| کد خبر: 21924 |

پراید به سرنوشت پیکان دچار می شود؟ / بازار بدون مشتری مانده است

تین نیوز | سال ها قبل خروج پیکان از خط تولید ایران خودرو به موضوعی ملی تبدیل شده بود.
  پراید باقی می ماند؟ پرسشی اساسی پیش روی خودروسازان کشور قرار گرفته است. طی دو سال گذشته بازار و صنعت خودرو به شدت درگیر قیمت گذاری بوده است ولی در حال حاضر پرسش کلیدی پیش روی خودروسازان به ماجرای تغییر شیوه تولید خودروها مربوط است.
 
سال ها قبل خروج پیکان از خط تولید ایران خودرو به موضوعی ملی تبدیل شده بود. در نهایت نیز پیکان با حضور رئیس جمهور وقت به بایگانی صنعت ایران سپرده شد. پس از توقف تولید پیکان، ایران خودرو بازار را به سایپا به عنوان رقیب خود واگذار کرد که در رده قیمتی کمتر از ۷ میلیون تومان پراید را به عنوان شاخص تولید خودروهای داخلی در اختیار داشت. از همان سال تاکنون، ایران خودرو موفق به تولید خودروی برای طبقه متوسط یا حداقل دهک های درآمدی سوم تا ششم نشده است. سایپا نیز طی سال های گذشته پراید را به عنوان پرتیراژ ترین خودروی تولید داخل در بازار جا انداخته است. با این حال به تازگی خبرهایی در مورد خروج پراید از خط تولید منتشر شده است ولی موضع گیری های سایپا نشان می دهد این ایده امکان اجرایی جدی ندارد. شرکت سایپا در این مورد چنین توضیح داده است:« توقف تولید محصولی که در حال حاضر پرتیراژترین آمار را در تولید خودرو کشور دارد کار بسیار پیچیده‌ای است و به زمان و برنامه‌ریزی درازمدت برای جایگزینی نیازمند است که اقدامات اولیه آن در گروه خودروسازی سایپا آغاز شده و بنا به اظهارنظر صریح مدیرعامل گروه سایپا در رسانه‌ها، محصولات پلت‌فرم ایکس ۲۰۰ یعنی خودروهای تیباont>، تیبا ۲ و ساینا در حال جایگزینی با این خودروها هستند.»
 
پراید از سال ۲۰۰۱ وارد خط تولید سایپا شده است. قبل از آن، در ابتدا در شرکت مزدای ژاپن با نام مزدا ۱۲۱ طراحی و تولید شد و تولید آن در ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۳ ادامه داشت. در آمریکای شمالی این خودرو توسط شرکت فورد با نام «فورد فستیوا» فروش رفت. همین طور این مدل از ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۰ در شرکت کیاموتورز کره جنوبی تولید می‌شد. حتی با وجود رشد قیمت پراید تا مرزهای ۲۰ و ۲۱ میلیون تومانی نیز همچنان این خودرو به عنوان هدف نهایی طبقه متوسط شناخته می شود چراکه پراید در قیاس با نمونه های دیگر با هزینه های جانبی کمتری مواجه است. در حال حاضر خودروسازان میزان تولید خود را به طور متوسط ۷۵ درصد افزایش داده اند.
 
تولید خودرو طی ۵ ماه گذشته با رشد ۷۳٫۴ درصدی به ۴۰۴ هزار و ۱۰ دستگاه رسیده است در حالی که به گفته مدیران عامل ایران خودرو و سایپا امسال باید یک میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو توسط این دو شرکت خودروساز در کشور تولید شود. به این ترتیب تقریباً یک‌سوم برنامه تولید خودرو در کشور طی سال جاری است و خودروسازان ۲۳ درصد از برنامه تولید خود عقب هستند.
 
بررسی آمار تولید خودرو در پنج ماهه اول امسال نشان می‌دهد ۲۱۳ هزار و ۱۳ دستگاه خودرو در این مدت توسط ایران خودرو تولید شد که رشد ۱۳۲٫۸ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.
 
در مورد تولیدات گروه سایپا هم باید به تولید ۱۵۵ هزار و ۹۸ دستگاه انواع خودرو توسط این گروه خودروسازی در ۵ ماهه اول امسال با رشد ۲۷٫۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه بوده است.
 
در صورتی که شایعه توقف تولید پراید در محافل خبری به شکل گسترده ای پخش شود، احتمال افزایش قیمت بیشتر این خودرو در بازار نیز ایجاد می شود. از سوی دیگر بنگاه داران نقل می کنند خرید و فروش خودرو به شدت کساد شده است چراکه خریداران همچنان به انتظار کاهش قیمت ها نشسته اند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.