| کد خبر: 218975 |

جاده‌های در انتظار

در سال‌های گذشته بسیاری از روستاهای اردبیل به خدمات رفاهی دست یافته و جاده‌های آنها نیز آسفالت شده‌است اما هنوز در شمال و جنوب استان روستاهایی وجود دارند که از داشتن راه مناسب بی‌بهره‌اند.

تین نیوز

در سال‌های گذشته بسیاری از روستاهای اردبیل به خدمات رفاهی دست یافته و جاده‌های آنها نیز آسفالت شده‌است اما هنوز در شمال و جنوب استان روستاهایی وجود دارند که از داشتن راه مناسب بی‌بهره‌اند. 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، تردد ادوات کشاورزی، عمرانی بزرگ و سنگین و خودروهایی که مدام به حمل محصول روستاییان مشغولند دیگر رمق و تحملی برای جاده‌های روستای نگذاشته، آسفالت بیشتر نقاط آنها کنده شده و برخی نیز که هنوز شوسه هستند، شن و ماسه‌شان از بین رفته و به خاک رسیده‌اند.

شاخص‌های آماری نیز حکایت از این وضعیت دارد، استان اردبیل در مقایسه با مناطق دیگر هنوز بسیار از میانگین کشوری عقب است و با وجود سرمایه‌گذاری‌های زیاد در سال‌های اخیر فاصله همچنان باقی و مردم انتنظار دارند که کارها در این حوزه سرعت گرفته و به سرانجام برسد.

یک هزار و ۸۳۱ روستا در استان اردبیل وجود دارد که ۹۴۷مورد آن بالای ۲۰ خانوار هستند؛ بر اساس آمارها چهار هزار و ۷۵۱ کیلومتر راه روستایی در استان وجود دارد که ۲ هزار و ۷۳۶کیلومتر آن آسفالت ،۲هزار و ۱۵کیلومتر غیر آسفالته  و ۱۵۰ کیلومتر  هم خاکی است.

تخریب جاده‌های اصلی روستایی به یک مشکل تبدیل شده و مخاطرات رانندگی در آنها بیشتر شده، اخباری نیز از بروز تصادفات رانندگی و تلفات انسانی هر از گاهی در این راه‌ها منتشر می‌شود.

جواد رادمرد جوان روستایی اهل بیله سوار می‌گوید: بزرگترین پروژه آب و خاک کشور در پایاب سد خداآفرین در منطقه مغان در حال اجراست و جاده‌های روستایی کشش آنها را ندارد، راهها تخریب شده و لودرها و ادوات عمرانی گودال‌های متعددی در آنها ایجاد کرده و نیاز است که توجهی ویژه به آنها شود . 

به‌گفته وی، از سه راهی عزیزکندی تا آج اشمه در بیله سوارمغان نزدیک ۶۰ کیلومتر جاده تخریب شده و تردد بسیار سخت است،  این راه دیگر قابل استفاده نیست هرچند در چندین دوره لکه گیری شده ولی باز فایده ای ندارد.

بهروز نیرومند رئیس شورای روستای خلیفه‌لو بیله‌سوار هم در این باره  گفت: جاده های ما قابل تردد نیستند و باید نسبت به آسفالت‌ریزی این جاده‌ها اقدام شود.

وی افزود: بیشتر تصادفات در این جاده‌ها صورت می‌گیرد و علاوه برآن خسارت بیشتری هم به خودرو ها وارد شده است.

حسن قبادی ، فرماندار بیله سوار مغان هم گفت: وضعیت جاده های اصلی و فرعی این شهرستان مطلوب نبوده و نیاز به ترمیم و اصلاح دارد.

وی افزود: یکی از مطالبات اصلی مردم منطقه اصلاح و ترمیم جاده های روستایی  با هدف کاهش تصادفات و ایمن سازی آنها بوده و مکاتبات لازم برای تسریع برای این عملیات انجام شده است.

قبادی درباره تخریب جاده اصلی منتهی به آج اشمه بیان کرد: این مسیر بدلیل ترد بیشتر ماشین آلات شرکت های فعال در طرح پایاب سد خدا آفرین تخریب و منجر به تصادفات بیشتر خودرو ها شده و قرار است این مسیر ترمیم و لکه گیری شود.

معاون فنی و نظارت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل هم گفت: با وجود برخورداری بیشتر روستاهای استان اردبیل از راه آسفالته کمتر از ۵۰ درصد راه‌های روستایی خلخال در جنوب استان آسفالت دارند.

حمیدرضا عبدی  افزود: از مجموع ۶۴۴ کیلومتر راه ارتباطی روستایی خلخال ۳۴۱ کیلومتر خاکی و شوسه بوده و کمتر از ۵۰ کیلومتر از راه‌های روستاهای بالای پنج خانوار این شهرستان آسفالت شده است.

وی حذف ردیف اعتبارات ملی آسفالت راه‌های روستایی و استفاده از اعتبارات استانی برای اجرای پروژه‌های آسفالت راه‌های روستایی را از جمله عوامل توقف پروژه‌های آسفالت در سال‌های گذشته در مناطق مختلف استان اعلام کرد.

وی افزود: در حال حاضر ۵۰ روستای بالای ۲۰ خانوار و ۲۹ روستای بالای ۵۰ خانوار خلخال فاقد راه ارتباطی مناسب آسفالته هستند و شاخص بهره‌مندی جمعیت روستایی این شهرستان از راه آسفالت از همه مناطق استان اردبیل پایین‌تر است.

ضرورت عمران راه‌های روستایی استان اردبیل 

با توجه به کشاورزی بودن منطقه و سکونت حدود نیمی از جمعیت استان در روستاها رسیدگی و توجه جدی به وضعیت راههای روستایی در استان ضروری است و این ضرورت با توجه به اینکه کشاورزی یکی از حوزه های اصلی توسعه اردبیل تعیین شده بیشتر احساس می شود .

آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه اردبیل هم حل مشکلات مربوطه به راه‌های روستایی را مهم دانست و افزود: رسیدگی به وضعیت راه‌های روستایی ضروری است و باید اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی مربوطه این موضوع را در اولویت خود قرار دهد.

صدیف بدری نماینده  اردبیل، نیر،نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی هم گفت: توسعه زیرساخت‌های روستایی مورد غفلت قرار گرفته است. 

وی بیان کرد: بی‌توجهی به پروژه راه‌های روستایی از مواردی است که سبب می‌شود تا رغبت سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در مناطق روستایی به حداقل برسد و نیاز است در این زمینه هماهنگی‌های لازم برای بهبود وضعیت موجود انجام یابد.

او اضافه کرد: تلاش می‌شود با توزیع قیر رایگان بخشی از مشکلات راه و با احداث مجتمع آبرسانی بخشی از مشکلات آب روستاها برطرف شود.

عباس جهانگیرزاده نماینده پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز هم  با اشاره به وقوع تصادفات رانندگی در جاده‌های این منطقه گفت: حوادث رانندگی و تلفات آن درد یک فرد و خانواده نیست و به صورت یک درد و معظل عمومی در آمده است.

وی اظهار داشت: تمامی مطالبات و مسائل و مشکلات مناطق روستایی و عشایری در شمال استان اردبیل مورد پیگیری و توجه جدی قرار می‌گیرد.

 

گام‌های جدی برای توسعه راههای روستایی 

با اینکه استان اردبیل از لحاظ شاخصه راه های روستایی استاندارد در مقایسه با دیگر مناطق کشور عقب است اما در سال‌های اخیر گام‌های مهمی برای رفع این نقیصه و توسعه جاده‌های روستایی برداشته شده و هم اکنون نیز اقدامات اساسی در این زمینه در حال اجراست .

کلیم‌الله وثوقی مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان اردبیل با بیان اهمیت راه‌های روستایی گفت: ۱۰۰ کیلومتر راه روستایی در این استان هم‌اکنون در حال ساخت است.

وی افزود: در قالب طرح ابرار هم ۱۰۰ کیلومتر راه روستایی بهسازی، شن‌ریزی و آسفالت خواهد شد که از این میزان ۵۰ کیلومتر در مرحله آسفالت و مناقصه قرار دارد.

وی از اجرای عملیات لکه‌گیری و روکش آسفالت ۱۳۳ کیلومتر از راه‌های استان با اعتبار ۵۵ میلیارد تومان خبر داد و بیان‌کرد: امسال یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر از جاده‌های استان خط ‌کشی خواهد شد.

مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان اردبیل با اشاره به نقش روستاها در تولید و خودکفایی منطقه افزود: ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها از جمله بازسازی و بهسازی راه‌های روستایی باعث تسهیل در داد و ستد و افزایش درآمد روستاییان شده و مانع مهاجرت آنها به شهرها می‌شود.

وی اظهارداشت: بر این اساس طرح ابرار با هدف ارائه خدمات راه‌سازی در مناطق محروم روستایی استان اردبیل اجرا می‌شود تا علاوه بر رفع مشکل تردد و دسترسی اهالی به مرکز بخش برای تامین مایحتاج خود ساکنان روستاها صاحب یک راه ایمن و قابل تردد در تمام فصول سال شوند.

او بیان کرد: پارسال برای اجرای طرح ملی ابرار در استان اردبیل ۹ هزار و ۸۰۰ میلیون ریال اعتبار اختصاص یافته بود که امیدواریم امسال این رقم افزایش یابد.

حمیدرضا عبدی معاون فنی راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان اردبیل هم در این باره گفت: در سال جاری آسفالت ریزی راه های روستا های بالای ۵۰ خانوار و ۲۰ خانوار در اولویت قرار گرفته‌است.

وی افزود: امسال ۵۰ کیلومتر راه روستایی در قالب طرح ابرار زیر سازی و بهسازی و ۲۰ کیلومتر دیگر هم آسفالت ریزی شده است.

فرزاد قلندری معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل هم گفت: ایمن سازی جاده های روستایی استان در اولویت قرار گرفته است.

وی افزود: تدوین شناسنامه برای پروژه‌های روستایی و هماهنگی و عمل بر اساس اولویت‌ها می‌تواند در تسریع در توسعه روستایی موثر باشد.

قلندری افزود: با توجه به اینکه سالانه اعتبارات زیادی برای عمران روستاها اختصاص می‌یابد ، باید بتوانیم با فعالیت هم راستا و مکمل توسعه روستایی را در استان شتاب بخشیم.

وی بیان کرد: باید با انجام اقدامات عمرانی، اقتصادی و فرهنگی ماندگاری روستاییان دارای توجیه باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اردبیل افزود: باید بتوانیم بر نیازسنجی و اولویت بندی اعتبارات مورد نیاز برای طرح‌های توسعه‌ای روستاها را توزیع کنیم.

وی گفت: راه اندازی شبکه نظارتی پروژه‌های روستایی از جمله موثرترین روش برای مدیریت روند اجرای پروژه‌ها می‌باشد و باید به صورت مستمر بازخورد اقدامات در روستاها دریافت شود.

به گزاش ایرنا، روستاها همچنان در استان اردبیل بعنوان نبض توسعه عمل کرده و تداوم اقدامات عمرانی در آنها می‌‍تواند در به حرکت درآوردن چرخ توسعه استان بسیار تاثیرگذار باشد و در این میان زیرساخت‌ها از جمله راه‌های‌ روستایی نقش مهمی داشته و نیاز به توجه بیشتری دارند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.