| کد خبر: 219439 |

معاون وزیر راه: مطالعات اتصال راه آهن سنندج - باشماق زودتر آغاز شود

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی گفت: انتظار می‌رود با توجه به نزدیکی کردستان به بندر لاذقیه در کشور سوریه، هر چه زودتر مطالعات اجرای راه آهن سنندج به مرز باشماق نیز آغاز شود.

تین نیوز

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی گفت: انتظار می‌رود با توجه به نزدیکی کردستان به بندر لاذقیه در کشور سوریه، هر چه زودتر مطالعات اجرای راه آهن سنندج به مرز باشماق نیز آغاز شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، امیرمحمود غفاری روز چهارشنبه در بازدید از طرح  احداث راه آهن سنندج-همدان اظهار داشت: یکی از راه‌های اتصال ایران به دریای مدیترانه از طریق مرز باشماق امکان پذیر است که می‌توان با شروع به موقع مطالعات اجرایی طرح سنندج - باشماق گامی مهم در تحقق این هدف برداشت.

وی اضافه کرد: طرح احداث راه آهن سنندج-همدان به عنوان یکی از طرح‌های مهم دولت در سال جهش تولید اعلام شده و انتظار می‌رود تا پایان آبان پیمانکاران با عمل به تعهدات خود مانع از بروز تاخیر از اتمام پروژه شوند البته دولت نیز برای رفع چالش‌های این طرح مصمم بوده و با تمام توان بدنبال تامین اعتبار و رفع مشکلات آن است.

معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه راه آهن از زیرساخت های اساسی برای توسعه هر منطقه است، افزود: با توجه به کشاورزی بودن استان کردستان انتظار می رود جهاد کشاورزی به تاسیس مراکز بارانداز در مسیر راه آهن کمک کند تا گامی در راستای افزایش جذب ارزش افزوده این محصولات بر داشته شود.

معاون عمرانی استاندار کردستان نیز در این بازدید گفت: طرح راه آهن سنندج - همدان یکی از پروژه‌های مهم این استان در توسعه زیر ساخت‌هاست که طی یک دهه گذشته کارهای عمرانی مختلف آن در استان انجام شده است.

شهرام ملکی یادآور شد: از ۲ سال گذشته و پس از اتمام راه آهن تهران-همدان عملیات اجرایی راه آهن سنندج-همدان شدت گرفته و در اولویت برنامه های مجموعه دولت در استان قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: در این مدت نیز وزارت راه و شهرسازی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی توجه ویژه‌ای در تامین اعتبارات مورد نیاز این طرح داشته بطوریکه در این مدت ۷۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن تخصیص یافته است.

طرح راه آهن سنندج - همدان به طول ۱۵۱ کیلومتر در دست احداث بوده که در ابتدای سال جاری از ۳۴ درصد پیشرفت برخوردار بود که طی ۶ ماه علمیات فشرده به ۴۸ درصد پیشرفت رسیده است.

همچنین پیشرفت فیزیکی زیرسازی کل پروژه نیز در ابتدای سال از ۶۵ درصد پیشرفت برخوردار بود که هم اکنون این میزان به ۷۸ درصد رسیده است.

این طرح در قالب سه قطعه به پیمانکار واگذار شده است و پیشرفت فیزیکی زیرسازی قطعه اول از ابتدای سال از ۷۱ به ۸۱، قطعه دوم از ۴۲ به ۶۳ درصد رسیده و قطعه سوم نیز بیشتر به اتمام رسیده بود.

راه آهن همدان-سنندج در قالب طرح تهران-همدان-سنندج به طول ۴۲۰ کیلومتر بود که قسمت مربوط به کردستان پس از اتصال همدان به شبکه ریلی کشور شدت گرفت و از سال ۹۶ تاکنون ۹۰۰ میلیارد تومان به آن تخصیص یافته است.

قسمت سنندج - همدان این طرح از سال ۸۲ تعریف شد و طول آن ۱۵۱ کیلومتر بوده که ۶۰ کیلومتر آن در استان همدان و مابقی در کردستان است.

از ابتدای دولت دوازدهم تاکنون در قانون بودجه سال ۹۶ و ۹۷ بخشی از اعتبارات این طرح تامین شد اما از سال ۹۸ عملیات اجرایی آن فعال تر شد و در ۲ سال گذشته ۷۴۰ میلیارد تومان برای آن اعتبار مصوب شد.

این خط آهن شامل هفت ایستگاه، ۲۰ دهنه پل، ۲۹ تقاطع تعریف شده با ۶۴۰ متر طول بوده و در سه قطعه به پیمانکار واگذار شده است.

 قطعه اول این طرح ۶۵ کیلومتر طول، قطعه دوم ۵۶ کیلومتر و قطعه سوم نیز ۳۰ کیلومتر طول دار.

به گفته مسوولان استان کردستان  ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته به پروژه راه‌آهن در ۲ سال شامل ۲۴۹ میلیارد تومان نقدی و ۱۰۰ میلیارد تومان از استاد خزانه است و مشکلی از لحاظ اعتبارات نقدی ندارد.

طول مسیر راه آهن تهران - همدان ۲۶۸ کیلومتر است که نوروز ۹۶ به بهره‌برداری رسید و اما ادامه مسیر (همدان - سنندج) ۱۵۰ کیلومتر است که عملیات زیرسازی قطعه یک و دو آن در حال اجراست اما عملیات زیرسازی قطعه سه به اتمام رسیده و در حال اجرای عملیات روسازی است.

 قرار است در قالب قطعه چهارم، راه‌آهن تا ورودی شهر سنندج نیز ادامه یابد و برای انجام آن جانمایی ایستگاه سنندج نیز مصوب شده است.

همچنین اتصال راه‌آهن همدان-سنندج به مرز باشماق نیز در حال بررسی است، اظهار داشت: این طرح به وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد شده و قرار است تصمیم نهایی در وزارتخانه گرفته شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • امیرعباس 2 0

    مگه قرار نیست از مرز خسروی به عراق و سوریه وصل شد؟
    اونجا که چند ساله که وارد فاز اجرایی هم شده