| کد خبر: 220058 |

◄ چند پیش شرط‌ ایجاد شهرهای فرودگاهی جدید در کشور

در حالی‌که برخی کارشناسان معتقدند تا 2 دهه آینده پتانسیل ایجاد شهر فرودگاهی در کشور وجود ندارد، یک کارشناس معتقد است می‌توان ۱۰ شهر فرودگاهی تا افق ۱۰ ساله در کشور ایجاد کرد.

تین نیوز

در حالی‌که برخی کارشناسان معتقدند تا 2 دهه آینده پتانسیل ایجاد شهر فرودگاهی در کشور وجود ندارد، یک کارشناس معتقد است می‌توان ۱۰ شهر فرودگاهی تا افق ۱۰ ساله  در کشور ایجاد کرد.

به گزارش تین نیوز، علی فرنام در توجیه این دیدگاه خود توضیح داد: در اینکه متاسفانه بسیاری مفاهیم در کشور ما نادرست تفسیر و به چیز دیگر  مبدل شده‌اند شکی نیست و فهرست بلندی می‌توان مثال زد.

بیشتر بخوانید:

وی افزود: برای رفع نگرانی‌ها از تفسیر نادرست از مفهوم شهر فرودگاهی می‌توان به برخی پیش شرط‌ها برای ایجاد شهرهای فرودگاهی جدید توجه کرد.

او گفت: گشایش اقتصادی و ارتباطات بین‌المللی اگر چه رکن کلیدی در ظرفیت ایجاد شهر فرودگاهی است اما می‌توان بدون آن هم پیش رفت.

این کارشناس تاکید کرد: همین‌طور بحث شهرهای جهانی و مراکز نوین اداری تجاری هدکوارتر شرکت‌ها بانک‌ها و بیمه‌ها و موسسات اعتباری و شرکت‌های مستغلات اگرچه بسیار مناسب و همسو با رویکرد شهر فرودگاهی است و ما هم با آن خیلی فاصله داریم اما بالاخره ما هم چنین چشم‌اندازی داریم و البته بدون آنها هم اگرچه سخت‌تر و کوچک‌تر، ولی مفهوم شهر فرودگاهی قابل تحقق  است.

او عنوان کرد: تجاربی هم داریم که این شهرهای فرودگاهی بدون ارتباطات گسترده جهانی، بیشتر ابزاری برای تعریف توسعه شهری جدید شده است مثل بلگراد که در مسیر فرودگاه به شهر در قسمت شهری مدرن که در غرب رود ساوا قرار دارد هسته شهری تجاری اداری جدیدی دقیقاً با نام شهر فرودگاهی و حتی با کمی فاصله از فرودگاه ساخته‌اند که شامل چند بلوک تجاری و اداری است.

فرنام گفت: همین الان در مهرآباد به‌دلیل نبودن فضا بسیاری فعالیت‌ها در شعاع چند کیلومتری آن پراکنده شده‌اند مثل ساختمان‌های ماهان، معراج و دیگر ایرلاین‌ها، دفاتر و موسسات آموزش خلبانی،  شرکت‌های بیمه،  شرکت‌های مهندسی و ... که شاید بتوان بیش از ۱۰۰ مورد آن را فهرست کرد که عملکرد مرتبط با فرودگاه دارند و اگر هسته تجاری اداری مدرن مجاور فرودگاه بود آنجا مستقر می‌شدند.

فرنام گفت:  اگر باز به مفهوم و تعریف و هدف اولیه در بهره‌وری و محوریت توسعه جدید شهری و منطقه‌ای اقتصادی و حرکت از تک عملکردی به چندعملکردی و بهره بردن از امکانات و زیرساخت‌های موجود برای یک توسعه جدید برگردیم در همین شرایط هم در اشل محدود ایجاد شهر فرودگاهی شدنی است.

به گزارش تین نیوز، وی افزود: مطابق تعریف عام کاساردا: فرودگاه‌ها با توسعه مکان‌های کسب و کار و عمران شهری در پیرامون خود در قرن بیست و یکم، همان نقشی را بازی می‌کنند که بزرگراه‌ها در قرن بیستم، خطوط راه‌آهن در قرن نوزدهم و بنادر دریایی در قرن هیجدهم ایفا می‌کردند.

این کارشناس عنوان کرد:وجود پتانسیل ۱۰ شهر فرودگاهی در کشور تا افق ۱۰ساله یعنی استارت برنامه‌ریزی و به‌خصوص فریز اراضی مستعد برای جلوگیری از دست رفتن فرصت توسعه و یا توسعه نامناسب مثل کیش یاسوج نوشهر (و احتمالاً نمونه‌های دیگر) که حتی پذیرش پروازی خود فرودگاه را هم کاهش دهد.

به گفته وی تعیین مساحت زیر 100 هکتاری برای شهرهای فرودگاهی جدید، بسیاری نگرانی‌ها و سو تعبیرها را رفع می‌کند.

وی در توضیح این‌که شهرهای فرودگاهی چگونه می‌توانند ابزاری برای فیزیبل کردن فرودگاه و رفع ضرردهی۸۰ درصد فرودگاه‌های کشور باشند به موضوع ساماندهی فرودگاه‌های کشور و بازنگری نگاه صرفاً بخشی محور تهیه طرح‌های جامع فرودگاه‌ها اشاره کرد و افزود: شاید از کار خوبی که در حوزه راه آهن شاهد بیاورم بهتر است.

به گزارش تین نیوز، فرنام تاکید کرد: حداقل رویکرد تعریف شهر فرودگاهی می‌تواند با رویکرد طرح جامع و ساماندهی ایستگاه‌های راه‌آهن که الان جاری است هم مقایسه شود (البته که شهر فرودگاهی تفاوت دارد و گستره بزرگتری دارد).

وی عنوان کرد: شهر فرودگاهی در کلانشهرهای چند مرکزی می‌تواند خود به یک مرکز شهری جدید تبدیل شود و حتی برخی شرکت‌ها و موسسات که به فرودگاه هم وابسته نیستند می‌توانند به‌دلیل مزیت‌های نامبرده آنجا مستقر شوند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.