| کد خبر: 219778 |

یک کارشناس حمل و نقل:

◄ پتانسیل احداث 10 شهر فرودگاهی در کشور وجود دارد

یک کارشناس حمل و نقل معتقد است: پتانسیل احداث ۱۰ شهر فرودگاهی در کشور تا افق 10 ساله وجود دارد.

تین نیوز

یک کارشناس حمل و نقل معتقد است: پتانسیل احداث  ۱۰ شهر فرودگاهی در کشور تا افق 10 ساله وجود دارد.

به گزارش تین نیوز این مطلب را علی فرنام پس از آن مطرح کرد که خبر احداث دومین شهر فرودگاهی کشور در اصفهان منتشر شد و برخی کارشناسان ضرورت ساخت آن را زیر سوال بردند.

فرنام در پاسخ به این پرسش که آیا واقعا به دومین شهر فرودگاهی در کشور نیاز است؟ در شبکه‌های اجتماعی نوشت: پتانسیل احداث ۱۰ شهر فرودگاهی در کشور تا افق ۱۰ ساله وجود دارد زیرا:

1- مفهوم شهر فرودگاهی در ایران مثل خیلی مفاهیم دیگر دچار تغییر از رویکرد اولی می‌شود مثل بحث‌هایی که در خصوص  tod ، مجتمع ایستگاهی و مسیریابی خط ۱۰ مترو وجود دارد.

2- به‌واسطه مشارکت با تیم برنامه‌ریزی و طراحی شرکتی ژاپنی که طرح اول شهرفرودگاهی امام خمینی را در سال‌های ۸۷تا۹۰ تهیه کردند و همکاری در تهیه و ترجمه کتاب‌های مرجع در این خصوص مختصر اطلاعات و تجربه‌ای حاصل شده که برای بهره‌گیری از نظرات ارشادی اصلاحی تکمیلی دوستان مطرح می‌کنم.

3- همانند tod ماهیت ایده شهر فرودگاهی توسعه منطقه‌ای مبتنی بر محوریت و مرکزیت فرودگاه است که توسط دکتر جان کاساردا که متخصص توسعه منطقه‌ای و اقتصادی است طرح شد.

4- به زبان ساده ایده مرکزیت فرودگاه به دلیل مزیت‌های گوناگون اقتصادی، زیرساختی و ارتباطی برای خلق یک توسعه اقتصادی در پیرامون آن است.

5- و حتی در برخی موارد برای توجیه‌پذیری ایجاد و ساخت فرودگاه های جدید  چون خود فرودگاه به‌شدت گران و هزینه بر است و صِرف فعالیت پروازی می‌تواند ضررده باشد ابزاری برای فیزیبل کردن فرودگاه می‌شود. اگر اشتباه نکنم در ایران هم ۸۰ درصد فرودگاه‌ها ضرر ده هستند.

6- ایده از نظر من در سطح جهانی در دو گونه دنبال می‌شود:

الف. aerotropolis که مقیاس بزرگ و غایی شهر فرودگاهی با توسعه های متنوع پیرامونی است و مصادیق آن «اینچون» کره  «دبی ورد سنتر» فرودگاه آل مکتوم  و «شهر فرودگاهی امام خمینی» با وسعت خیلی بزرگ چندهزار هکتاری است.

ب. Airport city با مفهوم اروپایی آن که یک مرکز تجاری اداری و یا توسعه شهری جدید یا توسعه منطقه‌ای جدید شامل چند ساختمان بزرگ تجاری اداری و خدمات مکمل است که کنار فرودگاه قرار دارد و معمولاً از چند هکتار تا نهایت صد هکتار یا کمی بیشتر است.

7-  از این جهت IKAC شهر فرودگاهی امام خمینی با نگاه اول است و در صورت وقوع گشایش اقتصادی و ارتباطات بین‌المللی امکان دستیابی به اهداف عالیه را خواهد داشت.

8- اما با مفهوم اروپایی برخی کلانشهرها و مناطق آزاد کشور ظرفیت ایجاد شهرفرودگاهی را دارند که به نظرم به ترتیب اولویت:

- مشهد، شیراز، کیش در کوتاه مدت

- اصفهان تبریز  در میان مدت

- قشم اهواز چابهار آبادان در بلند مدت

این قابلیت را دارا هستند.

9- به‌خصوص در ادبیات و مبانی شهرهای جهانی یکی از الزامات و مولفه‌ها شکل‌دهی مراکز نوین اداری تجاری که مورد استفاده هدکوارتر شرکت‌ها، بانک‌ها، بیمه‌ها و موسسات اعتباری و مستغلات  بین‌المللی قرار می‌گیرد و از قضا شهر فرودگاهی هم فضای بسیار مناسب و تاحد زیادی همسو با همین نیاز است.

10- خاطره جالبی هم از تجربه کار با ژاپنی‌ها بگویم که از اصرار کارفرما بر توسعه کل ۱۳هزار هکتار شهرفرودگاهی امام خمینی متعجب بودند و با زیرکی فهماندند که فعلاً هیچ نیازی به توسعه ۱۳۰۰۰هکتاری نیست. در ورک شاپ از همه حضار  فهرست عملکردهای پیشنهادیشان برای استقرار را پرسیدند و جلسه تمام شد. بعد خودشان همه را لیست و با نمونه‌های رایج جهانی مقایسه کردند و در جلسه بعد، یک کاغذ  آ۴ شطرنجی به حضار دادند و گفتند هر پیکسل آن را ۱۰ هکتار فرض کنید، بعد تمام خواسته‌های لیست شده را پرینت کردند و در نهایت با ۱۴۰۰ یا ۱۵۰۰ هکتار همه موارد تامین شد و خیلی خوب غیرمستقیم فهماندند که حتی با همه چیز آن هم در مقیاس بزرگ باز هم حداقل در توسعه‌های میان مدت نیازی به چنین توسعه‌ای نیست و باقی اراضی برای توسعه‌های آتی ذخیره شود. هرچند بعد کل سایت طراحی شد!

11- البته ارتروپلیس را بیشتر توسعه منطقه‌ای کلان پیرامون فرودگاه‌های هاب پروازی با چند ده میلیون مسافر سالیانه و چندصرهزار تن بار در نظر می‌گیرند و خیلی وقت‌ها کل شهر مادر و فرودگاه و فضای پیرامونی را بر اساس آن الگو پیشنهاد توسعه می‌دهند و هسته کنار فرودگاه را همان ایرپورت سیتی می‌نامند.

به گزارش تین نیوز، مدیرکل راه‌وشهرسازی استان اصفهان اول مهرماه امسال گفت: یکی از طرح‌های مطالعاتی ایجاد دومین شهرک فرودگاهی کشور در جوار فرودگاه شهید بهشتی اصفهان است که مطالعات ایجاد این شهرک فرودگاهی از سال ۱۳۹۴ آغاز شده و در حال نهایی شدن است.  

علیرضا قاری‌قرآن، افزود: فاز اول شهرک‌فرودگاهی اصفهان با مساحت دو هزار و ۳۰۰ هتکار شامل؛ مجموعه انبارها، سردخانه‌های زیر صفر وبالای صفر، مجموعه‌های اداری و مجموعه‌های بانک‌ها، تالارهای بورس، فضاهای نمایشگاهی، کارگاه‌های صنایع مونتاژو خدمات مربوطه، کارگو ترمینال، انواع فضاهای اقامتی و... است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.