| کد خبر: 219451 |

صف کشتی‌ها در هاب غلات ایران/ ورود ۱۲۹ کشتی کالای اساسی به بندر امام خمینی (ره)

مقام مسئول سازمان بنادر و بنادر از تخلیه و بارگیری ۷ میلیون تن کالای اساسی در بندر امام (ره) خبر داد و گفت:امسال ۱۲۹ کشتی کالای اساسی وارد بندر شده است.

تین نیوز

 مقام مسئول سازمان بنادر و بنادر از تخلیه و بارگیری ۷ میلیون تن کالای اساسی در بندر امام (ره) خبر داد و گفت:امسال ۱۲۹ کشتی کالای اساسی وارد بندر شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، عادل دریس در نشست خبری با بیان این که بندر امام شهر لجستیک غلات شده است، اظهار کرد: برای پیشکرانه کانال دسترسی خورموسی مورد مطالعه قرار گرفت و با اعتبار 400 میلیارد تومان به  اکران رفته و پیش بینی می کنیم تا 2 ماه آینده عملیات اجرایی این طرح آغاز شود.

وی تردد ایمن کشتی ها و افزایش تناژ کانال برای ورود کشتی های بزرگ را از مزیت های لایروبی خورموسی  اعلام کرد و افزود: باید 4 ترمینال مکانیزه غلات را برای بندر امام تعریف می کردیم تا زمانیکه کشتی در بندر غلات پهلو می گیرند با سرعت بالا عملیات تخلیه  و حمل با کامیون به انبارها در پس کرانه ها انجام شود.

وی با بیان این که ترمینال 4 با ظرفیت 3.8 ملیون تن حدود 54 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: برای ترمینال شماره 3 با ظرفیت 3 میلیون تن پیش بینی عملکرد تا دو ماه آینده سرمایه گذار انتخاب می شود. ارزش سرمایه گذاری این طرح 580 میلیارد تومان است و کارهای کارشناسی آن انجام شده است.

وی با بیان این که 3.4 میلیون تن ظرفیت درجای غلات بندر امام است، ادامه داد: همچنین برای ترمینال 2 فرآیند سرمایه گذاری به سرمایه گذار در حال پیگیری است که طی سه ماه آینده تعیین تکلیف می شود. پیش بینی حدود 800 میلیارد تومان سرمایه گذاری در این طرح انجام شود که عملکرد تناژی آن 4 میلیون تن پیش بینی شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان راه اندازی این ترمینال ها را در راستا تخلیه سریع کشتی ها اعلام کرد و افزود: پیش بینی می کنیم 3 تا 5 روز کاهش زمان توقف کشتی ها در اسکله را خواهیم داشت.

دریس همچنین به آمار عملکرد بندر امام خمینی (ره) اشاره کرد و یادآور شد: در زمان حاضر 18 میلیون و 75 هزار و 417 تن کالا در بندر امام و صنایع همجوار تخلیه و بارگیری شده که رشد منفی 22 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته را شاهد هستیم. از این میزان 7 میلیون و 30 هزار تن کالای اساسی در بندر امام تخلیه و بارگیری شده که 19 درصد رشد منفی داشته است.

*رشد 42 درصد حمل ریلی کالا در بندر امام

وی ادامه داد: تناژ کالای ترخیصی و خارج شده به کشور 7 میلیون و 336 هزار تن بوده که تقریبا با مدت مشابه سال گدشته برابر بوده است. از این رقم 761 هزار تن حمل ریلی داشته ایم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 42 درصد رشد را ثبت کرده اسات.

وی با اعلام این که ظرفیت روزانه 24 هزار تن حمل ریلی در بندر امام ایجاد شده است، اظهار کرد: موجودی کالای اساسی بندر  2 میلیون و 391 هزار تن است؛ اگر کالای در حال تخلیه پای اسکله و کشتی های در لنگرگاه را محاسبه کنیم این رقم به 2.7 میلیون تن (2 میلیون و 718 هزار تن) افزایش می یابد.

*تکذیب رسوب کالا در بندر امام/ رشد 442 درصدی موجودی شکر در انبارها

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اعلام این که رسوب کالا در بندر امام خمینی نداریم، یادآور شد : هم اکنون میزان تخلیه کالای اساسی با میزان بارگیری آن تناسب خوبی دارد. به طور متوسط ماندگاری کالای بخش خصوصی در بندر امام بین 2 ماه و بخش دولتی 3 ماه است. سال گذشته میانگین ماندگاری کالای دولتی 5 ماه بود چون دولت علاوه بر تامین نیاز بازار وظیفه توزیع بازار را نیز دارد.

دریس با بیان این که موجودی کالای بندر امام نسبت به سال گذشته 18 درصد کاهش یافته است، تصریح کرد: از ابتدای امسال تا الان 19 فروند کشتی کالای اساسی در بندر امام تخلیه شده و هم اکنون 8 فروند کشتی نیز در پای اسکله در حال تخلیه هستند.

وی با بیان این که 354 هزار موجودی شکر بندر امام است که 442درصد رشد داشته است، اظهار کرد: موجودی ذرت 1.3 میلیون تن انبارهای کشور است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2 درصد افزایش یافته است.

وی در ادامه با یادآوری این که از سال 81 تا امروز 104 قرارداد سرمایه گذاری به ارزش 3200 میلیارد تومان امصا شده است، گفت: 17 پروژه سرمایه گذاری به ارزش 1600 ملیارد تومان در حال ساخت و ساز  بوده که از این تعداد 6 پروژه به ارزش 200 میلیارد تومان آماده افتتاح است. ضمن این که دو پروژه به ارزش 277 میلیارد تومان در حال آغاز عملیات اجرایی است.

وی جمع اعتبار پروژه های در دست اقدام مانند خورموسی، پروژه گازرسانی و... را 700 میلیارد تومان اعلام کرد: 36 هزار و 600 کانتینر عملکرد بارگیری بندر امام طی امسال بوده که 22 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشه رشد داشته است.

وی در خصو آخرین روند ساخت کارخانه شکر به تسنیم گفت: متاسفانه تجهیزات موردنیار این ارخانه به موقع وارد کشور نشده است. دریس خرداد سال گذشته از پیشرفت 70 درصدی ساخت این کارخانه خبر داده بود.2

به گزارش تسنیم، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان اوایل خردادماه سال گذشته از افزایش 85 درصدی ورود کشتی‌های حامل کالای اساسی به مجتمع بندری امام خمینی (ره) خبر داده و گفته بود: هم اکنون موجودی شکر و روغن بندر امام به ترتیب 103 هزار تن و 180 هزار تن است.

دریس با بیان این که 400 هزار تن و 300 هزار تن به ترتیب مخازن برای روغن و نفت ایجاد شده است، افزود:‌ به سمتی می‌رویم که در زنجیره تامین کالا کاهش قیمت تمام شده را عملیاتی کنیم.

وی با اعلام این‌که احداث کارخانه شکر حدود 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ساخت کارخانه سوخت پاک در حال پیگیری است، اظهار کرد:‌ عمده محل‌های ذخیره غلات و مخازن به شبکه ریلی متصل خواهند شد که هم‌اکنون 11 سکوی ریلی در بندر امام فعال است و همزمان از جاده و ریل برای جابجایی بار استفاده می‌شود.

وی با اشاره به مذاکره و برگزاری جلسات مستمر با دستگاه‌های ذی‌ربط در واردات، صادرات و جابجایی بار و کالای اساسی در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر میزان واردات کالای اساسی به بندر امام گفت:‌ روند افزایش واردات کالای اساسی را داشته و داریم؛ در دو ماه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تعداد کشتی‌های تخلیه شده در کالای اساسی 85 درصد و در  تناژ کالای بیش از 90 درصد رشد داشته است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان  با اعلام این‌که موجودی کالای در محوطه  و انبار حدود 60 درصد داشته است اظهار کرد: در حوزه کالای اساسی 2.8 میلیون تن است که سال گذشته 1.8 میلیون تن بود.

دریس با بیان این‌که تعداد کشتی‌ کالای اساسی امسال 63 فروند بوده که در دو ماه مشابه سال گذشته تعداد کشتی‌ها 34 فروند بود،‌ افزود: بیش از 3 میلیون تن موجودی انبار کالای اساسی بندر امام بود که در ماه‌های فروردین و اردیبهشت ماه سال 97 این رقم 1.6 میلیون تن بود. در مجموع بندر امام تخلیه و بارگیری همه کالاها 5 میلیون و 384 هزار تن طی دو ماه اخیر بوده که نسبت به مدت مشابه رشد 26 درصدی داشته است.

به گفته وی، به طور متوسط 45 روز زمان می‌برد کالای اساسی یک کشتی 70 هزار تنی تخلیه شده و اسناد مورد نیاز بهداشت، قرنطینه و... صادر شود و به طور میانگینحدود 2 ماه زمان می‌برد تا کالای اساسی به مقاصد حمل شود.

وی با اشاره به این‌که 80 درصد کالای اساسی کشور از طریق بندر امام تامین می شود، اظهار کرد:‌ در بخش کالای کانتینری 5هزار TEU تخلیه و 10 هزار TEU بارگیری شده که در بخش بارگیری 5 درصد رشد منفی داشته ایم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان  با اعلام این‌که امسال (در 2 ماه ابتدایی)  27 هزار تن برنج و 13700 راس دام زنده از بندر امام وارد کشور شده است، گفت: هم‌اکنون 103 هزار تن شکر و 180 هزار تن روغن، موجودی بندر امام است.

دریس این را هم گفت که با توجه به این‌که تجهیزات مورد استفاده در بخش بندری که استراتژیک و گران‌قیمت است، به عنوان مثال برای ذرت به ازای تخلیه هر تن 8400 تومان تعرفه دریافت می‌کنیم.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.