| کد خبر: 219500 |

مرگبارتر شدن تصادفات رانندگی در جهان پس از شیوع کرونا

همه گیری ویروس کرونا در جهان زندگی بیش از ۵ میلیارد نفر از جمعیت کره زمین را تحت تاثیر قرار داده است. پس از ناتوانی کشور‌ها در مدیریت و کنترل ویروس کرونا، دولت‌ها به ناچار مجبور به اعمال قرنطینه‌های سراسری در کشور شدند. این اقدام تبعات گسترده‌ای از جنبه روانی و ذهنی برای مردم و نیز تبعات سنگین اقتصادی برجای گذاشته است. با این حال، با گذشت زمان تبعات شیوع ویروس کرونا ابعاد تازه‌ای می‌یابد.

تین نیوز

 همه گیری ویروس کرونا در جهان زندگی بیش از ۵ میلیارد نفر از جمعیت کره زمین را تحت تاثیر قرار داده است. پس از ناتوانی کشور‌ها در مدیریت و کنترل ویروس کرونا، دولت‌ها به ناچار مجبور به اعمال قرنطینه‌های سراسری در کشور شدند. این اقدام تبعات گسترده‌ای از جنبه روانی و ذهنی برای مردم و نیز تبعات سنگین اقتصادی برجای گذاشته است. با این حال، با گذشت زمان تبعات شیوع ویروس کرونا ابعاد تازه‌ای می‌یابد.

به گزارش تین نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بر این اساس، مارتین تیلمان، متخصص حمل و نقل و مدیر شرکت جهانی آیکام اعلام کرد: شیوع کووید ۱۹ در جهان بر شدت تصادفات رانندگی در جهان افزوده است. به عبارت دیگر، از زمان همه گیری کرونا در جهان تعداد تصادفات رانندگی تا ۵۰ درصد کاهش یافته، اما متاسفانه این تصادفات مرگبارتر شده است.

در واقع با اعمال قرنطینه عمومی در کشور‌های جهان از بار ترافیکی خیابان‌ها کاسته شده و همین خلوتی بزرگراه‌ها منجر به افزایش سرسام آور سرعت رانندگی افراد و وقوع تصادفات مرگبار شده است. شواهد متقن در کشور‌های مختلف این موضوع را تایید می‌کند.

با این حال، با آغاز فصل پاییز و بازگشایی مدارس، دوباره جاده‌ها شاهد ترافیک سنگین هستند، زیرا والدین ترجیح می‌دهند از وسیله نقلیه شخصی به جای اتوبوس برای جابه جایی فرزندان خود از خانه به مدرسه استفاده کنند.

پیش تر نیز تحقیقات نشان داده بود برخی افراد مانند جامعه ستیزان تمایل به نقض قوانین اجتماعی در ایام شیوع ویروس کرونا دارند. این افراد تمایل زیادی به نقض مقررات اجتماعی مانند قوانین راهنمایی و رانندگی و نیز رعایت نکات بهداشتی برای جلوگیری از شیوع کووید ۱۹ دارند. 

تحقیقات دانشمندان دانشگاه "استادوئل دی لوندرینا" برزیل نشان داد انسان‌هایی که دارای شخصیت جامعه ستیز هستند تمایل بسیاری برای نقض مقررات اجتماعی و توصیه های بهداشتی مربوط به کرونا دارند. این افراد خطر شیوع کووید ۱۹ را بی اهمیت تلقی کرده و از شستن دست‌های خود به طور مرتب اجتناب می‌کنند.

اختلال شخصیت ضداجتماعی که به اختصار ASPD خوانده می‌شود به حالتی اطلاق می‌شود که فرد نمی‌تواند و یا نمی‌خواهد خود را با موازین اجتماعی سازگار کند. وی در مقابل نقض قوانین اجتماعی احساس گناه نمی‌کند و به طور مداوم اعمال خلاف قانون و ضداجتماعی انجام می‌دهد. البته نباید کسانی که اختلال شخصیت ضداجتماعی دارند را با بزهکاران اشتباه گرفت. برآورد می‌شود ۳ درصد مردان و ۱ درصد زنان جامعه دارای این اختلال شخصیتی هستند.

افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضداجتماعی چهار نشانه اصلی دارند که شامل: ۱- خودمحور هستند ۲- از فقدان وجدان رنج می‌برند ۳- رفتار تکانشی دارند ۴- جاذبه سطحی دارند (حراف هستند و یا می‌کوشند از نظر ظاهری نسبت به دیگران جذابیت بیشتری داشته باشند).

رفتار تکانشی (Impulsivity) به حالتی اطلاق می‌شود که فرد میل شدید لحظه‌ای برای پاسخ به یک محرک ذهنی یا انگیزشی خارجی دارد. همچنین رفتار تکانشی می‌تواند ناشی از فرمانبرداری کورکورانه از محرک‌های درونی بدون توجه به عواقب اجتماعی و محیطی باشد. غالباً این افراد در پاسخ به محرک‌های بیرونی، به جای تکیه بر قدرت تفکر و استدلال، براساس انگیزه لحظه‌ای کاری را انجام می‌دهند.

دلایل بروز اختلال شخصیت ضداجتماعی در افراد با مسائل وراثتی و مسائل محیطی مانند نوع تربیت ارتباط مستقیم دارد. مشاهده شده است این افراد غالبا به خانواده‌هایی تعلق دارند که از فقدان هیجان رنج می‌برند و از روش‌های خشن برای تنبیه کودک استفاده می‌کنند.

دانشمندان برزیلی اعلام کردند: نتایج تحقیقات نشان می‌دهد به هر میزان جامعه ستیزی فرد و اختلال شخصیت ضداجتماعی افراد بیشتر می‌شود، احتمال نقض مقررات بهداشتی مربوط به کرونا که از سوی دولت وضع شده در این افراد بیشتر است. این موضوع به خوبی نشان می‌دهد علی رغم افزایش شمار قربانیان و مبتلایان به ویروس کرونا، چرا هنوز شاهد نادیده گرفتن محدودیت‌های مربوط به این ویروس در جامعه هستیم.

محققان برزیلی در تحقیقات خود بیش از ۱۵۰۰ فرد را مورد مطالعه قرار دادند. آن‌ها در مطالعات خود افراد جامعه ستیز را با افراد وفادار به قوانین اجتماعی مورد مقایسه قرار دادند. یافته‌های این پژوهش نشان داد افرادی که دارای سطح بالایی از خود محوری، وجدان ضعیف، دارای سطح بالایی از رفتار تکانشی و جاذبه سطحی بودند (۴ نشانه اصلی اختلال شخصیت ضداجتماعی)، نسبت به دیگران کمتر به مقررات بهداشتی پایبند بودند.

متخصصان تاکید دارند رعایت قوانین اجتماعی از سوی همه افراد بخصوص در زمان بزرگترین همه گیری جهان در یک قرن اخیر بسیار ضروری است. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.