| کد خبر: 218691 |

کرونا و ساحل نشینی شناورهای مسافری هرمزگان

ورود بیماری کرونا به کشور خسارت های زیادی به کسب وکارهای کوچک از جمله شناورهای مسافری هرمزگان در مسیر بندرعباس، قشم، هرمز، چاک وکیش هم زده و صنعت گردشگری این منطقه را با مشکل مواجه کرده است.

تین نیوز

ورود بیماری کرونا به کشور خسارت های زیادی به کسب وکارهای کوچک از جمله شناورهای مسافری هرمزگان در مسیر بندرعباس، قشم، هرمز، چاک وکیش هم زده و صنعت گردشگری این منطقه را با مشکل مواجه کرده است.

فصل‌های پاییز و زمستان و عید نوروز سال‌های قبل شمار رفت و آمدهای مسافران بین بندرعباس به قشم به ۱۰ هزار نفر هم در یک روز هم می‌رسید بطوریکه مسافران برای سوار شدن به شناورها صف می‌کشیدند و حتی بلیت از طریق درگاه های اینترنتی می کردند تا از سفر با شناور جا نمانند.

 اُستانی که نزدیک به ۱۰۰ درصد حمل و نقل دریایی مسافری و حدود ۶۰ درصد حمل و نقل تجاری و تجارت کشور را بر دوش دارد اکنون دیگر شاهد آن جنب و جوش و حضور مسافران دریایی نیست و بیشتر شناورها در اسکله پهلو گرفته اند.

 

 بهمن ماه سال ۹۷ تنها در یک روز حدود هشت هزار نفر برای دیدن زیبایی‌های جزیره رنگین کمانی و هفتاد رنگ به جزیره هرمز سفر کردند، اما بیماری ناشناخته کرونا اینگونه سفرها را هم بهم زد وتنها ساکنان و کسانی که کار وفعالیتی دارند ازاین جزیره به بندرعباس رفت وآمد می کنند.

با آمدن کرونا رفت وآمد به جزیره های استان کاهش یافته وتاثیر آن بر درآمدهای بخش سفرهای دریایی مسافری گذاشته وشاغلان از این وضعیت گلایه دارند و براین عقیده اند که بایستی از این صنف حمایت لازم صورت گیرد.

یک ملوان: پرداخت دستمزدها نظم گذشته را ندارد

یک ملوان به خبرنگار ایرنا گفت: کار بر روی شناورهای مسافری هم خوب و هم بد است، اما این روزها بدلیل شیوع کرونا وکاهش مسافر وضعیت جالب نیست و پرداخت حقوق و دستمزدها مانندگذشته نظم ندارد.

حسن دریانورد افزود: کرونا موجب کاهش بسیار محسوس شمار مسافران نسبت به گذشته شده و ازهمین رو صاحبان شناورها حقوق و دستمزد ملونان را در زمان مقرر نمی توانند پرداخت کنند ،حتی برخی ملوانان از سه ماه قبل تا کنون دستمزد دریافت نگرده اند.

وی ادامه داد: اکنون این عده با مشکل های فراوانی در زندگی خانوادگی خود دست و پنجه نرم می‌کنند و مالکان شناورها نیز به خاطر کمی شمار مسافران، شناورها را به۲ گروه تقسیم کرده‌اند که به صورت شیفتی جای خود را با تعویض می‌کنند.

یک سر مهماندار شناور مسافری: به گل نشسته ایم

یک سرمهماندار شناور مسافری در بندر شهید حقانی به خبرنگار ایرنا گفت: نیمی از شناورهای مسافری به خاطر شیوع بیماری کرونا در سفرهای دریایی خالی نگهداشته می‌شود که این به خاطر رعایت فاصله گذاری اجتماعی و دستورکارهای بهداشتی مقابله با این بیماری است.

حفصه سقایی ادامه داد: نیمی از شناورها هم در پی بروز بیماری کرونا و مشکلات ناشی از آن به صورت غیر فعال درآمده و در گوشه‌ای از بندرگاه پارک شده و غبار سکون بر بدنه آنها نشسته است.

وی که به گفته خود از سال ۹۶ مشغول فعالیت بر روی شناورهای مسافری است، عنوان کرد: متوجه کاهش درآمد صاحبان شناورها هستیم و درک می‌کنیم که مالکان شناورها به دلیل شرایط کرونایی نتوانند به مانند قبل کسب درآمد کنند.

این سرمهماندار بیان داشت: از سوی دیگر درحالی که میزان دستمزدها در سال جاری افزایش یافته اما دستمزد ما افزایشی نداشته است و در نتیجه نداشتن درآمد شرایط سختی برای مالک شناور ، ملوانان و خدمه بوجود آمده است.

ناخدای شناور مسافری: بیمه و دستمزد همه دغدغه پرسنل شناورهاست

ناخدای شناور مسافری دیگری هم با بیان اینکه برخی ملوانان چند ماه است دستمزد نگرفته‌اند، اظهار داشت: دستمزد و بیمه تمام دغدغه خدمه شناورهای مسافری را تشکیل می‌دهد که این دغدغه‌ها تأثیر بسزایی در کارکرد نیروها دارد.

رضا ناصری ادامه داد: کاهش تعداد مسافران صرفه اقتصادی حرکت شناورها را تحت شعاع خود قرار داده  و آنان نیز بر روی دستمزد خدمه تاثیرمی گذارد، از طرف دیگر هزینه‌های تعمیر و نگهداری شناورها هم به دلیل بالار رفتن نرخ ارز درحال افزایش است.

زندگی را با قرض گرفتن سپری کرده‌ایم

یکی از پرسنل تعاونی شناورهای تندرو بندر هم که در پای اسکله وظیفه کنترل مسافران را برعهده دارد در خصوص دریافت دستمزد کارکنان تعاونی شناورهای تندرو بندر بیان داشت: از چهار ماه قبل دستمزد نگرفته‌ایم و زندگی را با قرض سپری کرده‌ایم.

ابراهیم سرمدی افزود: بواسطه همین بیماری ، تعداد مسافران از میانگین روزانه چهار هزار و ۵۰۰ نفر به یک هزار تا یک هزار و ۵۰۰ نفر کاهش داشته چرا که بازارهای قشم هم مانند گذشته رونق خود را ازدست داده است.

شرایط کرونایی زیان های فراوانی برای مالکان شناورها داشته است

عضو هیات مدیره تعاونی شناورهای تندرو بندر درخصوص مشکل های مالی خدمه شناورها به خبرنگار ایرنا گفت:۷ماه از زمان شیوع کرونا در کشور می‌گذرد اما در این مدت خدمات دهی شناورهای مسافری رفت وآمد بین بندرعباس و جزیره های برای رفاه مردم بدون وقفه ادامه داشته است.

عبدالله نهالی ادامه داد: دراین مدت شرایط کرونایی زیان‌های فراوانی بر مالکان شناورها و بخش سفرهای دریایی مسافری تحمیل کرده و بسیاری از شناورها به ناچار غیر فعال و از چرخه خدمت دهی خارج شده‌اند که قابل مشاهده هستند.

وی اضافه کرد: درحال حاضر تعداد شناورهای فعال از ۴۵ فروند به ۱۷ فروند کاهش یافته و اگر همین روال ادامه یابد تا پایان سال جاری همه شناورهای مسافری ساحل نشین و از چرخه خدمات دهی خارج خواهند شد.

عضو هیات مدیره تعاونی شناورهای تندرو بندر می‌گوید: مالکان شناورهای مسافری در۶ ماه گذشته با همه توان امکان رفت و آمد مسافران را حفظ کرده‌اند اما چند ماه است که نتوانسته‌اند حقوق و مزایای کارکنان را بپردازند و این برای خدمه شناورها و خانواده‌های آنان مشکل ساز شده است.

وی اشاره کرد: علاوه بر نداشتن درآمد ،هزینه های سرویس ونگداری از قبیل تعمیر ونگهداری هم برعهده صاحبان شناورها سنگینی می کنند بطوری که هر ۱۵ روز یکبار باید میلیون ریال هزینه تعویض روغن و ماهانه ۳۴۰میلیون هزینه سوخت می پردازد.

شناورداران درحال ورشکسته شدن هستند

وی تاکید کرد: شرایط ناشی از شیوع بیماری کرونا مشکل‌های مالی را تشدید کرده و این مشکل‌ها در قالب نامه‌ای به اطلاع مسوولان هرمزگان رسانده شد اما تا کنون نتیجه‌ای بدست نیامده است.

 

نهالی گفت: همچنین مالکان شناورها در سامانه کارا ویژه مشاغل رسته‌های آسیب دیده از کرونا نام نویسی کرده‌اند که تنها یک شناور توانست ۹۰۰ میلیون ریال وام بانکی از این طریق به خود اختصاص دهد و برای دریافت آن منتظر است.

کرونا همه معادله‌ها را بهم ریخت

مدیرعامل تعاونی شناورهای تندرو بندر هم گفت: مالکان شناورهای مسافری در سال‌های گذشته برای ایمن‌سازی شناورهای مسافری و سفر ایمن تر مردم دستورکار صادره از سوی سازمان بندرها را اجرا کردند که هزینه‌های گزافی درپی داشت.

اسحاق اصلاحی در گفت وگوبا ایرنا اظهار داشت: انتظار می‌رفت بخشی از این هزینه‌ها در این زمان و بخش دیگری را در زمستان و تعطیلی‌های نوروزی جبران کرد اما شیوع ویروس کرونا همه معادله‌ها را به هم ریخت.

اقلام مصرفی مورد نیاز با ۲ برابر قیمت به دست مالکان شناورها می‌رسد

وی افزود: از سوی دیگر نوسان نرخ ارز هم تأثیر بالایی بر قیمت لوازم یدکی آن‌ها شناورهم گذاشته چرا که این لوازم در داخل کشور تولید نمی‌شود و اقلام مصرفی با ۲ برابر قیمت به دست مالک شناور می‌رسد.

​تقاضای افزایش قیمت بلیت شناورها مسیر بندرعباس و جزیره هرمز را داریم

مدیرعامل تعاونی شناورهای تندرو بندر اشاره کرد: از فرمانداری بندرعباس انتظار می‌رود همانگونه که برای یک سرمایه‌گذار یا پیشنهاد سرمایه‌گذاری نشست برگزار می‌کند برای مالکان شناورها هم وقت بگذارد لذا ازمسوولان تقاضا داریم با اختصاص یارانه ارزی به فعالان این بخش از صنعت سفر و گردشگری کمک کند.

اصلاحی اشاره کرد: همچنین از طرف دیگر نرخ کرایه شناورهای مسافری در مسیر بندرعباس - جزیره هرمز ۷۰ هزارریال است که با توجه به افزایش هزینه‌ها تقاضای افزایش آنرا داریم.

پیگیر رفع مشکلات نشاورداران هستیم

مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و بنادر شرق هرمزگان هم به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پیگیر حل مشکل شناورداران مسافری و بخش سفرهای دریایی هستیم و از هر مسیر قانونی ممکن به رفع مسایل این حوزه کمک می‌کنیم.

حمیدرضا محمدحُسینی ادامه داد:با پیگیری‌های انجام گرفته مبالغی از سوی استانداری این استان شناورهای دریایی مسافری اختصاص یافت و پرداخت شد،این شناورداران خواهان اختصاص تسهیلات سامانه کارا هستند که اطلاعات خود را در آن نیز ثبت کرده‌اند اما با این سامانه مشکل دارند لذا شناورداران مبلغی که توسط سامانه کارا داده می‌شود با توجه به هزینه‌های خود ناکافی می‌دانند.

شناورداران مسافری هم جزو رسته‌های آسیب دیده از کرونا قرار دارند

مدیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بندرعباس هم بیان داشت: شناورداران مسافری هم جزو رسته های آسیب دیده از کرونا هستند و تسهیلات سامانه کارا شامل آن‌ها هم می‌شود، پس از ثبت در سامانه تسهیلات بانکی به رسته‌ها و کارگاه های آسیب دیده از کرونا پرداخت می‌شود.

میثم رجایی نژاد افزود: دستگاه‌های اجرایی متولی می‌توانند لیست کارگاه‌های آسیب دیده زیرمجموعه خود را به وزارت خانه متبوع داده تا پس از اعلام به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در سامانه کارا ثبت شود.

وی تأکید کرد:

پیگیر حل مشکل شناورداران مسافری هستیم

معاون برنامه‌ریزی فرماندار بندرعباس هم به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نشستی با شناورداران برگزار شد و درخواست هایشان را مطرح کردند، بخشی از خواسته‌های آنان در حوزه وظایف فرمانداری بندرعباس و بخشی دیگر در حوزه وظایف استانداری هرمزگان است.

حسین باباخانی ادامه داد: برای خواسته‌هایی که مربوط به فرمانداری بندرعباس است نشست و پیگیری لازم انجام می‌شود و امید می‌رود بتوان به نتیجه مطلوب دست یافت، یکی از درخواست های شناورهای مسافری دریایی افزایش نرخ کرایه بین بندرعباس و جزیره هرمز بود که هر گونه تصمیم گیری در این خصوص در صلاحیت ستاد تنظیم بازار هرمزگان است.

وی بیان داشت: آنان همچنین خواستار بخشش عوارض خود با توجه به شرایط کرونا توسط شهرداری بندرعباس هستند، درخواست دریافت وام بانکی نیز دارند که این نیاز به همکاری و همراهی اداره بنادر و دریانوردی دارد و فرمانداری بندرعباس به عنوان هماهنگ کننده این مباحث را پیگیری می‌کند.

یکی از مباحث طرح شده از سوی شناورداران ارزی بودن هزینه‌های خرید تجهیزات مورد نیاز تعمیر و نگهداری شناورهاست که این خواسته را با توجه به وجود مجتمع کشتی سازی ایزوایکو می‌توان با مسوولان این مجموعه مطرح کرد تا در صورت امکان ظرفیت تولید تجهیزات مورد نیاز شناورهای مسافری در داخل کشور مهیا شود.

البته در صورت میسر شدن این کار هم برای شرکت های مستقر در مجموعه ایزوایکو زمینه ساخت وتعمیر فراهم شده و هم از خروج ارز از کشور جلوگیری می کند و از هزینه های مالکان شناورها کاسته می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایرنا
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.