین‌نامه‌های آن مطالعه داشته باشند و معدود شرکت‌های بخش خصوصی که با ضوابط دولتی مجوز فعالیت گرفته‌اند را تحقیر نکنند.

به گزارش تین نیوز، او افزود: واقعیت آن است که شرکت‌های غیردولتی در این عرصه با وجود رقیب قوی دولتی به‌نام شرکت آزمایشگاه مکانیکِ خاک دولت، قادر به فعالیت چندانی نبوده‌اند و تقریباً بیش از 90 درصد فعالیت‌های آزمایشگاهی توسط آزمایشگاه مکانیک خاک انجام می‌شود و از آن بدتر برخی وزرای سابق به سازمان‌های تابعه خود دستور می‌دادند که فقط با آزمایشگاه مکانیک خاک قرارداد منعقد شود و حالا هم کلاً وجود شرکت‌های غیردولتی در زمینه آزمایشگاه زیرسوال می‌رود.

وی عنوان کرد: این طرز رفتار با بخش غیردولتی، اعتماد بخش غیردولتی به دولت را مخدوش می‌کند و سلب اعتماد شده و همکاری بین دولت با بخش غیردولتی را ناممکن می‌کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مشايخ 0 0

    خوشبختانه با گذشت چند روز مشخص شد كه كسي مخالف اين گزارش تحليلي نبود و فقط جناب وزير ده روز قبل مطالبي خلاف اين گزارش بيان نموده اند.

  • ناشناس 0 0

    یعنی جناب وزیر می فرمایند آزمایشگاه های طبی که با جان انسان سروکار دارند اهمیت‍شان از اهمیت آزمایش سیمان و خاک و ... کمتر است! چرا که آنها توسط بخش خصوصی مدیریت و اداره می شوند و وزارت بعداشت مجوز آنها را میدهدو بر آنها نظارت می کند. آزمایش های تسن و مکانیک خاک و سیمان و ... نیز باید توسط شرکت های خصوصی انجام شود و وزارت راه از طریق این شرکت(بعنوان یک شرکت رگولاتور) به آزمایشگاه ها مجوز داده و بر آنها نظارت نمایند.

  • ناشناس 0 1

    برادرمن آزمایشگاههای خصوصی هیچ تعهدی ندارند حراست ندارند ترس ندارند تماما درحال عدد سازی وخیانت به مملکت هستند ناظر ندارند

  • رصا 0 0

    تو که میگی آزمایشگاه خصوصی تعهد نداره خودت یکی از دزدان هستی