| کد خبر: 218725 |

روز جهانی گردشگری در ایران چه اتفاقی می‌افتد؟

۲۷ سپتامبر برابر با ششم مهر روز جهانی گردشگری است. هر سال در ایران به این مناسبت یک گردهمایی برای تجلیل از فعالان گردشگری برگزار می‌شد و بازدید از موزه‌ها هم برای مردم نیم‌بها و گاهی رایگان بود.

تین نیوز

۲۷ سپتامبر برابر با ششم مهر روز جهانی گردشگری است. هر سال در ایران به این مناسبت یک گردهمایی برای تجلیل از فعالان گردشگری برگزار می‌شد و بازدید از موزه‌ها هم برای مردم نیم‌بها و گاهی رایگان بود. اما شیوع ویروس کرونا شکل این مناسبت را نه تنها در ایران، بلکه در سراسر جهان تغییر داده است. در بسیاری از کشورها جشنواره‌های گردشگری برگزار نخواهد شد و یا به یک وبینار و گردهمایی مجازی محدود می‌شود. در ایران معاون گردشگری نیز گفته است: برنامه‌های روز جهانی گردشگری باید مجازی، نیمه مجازی و یا در فضای باز باشد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، روز جهانی گردشگری در ایران معمولا پر سر و صدا نیست. با آن که در سال‌هایی به جای یک روز، یک هفته به این مناسبت اختصاص داده شده اما رویکرد برنامه‌ها چندان عمومی و مردمی نبوده است و رویدادها متمرکز بر جامعه تخصصی گردشگری بوده، به طوری که هر سال یک گردهمایی با حضور دست‌اندرکاران گردشگری و مقامات دولتی برگزار می‌شود و پس از شرح وضعیت صنعت گردشگری در ایران و مرور برنامه‌ها و اهداف متولیان، از تعدادی فعال گردشگری نیز تجلیل می‌شود و در حاشیه هم از یک تمبر به مناسبت روز جهانی گردشگری و چند پروژه آماده شده رونمایی می‌شود. آنچه مردم در ایران از این روز جهانی لمس می‌کنند همان بازدید نیم‌بها و یا رایگان از موزه‌ها می‌تواند باشد که امسال محدودیت‌های کرونا شاید این فرصت را هم از آن‌ها بگیرد.

در جهان هر سال این روز به میزبانی کشوری خاص جشن گرفته می‌شود. رویکرد جشن معمولا شعاری است که سازمان جهانی جهانگردی برای آن سال انتخاب کرده است. در دیگر کشورها با توجه به مزیت اقتصادی قابل توجهی که گردشگری دارد سعی می‌شود با ارائه تخفیف‌هایی در اقامت، حمل و نقل و سرگرمی‌ها، مردم بیشتری در جشن روز جهانی جهانگردی شریک شوند.

امسال در ایران آنچنان که معاون گردشگری گفته به جای یک روز، یک هفته به این مناسبت اختصاص داده شده است. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هنوز جزئیات آنچه در آن یک هفته قرار است اتفاق افتد را اعلام نکرده است اما ولی تیموری، معاون گردشگری این وزارتخانه خواسته که از این فرصت یک هفته‌ای برای احیای گردشگری که در هفت ماه گذشته  تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا با رکود مواجه شده است، استفاده شود.

معاون گردشگری گفت: هفته گردشگری فرصتی مغتنم برای بازگرداندن گردشگری به جامعه است و از این بهانه باید حداکثر  استفاده را ببریم و با استفاده از ظرفیت‌های موجود در صداو سیما، رسانه‌ها و ابزارهای تبلیغاتی امید، نشاط و طراوت را به گردشگری بازگردانیم.

او اظهار کرد: امسال برای اولین بار روز ملی گردشگری در تقویم رسمی کشور ثبت شده است و باید از این فرصت برای معرفی جاذبه‌ها و پتانسیل‌های گردشگری به خوبی استفاده شود. برند و شعار ملی گردشگری و سند توسعه گردشگری که برای اولین بار آماده شده‌اند باید مورد توجه قرار گیرد.

تیموری درباره چگونگی بزرگداشت روز جهانی گردشگری در استان ها همزمان با شیوع ویروس کرونا، گفت: با توجه به شرایط خاص امسال استان‌ها با ابتکار عمل و خلاقیت باید این روز را به گونه‌ای ارج نهند که منافاتی با اهداف ستاد ملی مقابله با کرونا پیش نیاید. رعایت پروتکل‌های بهداشتی، برگزاری مراسم به صورت مجازی، نیمه‌مجازی و در فضاهای باز موارد حائز اهمیتی هستند که باید مورد توجه تمام استان‌ها قرار گیرد. رعایت نکردن این نکات می‌تواندابعاد منفی داشته باشد.

معاون گردشگری به نقش سفیران و رایزن‌های فرهنگی در مناسبت روز جهانی جهانگردی هم اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه گردشگری تنها در ابعاد داخلی قابل تعریف نیست رایزنان فرهنگی و سفارتخانه‌ها در این روز برنامه‌هایی را با موضوع گردشگری در کشورهای مقصد برگزار می‌کنند که این برنامه‌ها در معرفی جاذبه‌های گردشگری کشور مثمرثمر خواهد بود.

تجلیل از فعالان گردشگری در طول یکسال گذشته از دیگر اقداماتی است که معاون گردشگری به آن اشاره کرد و گفت که برنامه های امسال با توجه به شعار سازمان جهانی جهانگردی برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد: گردشگری و توسعه روستایی، شعاری است که برای امسال نامگذاری شده و در معاونت گردشگری حجم کارهایی که در حوزه گردشگری روستایی انجام شده قابل توجه است. تمام تلاشمان بر این است که با رفع خلاءهای موجود به سطحی از استاندارد در این حوزه برسیم و به دنبال همیت بیشتر نسبت به مقوله توسعه گردشگری در روستاها و نواحی کم‌برخوردار خواهیم بود.

او بیان کرد: گردشگری با توجه به ابعاد داخلی و خارجی که در اختیار دارد یکی از اهرم‌هایی است که می‌تواند موجب احیا و بازیابی اقتصاد جهان شود. در عرصه جهانی روی این موضوع فکر می‌کنند و ما نیز در تلاش برای اثبات این جنبه گردشگری هستیم.

تیموری اشاره‌ای هم به جلسه وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزیر بهداشت داشت و گفت: با برگزاری این جلسات محدودیت‌ها برای انجام سفر به حداقل رسیده است. وزارت بهداشت مخالف سفر نیست، آنچه که مورد مخالفت این وزراتخانه است سفرهای بی‌برنامه و بدون نظارت است. سفرهایی که در چارچوب تور و با نظارت وزارت گردشگری انجام می‌شود، آسیب‌زا نخواهد بود. با سپردن سفرها به آژانس‌های مسافرتی و مراکز اقامتی مجاز، ایمنی تضمین و نگرانی ستاد ملی مقابله با کرونا برطرف می‌شود.

معاون وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: آمار شورای جهانی سفر نشان می دهد یک میلیون و سیصد هزار شاغل در حوزه گردشگری ایران وجود دارد که این تعداد به اضافه خانوارهای آن‌ها جمعیت قابل توجهی است که از طریق حوزه گردشگری ارتزاق می‌کنند. در شرایط کنونی و بحرانی که با آن مواجه هستیم این موضوع می‌تواند در تصمیم‌گیری‌ها تاثیرگذار باشد.

تیموری با اشاره به فرصت ۶ ماهه اول سال که از دست رفت، گفت: تعداد سفرها در این مدت به صورت حداقلی اتفاق افتاد. در نیمه دوم سال با ایجاد انگیزه و تنوع در بازاریابی و محصولات گردشگری باید گردشگری داخلی حفظ شود. تعطیلی دانشگاه‌ها و بسته بودن مرزها ظرفیت‌هایی هستند که با برنامه‌ریزی و مدیریت علمی می‌تواند این بازار نیمه جان را التیام داد.

او اضافه کرد: آژانس‌های تخصصی برای هفته گردشگری سفرهای متنوعی را در سطوح ملی و استانی برنامه‌ریزی کرده‌اند. همچنین در سطح ستادی تاکیدمان این است که دفاتر چندگانه برنامه‌های خود را داشته باشند و برای خروج از رکود با مراکز دانشگاهی، علمی، تشکل‌ها و بخش خصوصی برنامه‌های مشارکتی ترتیب داده شود.

تیموری با اشاره به ابلاغ احکام سند توسعه گردشگری توسط معاون اول رییس جمهور به تمامی دستگاه‌ها گفت: با توجه به اینکه تکالیفی در سطح استان‌ها در نظر گرفته شده است باید از فرصت هفته جهانی برای معرفی سند توسعه گردشگری استفاده شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.