| کد خبر: 220451 |

توسعه راه‌های ایلام از اتصال به آزادراه تا رشد ۳۰۰ درصدی احداث تونل

توسعه اقتصادی پایدار لوازم و پیش‌نیازهایی دارد و راه به عنوان یکی از کلیدی‌ترین شاخصه‌های توسعه‌یافتگی شناخته می‌شود، این پیش‌نیاز بویژه در مناطق مرزی که می‌توانند از این مزیت برای صادرات بهره بگیرند، بیش از پیش احساس می‌شود چراکه حمل و نقل واسطه میان فعالیت‌های کشاورزی، صنعتی، بازرگانی و خدماتی در سطح ملی و بین‌المللی است.

تین نیوز

توسعه اقتصادی پایدار لوازم و پیش‌نیازهایی دارد و راه به عنوان یکی از کلیدی‌ترین شاخصه‌های توسعه‌یافتگی شناخته می‌شود، این پیش‌نیاز بویژه در مناطق مرزی که می‌توانند از این مزیت برای صادرات بهره بگیرند، بیش از پیش احساس می‌شود چراکه حمل و نقل واسطه میان فعالیت‌های کشاورزی، صنعتی، بازرگانی و خدماتی در سطح ملی و بین‌المللی است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، استان ایلام از قافله استان‌های برخوردار و پیشرو در داشتن راه‌های مواصلاتی استاندارد و ایمن در طول سال‌های گذشته عقب افتاده و این عامل یکی از اصلی‌ترین دلایل محرومیت آن بویژه از منظر اقتصادی است، اقتصاد ایده‌آل از اتصال حلقه‌های متعددی شکل می‌گیرد که پیوند و استحکام آنها به عاملی بنام حمل و نقل ارتباط دارد.

این در حالی است که استان ایلام با داشتن بیش از ۴۲۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق، سهم ۱۱ درصدی از منابع نفت و گاز کشور، صادرات سالانه حدود ۲ میلیارد دلار و نیز تردد سالانه بیش از ۴.۵ میلیون زائر به عنوان امن‌ترین و نزدیک‌ترین مرز به عراق و دروازه عتبات عالیات شناخته شده است.

ارتقای راه‌های ارتباطی و نوسازی ناوگان حمل و نقل جزو برنامه‌هایی است که دولت‌های مختلف پس از انقلاب همواره در راس فعالیت‌های خود قرار داده‌اند اما در استانی همچون ایلام بدلیل طبیعت کوهستانی بویژه در شهرستان‌های حوزه شمالی، اجرای پروژه‌های راهسازی مستلزم داشتن منابع مالی فراوان است که دولت در این زمینه در مضیقه جدی قرار دارد.

احداث ۱۱۰ کیلومتر بزرگراه در ایلام

با این وجود از ابتدای فعالیت دولت یازدهم تاکنون بیش از ۱۱۰ کیلومتر به طول بزرگراه‌های استان ایلام اضافه شده است، تا پیش از دولت یازدهم تنها ۲۰ کیلومتر از راه‌های استان بزرگراه بود که این میزان هم اکنون به ۱۳۰ کیلومتر افزایش یافته که نشان از توجه دولت به بخش زیرساخت‌های ارتباطی این استان است، تنها در سال گذشته ۵۳ کیلومتر از راه‌های این استان با اعتبار هزینه شده ۲ هزار میلیارد ریال چهار خطه شده و زیر بار ترافیک رفت‌.

خردادماه ۹۹ با حضور رییس‌جمهوری و به شکل ویدیوکنفرانس ۱۰ پروژه حوزه راه و شهرسازی با اعتباری به ارزش ۱۱۰ هزار میلیارد ریال افتتاح یا کلنگ‌زنی شد که نقش بسزایی در توسعه استان در پی خواهد داشت.

در آیین بهره‌برداری و کلنگ‌زنی این طرح‌ها قاسم سلیمانی‌دشتکی استاندار ایلام، خادمی معاون وزیر راه و رییس شرکت ساخت و توسعه زیربنایی حمل و نقل کشور، فولادی معاون توسعه منابع انسانی شرکت ساخت و توسعه زیربنایی حمل و نقل کشور و وجدی معاون ساخت و توسعه غرب و مرکز کشور و فامیان مدیرکل منطقه یک راه‌آهن کشور حضور داشت.

این پروژه‌ها شامل هفت هزار میلیارد ریال پروژه افتتاحی، ۲۲ هزار میلیارد ریال پروژه تکمیلی و ۸۱ هزار میلیارد ریال کلنگ‌زنی است.

رونمایی از آزاد راه پل زال - مورموری - دهلران - چیلات به طول ۱۲۶ کیلومتر با سرمایه‌گذاری ۳۳ هزار میلیارد ریال و آغاز عملیات اجرایی اتصال ایلام به شبکه ریلی کشور به ارزش یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال از مهمترین این طرح‌ها بود.

افتتاح ۲۳۰ کیلومتر بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی با اعتبار چهار هزار و  ۲۸۹ میلیارد ریال، تکمیل پروژه‌های در دست اقدام شامل ۴۷۰ کیلومتر بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی به ارزش ۲۱ هزار میلیارد ریال از دیگر طرح‌هایی بودند که با حضور وزیر راه و شهرسازی بهره‌برداری یا کلنگ زنی شدند.

علاوه بر این افتتاح هفت هزار و ۹۰۰ متر مربع از ساختمان‌های دولتی و عمومی با اعتبار ۲۸۰ میلیارد ریال، تکمیل پروژه‌های در دست اقدام شامل ۴۸ هزار مترمربع از ساختمان‌های دولتی و عمومی به ارزش یک هزار و  ۵۴۰ میلیارد ریال، افتتاح  یک هزار و ۳۰۰ واحد مسکن مهر در شهرستان‌های ایلام، دهلران و آبدانان با اعتبار ۸۷۰ میلیارد ریال و عملیات اجرایی احداث ۹ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن به ارزش ۴۶ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید یا عملیات اجرایی آنها آغاز شد.

سرمایه‌گذاری چهار هزار و ۷۸۰ میلیارد ریالی دولت برای توسعه راه‌های ایلام

بنا بر گفته استاندار ایلام در مراسم افتتاحیه این طرح‌ها، چهار هزار و ۷۸۰ میلیارد ریال تنها در ۲ سال گذشته برای توسعه راه‌های این استان از سوی دولت هزینه شده است.

قاسم سلیمانی‌دشتکی اظهار داشت: بودجه تعیین شده برای این استان در حوزه راه و شهرسازی طی مدت یاد شده ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بود که با رایزنی‌های صورت گرفته و تهاتر حدود ۵۸۰ میلیارد ریال از بانک‌های عامل موفق به جذب چهار هزار و ۷۸۰ میلیارد ریال شدیم که به سرعت بخشی اجرای پروژه‌های راهسازی استان منجر شد.

وی افزود: اعتبارات حوزه اربعین استان نیز با عنایت ویژه دولت به ۸۴۰ میلیارد ریال افزایش یافته است.

استاندار ایلام تاکید کرد: تکمیل پروژه بزرگراهی ایلام - مهران در دستور کار دولت است که تاکنون ۶۴ کیلومتر آن اجرا شده و با احداث ۲ تونل در محدوده تونل کربلا گره‌های ترافیکی این نقطه برطرف خواهد شد و تنها در محدوده پل کنجانچم بخشی از پروژه به دلیل کوهستانی بودن باقی‌می ماند که تکمیل آن نیز در دستور کار است.

سلیمانی‌دشتکی با اشاره به احداث تونل کبیرکوه برای خارج کردن شهرستان‌های جنوبی استان از بن‌بست جغرافیایی اظهار داشت: این تونل به عنوان بزرگترین تونل جاده‌ای کشور محسوب شده و طی ۲ سال اخیر ۴.۵ کیلومتر آن حفاری شده است.

وی در خصوص پروژه پل زال - دهلران - مرز چیلات - نجف اشرف گفت: مراحل اخذ مجوز از چهار بانک عامل به زودی انجام و طی روزهای آینده این پروژه راهبردی کلنگ زنی خواهد شد.

وی عملکرد حوزه راهسازی استان را طی سال‌های اخیر بسیار خوب توصیف کرد و گفت: با وجود محدودیت منابع اعتباری قدم‌های بزرگی برای توسعه راه‌های ایلام برداشته شده است و امیدواریم با نگاه ویژه دولت هر چه زودتر شاهد اتمام آنها باشیم.

استاندار ایلام اضافه کرد: تردد ۶۳ درصد زائران اربعین از مرز مهران لزوم توجه به توسعه راه‌های استان را دو چندان می‌کند.

رشد ۳۰۰ درصدی احداث تونل در ایلام

سلیمانی‌دشتکی از رشد ۳۰۰ درصدی ساخت تونل در این استان طی هفت سال گذشته خبر داد و اظهار داشت: پیش از شکل‌گیری دولت دهم تنها سه هزار متر تونل در ایلام ایجاد شده بود اما در طول فعالیت دولت‌های دهم و یازدهم ۹ هزار و ۵۰۰ متر افزایش یافت که رشد ۳۰۰ درصدی را نشان می‌دهد.

وی افزود: عملکرد حوزه راهسازی استان در سال‌های اخیر بسیار درخشان بوده که نمود آن را در توسعه بزرگراه ها، راه‌های اصلی و فرعی و احداث تونل شاهد هستیم.

وی همچنین با اشاره به اهمیت تونل کبیرکوه در خارج کردن شهرستان‌های جنوبی استان از بن بست از تخصیص ۶۰ میلیارد تومان برای تکمیل این تونل خبر داد.  

معاون وزیر راه: ایلام از چهار مسیر به شبکه بزرگراهی کشور متصل می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی در آیین بهره‌برداری از طرح‌های حوزه راه ایلام در ارتباط ویدیوکنفرانسی با رییس‌جمهوری گفت: توسعه راه‌های ایمن در ایلام از اولویت‌های این وزارتخانه است و هم اکنون اتصال این استان به شبکه بزرگراهی از چهار مسیر در حال استان انجام است.

خیرالله خادمی افزود: هم اکنون از چهار مسیر کرمانشاه، لرستان، خوزستان و ایلام به مهران در حال اجرای پروژه‌های بزرگراهی هستیم.

وی افزود: از ابتدای دولت دهم و یازدهم نگاه ویژه‌ای به حوزه راه‌سازی استان ایلام با توجه به افزایش ترددها به مرز بین‌المللی مهران صورت گرفته است و امروز ۲۳۰ کیلومتر شبکه بزرگراهی، راه اصلی، فرعی و روستایی در این استان به بهره‌برداری خواهد رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در ابتدای دولت دهم تنها ۴۰ کیلومتر شبکه بزرگراهی در این استان ایجاد شده بود که هم اکنون با افزایش ۳۰۰ درصدی به حدود ۱۵۰ کیلومتر رسیده است.

خادمی یادآور شد: یکی از نیازهای این استان با توجه به وضعیت جغرافیایی به ویژه در شهرستان‌های شمالی احداث تونل است که در طول ۶ سال اخیر طول تونل‌های این استان از سه کیلومتر به بیش از ۹ کیلومتر افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: طول راه‌های اصلی این استان نیز با افزایش ۴۵ درصدی از ۴۰۰ به ۵۸۰ کیلومتر رسیده است، ضمن اینکه با تلاش‌های صورت گرفته طول راه‌های روستایی نیز ۱۵.۵ درصد بیشتر شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی یکی از برنامه‌های دولت در استان ایلام را تکمیل پروژه‌های مسکن مهر عنوان کرد و گفت: امروز یک هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی در شهرستان‌های آبدانان دهلران و ایلام به بهره‌برداری می‌رسد که با اجرای این پروژه‌ها در مجموع ۱۶ هزار و ۸۰۰ واحد به متقاضیان واگذار شده که از این تعداد ۱۰ هزار و ۵۰۰ واحد از سال ۹۲ تاکنون بوده است.

وی همچنین از احداث ۱۹۰ هزار مترمربع واحدهای ساختمانی اداری، فرهنگی و آموزشی در این استان خبر داد و گفت: ۵۵۷ میلیارد ریال برای اجرای این پروژه‌ها هزینه شده است.

خادمی از آغاز عملیات اتصال ایلام به شبکه ریلی کشور خبر داد و گفت: این پروژه به طول ۷۰ کیلومتر اجرا خواهد شد که ۱۷.۵ کیلومتر آن امروز کلنگ‌زنی می‌شود.

وی همچنین اجرای پروژه آزادراهی پل زال، دهلران، نجف اشرف را از طرح‌های مهم وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد و افزود: با اجرای این پروژه استان ایلام برای نخستین بار به شبکه آزادراهی کشور متصل خواهد شد.

معاون وزیر راه در خصوص بزرگراه ایلام - مهران گفت: تنها ۹ کیلومتر از این مسیر باقیمانده است که پنج کیلومتر آن تا پایان سال جاری اجرا و چهار کیلومتر باقی مانده در سال آینده تکمیل خواهد شد.

خادمی یادآور شد: یکی از مشکلات استان ایلام در حوزه راه‌سازی گلوگاه ورودی به شهر ایلام است که با اجرای تونل دوم آزادی به طول بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ متر این گردنه پر پیچ و خم حذف خواهد شد.

سه هزار میلیارد ریال برای احداث بزرگراه در ایلام سرمایه‌گذاری شد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: سه هزار میلیارد ریال طی ۳۰ ماه گذشته برای توسعه شبکه بزرگراهی این استان سرمایه‌گذاری شده است.

احمد کرمی  اظهار داشت: ۱۰ هزار و ۹۲۰ میلیارد ریال در طول ۲.۵ سال گذشته برای توسعه راه‌های مواصلاتی و همچنین تکمیل واحدهای مسکن مهر و ساختمان‌های اداری در این استان از سوی دولت پرداخت شده است.

وی افزود: بخش قابل توجهی از این اعتبار برای توسعه شبکه بزرگراهی استان ایلام هزینه شده است بطوریکه در مدت یاد شده ۷۵ کیلومتر بزرگراه با اعتبار سه هزار میلیارد ریال ایجاد شد و هم‌اکنون طول بزرگراه‌های استان به ۱۳۰ کیلومتر رسیده است.

معاون استاندار ایلام احداث و بهسازی ۵۰ کیلومتر راه اصلی (شریانی) با اعتبار یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال و همچنین بهسازی و تکمیل ۲۰۰ کیلومتر راه فرعی و روستایی با هزینه یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال را از دیگر اقدامات دولت دوازدهم در طول ۳۰ ماه گذشته عنوان کرد.

کرمی تاکید کرد: فراخوان طرح اتصال استان ایلام به شبکه ریلی کشور (قطعه اول به طول ۱۷.۵ کیلومتر) نیز انجام و یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال برای اجرای این طرح مهم پیش‌بینی شده است.

وی یکی از پروژه‌های مهم در حوزه راهسازی استان را ایجاد آزادراه پل زال - مورموری - دهلران به سمت مرز چیلات برشمرد و اضافه کرد: این پروژه ۱۲۶ کیلومتر طول دارد که با مشارکت چهار بانک انجام می‌شود و با اخذ مجوز ماده ۲۳ در لایحه بودجه سال ۹۹ گنجانده شده است.

وی با اشاره به افتتاح ۱۰ پروژه مهم راهسازی به صورت ویدئوکنفرانس در خردادماه سال جاری توسط رییس‌جمهوری و با حضور وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: تنها برای این تعداد پروژه ۱۱۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است.

معاون استاندار ایلام تاکید کرد: ۶۴ کیلومتر از پروژه بزرگراه ایلام - مهران به اتمام رسیده است و با احداث ۲ تونل در محدوده تونل کربلا گره‌های ترافیکی این نقطه برطرف خواهد شد و تنها در محدوده پل کنجانچم بخشی از پروژه به دلیل کوهستانی بودن باقی می‌ماند که تکمیل آن نیز در دستور کار است.

کرمی با اشاره به احداث تونل کبیرکوه برای خارج کردن شهرستان‌های جنوبی استان از بن‌بست جغرافیایی گفت: این تونل بزرگترین تونل جاده‌ای کشور است و در طول ۲ سال گذشته ۴.۵ کیلومتر آن حفاری شده است.

استان ۲۰ هزار کیلومتر مربعی ایلام در غرب کشور و همسایگی عراق دارای ۱۳۰ کیلومتر بزرگراه، ۶۷۰ کیلومتر راه اصلی، ۸۹۱ کیلومتر راه فرعی و یک هزار و ۶۴۸ کیلومتر راه روستایی است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.