| کد خبر: 219576 |

◄ با قطارهای گردشگری آشنا شوید

راه‌آهن ایران اگرچه به لحاظ اسمی یک رسالت مهم در بخش باری و مسافری دارد اما در حوزه‌های تاریخی، اجتماعی، فنی و طبیعت نیز اثرگذار است و مفهوم گردشگری را نیز در سال‌های اخیر تغییر داده است.

تین نیوز

راه‌آهن ایران اگرچه به لحاظ اسمی یک رسالت مهم در بخش باری و مسافری دارد اما در حوزه‌های تاریخی، اجتماعی، فنی و طبیعت نیز اثرگذار است و مفهوم گردشگری را نیز در سال‌های اخیر تغییر داده است.

به گزارش تین نیوز، هدف اصلی گردشگری راه‌آهن یا گردشگری ریلی، آشنا کردن مردم با تاریخ راه‌آهن و جذابیت‌های آن به عنوان یکی از بخش های مهم تاریخ معاصر کشور است و در کنار این نگاه، ارائه تصویری از وضعیت اجتماعی و اقتصادی و فرهنگ کار در کشور ایران در زمان احداث و بهره برداری راه‌آهن نیز حایز توجه است.

 مجموعه تورهای گردشگری راه‌آهن  (RailRo) در این راه علاوه‌بر شرکت راه آهن، شرکت پارسیاد سامان و دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری خانه سفر پارس (SURFIRAN) که وظیفه برنامه‌ریزی و اجرای تورها را با همکاری شرکت حمل و نقل ریلی رجا (به عنوان تامین کننده وسیله حمل و نقل) بر عهده دارند، نیز هستند.

اما قطارهای گردشگری در ایران که عمری بیش از 5 سال ندارند، به ابزاری نو برای تفریح و گردش در دل طبیعت بدل شده اند. شیوه کار اکثر این قطارها هم به این صورت است که صبح خیلی زود از مبدا حرکت و بسته به طول مسیر، راه خود را در ادامه همان روز و یا در غالب دو روز سفری، ادامه می دهند.

مسیر قطاری تهران-شمال و قطار گردشگری در خوزستان و لرستان که هرکدام ازگونه های متفاوت اقلیم طبیعی می گذرند، دشت ها و رودخانه ها و زیبایی های طبیعی ویژه ای را پیش چشمانمان به نمایش می گذارند.

 

قطارهای گردشگری شمال، با بیشترین تعداد

قطارهای گردشگری که به سمت شهرهای شمالی کشور حرکت می کنند، در سه مسیر موجودند. قطار گردشگری سوادکوه، تهران-شیرگاه و تهران-پل سفید، که پل سفید و سوادکوه ادغام شده اند، سه مسیر قطار گردشگری شمال بوده که حالا در دو مسیر ارائه آن ها توسط شرکت حمل و نقل ریلی رجا صورت می گیرد. این قطارهای گردشگری بدلیل کم بودن طول مسیر معمولا تنها در روزهای آخر هفته خدمت رسانی می کنند و در ایام میانی هفته خبری فعالیتی ندارند.

 

قطار گردشگری تهران-شیرگاه

این قطار، از دشت کویر، معدن نمک و تپه های مریخی، رودخانه حبله رود و باغات میوه، دودکش های جنّی و کوههای حیرت انگیز سیمین دشت و زرین دشت و کبوتر دره عبور می کند و نهایتاچشمه رنگی و روستای شورا را از مقابل نگاهتان می گذراند تا فرشی از رنگ ها مقابل نگاهتان قرار گیرد.

توقف و بازدید از سینمای روسها ، بازارچه سنّتی و پذیرایی مردم روستایی، عکاسی از چشمه شوراب هم از سایر ویزگی های گردشگری در این مسیر است.

 

قطار گردشگری تهران-سوادکوه (پل سفید)

قطاری که در مسیر تهران تا سوادکوه مورد استفاده قرار می گیرد یک قطار ریل باس ارم رجا است که بغیر از ایام نوروز که تعداد قطارهایش بیشتر است، صبح روز پنج شنبه حرکت می کند و پس از طی کردن مسیر رفت و برگشت به تهران بر می گردد. این قطار از تهران حرکت می کند و بعد از وعده صبحانه به جلگه زیبای ورامین می رسد. در ادامه مسیر و در گرمسار با کویر رو به رو می شوید. بعد از گرمسار قطار به سمت شمال حرکت می کند و در کنار حبله رود توقف می کند. اینجا اولین توقف گاه گردشگری است. پس از کمی گشت و گزار قطار مجددا حرکت می کند. در این مرحله به مسیر زیبای کبوتر دره، سیمین دشت و زرین دشت می رسید. در این مناطق شما وارد مناطق کوهستانی شده اید.

این مناطق نه تنها از نظر دیدنی های طبیعی در درجه بسیار مهمی قرار دارند، بلکه از نظر تاریخی نیز بسیار حائز اهمیت هستند. این مناطق شوراب نام دارند. پس از گذشت از این مناطق و شنیدن درباره سختی های ساخت راه آهن در این منطقه راهی ادامه مسیر می شوید. در ادامه از مهمترین و مشهورترین سازه های راه آهن کشور عبور خواهید کرد. پل ورسک و سه خط طلا دو مورد از این سازه ها هستند. پس از سه خط طلا نیز با دوگل رو به رو می شوید.

قطار در ایستگاه ورسک توقف می کند و گردشگران می توانند برای عکس برداری از یکی از منحصر به فردترین مناظر قطار گردشگری شمال بهره ببرند. پس از این ایستگاه و سوار شدن به قطار می توانید برای صرف ناهار اقدام کنید.

مسیر قطار تا سوادکوه ادامه می یابد و با رسیدن به مقصد در ایستگاه پیاده می شوید و کمی پیاده روی می کنید. در طول پیاده روی با راه آهن ایران بیشتر آشنا خواهید شد. این قطار حدود ۹۰ کیلومتر از مسیر را از سوادکوه می گذرد. شهر سوادکوه از اهمیت بسیاری برخوردار است و شمال و مرکز ایران را به یکدیگر متصل می کند.

در مسیر بازگشت نیز قطار در یکی از ایستگاه ها توقف می کند. در این ایستگاه می توانید به تماشای غروب زیبای آقتاب نشسته و وعده عصرانه را تناول کنید.

 

قطار گردشگری لرستان و شیراز

یکی دو سال گذشته در ایام نوروز، قطار گردشگری در استان های لرستان و خوزستان نیز راه اندازی شد. درواقع استان لرستان و استان فارس اولین هایی هستند که بعد از قطار گردشگری تهران در مورد ساخت و راه اندازی قطار گردشگری برای آن ها صحبت هایی شد. سپس تا پیش از شیوع کرونا، با فعالیت بیشتر این قطارها رونق بیشتر در زمینه گردشگری داخلی و خارجی در این خطوط نیز فراهم شد.

 

گردشگری ریلی و شیوع کرونا

در پی شیوع ویروس کرونا و توقف حرکت قطارهای مسافری در اسفند ماه سال گذشته، سایر بخش‌های تردد مسافری شامل قطارهای گردشگری و حومه‌ای نیز متوقف شده بود. با این حال با از سرگیری حرکت قطارهای مسافری و حومه‌ای از اواسط اردیبهشت ماه امسال، قطارهای گردشگری راه اندازی نشد.

علاوه بر اینکه توقف قطارهای گردشگری به دلیل شیوع کرونا، مانند سایر شقوق ریلی بوده است؛ توقف بیشتر آنها به دلیل نوع مراوده دوستانه و تفریح‌مداری که در این نوع قطارها وجود دارد نیز مزید بر علت شده است.

این در حالی است که در دهم شهریور ماه امسال شرکت حمل و نقل ریلی رجا خبر داد که با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، قطار گردشگری دو منطقه شمال کشور از روزهای ۱۴ و ۲۰ شهریورماه فعالیت خود را از سر می‌گیرد.

تفاوت عمده حرکت این قطارا پیش و پس از کرونا نیز این است که به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و برای سلامت حال گردشگران، علاوه بر فاصله‌گذاری فیزیکی بین مسافران این قطار، بسته‌های بهداشتی شامل محلول ضدعفونی و ماسک سه لایه نیز بین آنها توزیع می‌شود.

 اجرای پروتکل‌های بهداشتی در قطارهای گردشگری موضوع مهمی است که بنا بر اعلام شرکت های ریلی قرار است به صورت ویژه کنترل شود.

 

تجربه قطارهای گردشگری در جهان

قطارهای گردشگری سال هاست که در سراسر جهان وجود دارند و در بسیاری از کشورها فعالیت این قطارها چندین برابر ایران است. این قطارها با اهداف مختلفی و به شکل های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از کاربردهای مختلف این قطارها شامل قطارهای تاریخی و موزه ای، قطارهای مجلل و تفریحی، قطارهای غذاخوری نیز هستند.

این در حالی است که قطعا لازم است که توجه بیشتری به این شیوه سفر و گردشگری جذاب در ایران صورت بگیرد. توسعه این نوع قطارها فقط متوجه توسعه صنعت ریلی نیز نیست و می تواند از نظر مالی برای بسیاری از حوزه های دیگر گردشگری نیز سودآور باشد. ضمن اینکه برای مردم هم سفر با این نوع قطارها دلچسب خواهد بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.