| کد خبر: 219688 |

طرح دوگانه‌سوز کردن خودروهای عمومی به‌زودی وارد فاز دوم می‌شود

پایان چشم‌انتظاری مسافربرهای شخصی و اینترنتی برای گازسوز شدن

طرح دوگانه‌سوز کردن خودروهای عمومی که ثبت‌نام آن از اردیبهشت‌ماه کلید خورده و در ابتدای خردادماه سال جاری روند عملیاتی شدن آن با اولویت تاکسی‌ها و وانت‌بارها شروع‌شده بود، حال به ایستگاه خودروهای مسافربر شخصی و اینترنتی نزدیک شده است. در همین ارتباط پنجم مهرماه حمید قاسمی ده‌چشمه قائم‌مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت زمینه لازم برای ثبت‌نام مالکان خودروهای مسافربر شخصی در سامانه طرح دوگانه‌سوز کردن خودروهای عمومی فراهم‌شده است و روند اجرایی آن نیز تا کمتر از دو هفته آینده عملیاتی خواهد شد.

تین نیوز

طرح دوگانه‌سوز کردن خودروهای عمومی که ثبت‌نام آن از اردیبهشت‌ماه کلید خورده و در ابتدای خردادماه سال جاری روند عملیاتی شدن آن با اولویت تاکسی‌ها و وانت‌بارها شروع‌شده بود، حال به ایستگاه خودروهای مسافربر شخصی و اینترنتی نزدیک شده است. در همین ارتباط پنجم مهرماه حمید قاسمی ده‌چشمه قائم‌مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت زمینه لازم برای ثبت‌نام مالکان خودروهای مسافربر شخصی در سامانه طرح دوگانه‌سوز کردن خودروهای عمومی فراهم‌شده است و روند اجرایی آن نیز تا کمتر از دو هفته آینده عملیاتی خواهد شد.

به گزارش تین نیوز، در همان ابتدای شروع طرح دوگانه‌سوز کردن خودروهای عمومی، مسئولان شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی وعده فاز دوم این طرح که شامل مسافربرهای شخصی و اینترنتی می‌شود را داده بودند. در همین زمینه قائم‌مقام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی چهارم خردادماه سال جاری و هم‌زمان با اجرایی شدن روند عملیاتی فاز نخست این طرح، با اشاره به اینکه اولویت این طرح با تاکسی و وانت‌بارهاست، گفته بود: ظرفیت اولیه کارگاه‌ها برای گازسوز کردن این دسته از خودروها در نظر گرفته خواهد شد، اما در مراحل بعدی مسافربرهای شخصی ازجمله تاکسی‌های اینترنتی (اسنپ و تپسی و...) و نیز مسافربرهای بین شهرها و روستاها نیز مشمول طرح خواهند شد. وی همچنین در رابطه با روند شناسایی این دسته از مسافربران نیز خاطرنشان کرده بود: تاکسی‌های اینترنتی و مسافربرهای بین‌شهری و روستایی از طریق فهرستی که وزارت کشور به وزارت نفت ارائه خواهد کرد، به‌مرور در نوبت تبدیل قرار خواهند گرفت.

در طول چهار ماهی که از فراهم شدن شرایط برای ثبت‌نام در طرح دوگانه‌سوز کردن خودروهای عمومی از سوی مالکان تاکسی‌ها و وانت‌بارهای بنزین سوز فراهم‌شده مالکان خودروهای مسافربر شخصی و اینترنتی فعال در عرصه حمل‌ونقل عمومی، خواستار فراهم‌سازی شرایط ثبت‌نام در این سامانه بوده‌اند به‌طوری‌که تعداد زیادی از آن‌ها، در سامانه https://gcr.niopdc.ir که برای این مهم ایجادشده است ثبت‌نام کرده‌اند اما در مرحله احراز شرایط، با توجه به اینکه فاز نخست اجرای طرح مذکور به مالکان تاکسی‌ها و وانت‌بارها اختصاص‌یافته بود، ثبت‌نام مالکان مسافربرهای شخصی در همان مراحل ابتدایی متوقف شد. حال پیرو درخواست‌های مکرر مالکان خودروهای شخصی فعال در چرخه حمل‌ونقل عمومی، فاز دوم این طرح در آستانه اجرا قرارگرفته است تا به‌موازات امکان ثبت‌نام مالکان تاکسی‌ها و وانت‌بارها، امکان ثبت‌نام مالکان مسافربرهای شخصی و اینترنتی فعال در چرخه حمل‌ونقل عمومی نیز در آینده‌ای نزدیک فراهم شود.

در همین ارتباط قائم‌مقام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی روز پنجم مهرماه از مشمول شدن مسافربرهای شخصی و اینترنتی در طرح تبدیل به دوگانه‌سوز خبر داد و گفت: اگرچه اولویت در اجرای این طرح با تاکسی‌ها و وانت‌هاست، اما در مرحله دوم در نظر داریم مسافربرهای شخصی زیر نظر تاکسیرانی و مورد تأیید وزارت کشور و تاکسی‌های اینترنتی هم مشمول طرح دوگانه‌سوز کردن خودروهای عمومی شوند. حمید قاسمی ده‌چشمه افزود: زمینه لازم برای ثبت‌نام مالکان خودروهای مسافربر شخصی در سامانه طرح دوگانه‌سوز کردن خودروهای عمومی فراهم‌شده است، اما روند اجرایی آن تا دو هفته آینده عملیاتی می‌شود. وی خاطرنشان کرد: دوگانه‌سوز کردن خودروهای مسافربر شخصی صددرصد رایگان نیست و ممکن است بخشی از هزینه‌ها تا سقف 30 درصد را مالکان پرداخت کنند و بقیه هزینه‌ها را دولت متقبل شود.

هرچند که فاز اول این طرح کاملاً رایگان بود اما آن‌طور که از صحبت‌های این مقام مسئول به نظر می‌رسد دوگانه‌سوز کردن خودروهای مسافربر شخصی برای مالکانشان بی هزینه نخواهد بود. این البته در شرایطی است که قاسمی ده‌چشمه قائم‌مقام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی پیش‌تر گفته بود هزینه گازسوز کردن یک خودرو در حدود 11 میلیون تومان است و با فرض آنکه شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی در طرح دوگانه‌سوز کردن مسافربرهای شخصی و اینترنتی از هر مالک خودرو 30 درصد هزینه‌ها که معادل 3 میلیون و 300 هزار تومان است را نیز طلب کند، این مسافربران شخصی و اینترنتی 7 میلیون و 700 هزار تومان علاوه بر هزینه‌های سرسام‌آور سوخت بنزین خودرو خود، در هزینه گازسوز کردن خودروی‌شان صرفه‌جویی می‌کنند.

گفتنی است که بر اساس مصوبه ۱۱ آذرماه ۱۳۹۸ شورای اقتصاد که طرح دوگانه‌سوز کردن خودروهای عمومی نیز بر اساس آن در حال اجرا است، باید با اعتباری ۶۵۰۰ میلیارد تومانی یک‌میلیون و ۴۶۰ هزار دستگاه خودروی تاکسی، ون (تاکسی)، وانت و مسافربر شخصی بنزینی به سی. ان. جی سوز تبدیل شوند. اقدامی که با اجرای کامل آن از مصرف ۱۸ میلیون لیتر بنزین در آینده نزدیک جلوگیری می‌شود. همچنین این طرح حدوداً ۵۶۴ میلیون دلاری از هزینه تأسیس یک پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای که به‌طور متوسط ۶ میلیارد دلار یا ۱۲۰ هزار میلیارد تومان ارزش دارد جلوگیری خواهد کرد. بر همین مبنا است که وزارت نفت متعهد شده تا هزینه‌های طرح دوگانه‌سوز کردن خودروهای عمومی را از محل صرفه‌جویی ۱۰۹ هزار میلیارد تومان که با کاهش بنزین صورت می‌پذیرد، پرداخت کند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مهدی صالحی 4 6

    اقایون مسئول اقای دولت دیگه بسه
    پدر تاکسی و تاکسیرانیو دراوردین با این سیاست هاتون
    کجای قانون گفته شخصی میتونه مسافرکشی کنه که اوانس گاز سوز هم بهشون میدین
    بجای جلوگیری تازه میخواین سوخت هم بهشون بدین؟بدین عیب نداره ولی من راننده تاکسی رو هم ازاد بزارید ازاد کار کنم هزار مدرک کارت سلامت و دفترچه پلیس راه و ازمایش و... از من میخواید از مسافرکش شخصی هم میخواید؟

  • مجتبی 2 0

    سلام چقدر زمان می برد