| کد خبر: 2186 |

◄ آسمان ایران در سالی که گذشت…

تین نیوز | حمل و نقل هوایی و صنعت هوانوردی کشورمان در سال 92 شاهد رویدادهای مهمی بود؛ از انتصاب قائم مقام وزیر راه در امور هوانوردی تا سقوط جت فالکن سازمان هواپیمایی کشوری.

به گزارش تین نیوز، با تغییر دولت و استقرار دولت یازدهم و نیز استقرار آخوندی در راس وزارت راه و شهرسازی، یکی از اساسی ترین اتفاقات در حوزه هوانوردی کشور، انتصاب قائم مقام وزیر راه در امور هوانوردی و هواشناسی بود.

آخوندی که هنگام ارائه برنامه های خود برای دریافت رای اعتماد از مجلس، به عنوان یکی از برنامه های خود، بر اجرای قانون چشم انداز 1404 در بخش هوانوردی، یعنی مساله آزادسازی نرخ خدمات هوایی و نیز توسعه فرودگاه امام، تاکید داشت، با انتصاب علی محمد نوریان به عنوان قائم مقام خود در امور هوانوردی و هواشناسی، بار دیگر بر اهمیت حوزه هوانوردی و نیز اجرای برنامه بیست ساله توسعه در این حوزه تاکید کرد.

وی همچنین در راستای سرعت و نظم بخشی به اجرای طرح توسعه فرودگاه امام و اجرای طرح شهر فرودگاهی امام، با تشکیل شرکت شهر فرودگاهی و انتخاب علیرضا شیرازیان به عنوان مدیر هیات مدیره این شرکت، نشان داد که عزم او برای اجرای این طرح جدی است. شیرازیان پیش از این نیز دو بار به مدیریت طرح توسعه فرودگاه امام انتخاب شده بود اما هر بار به دلایلی جای خود را به دیگری داده بود.

تغییر رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور
انتصابات حوزه هوایی، از آخرین تغییرات مدیریتی آخوندی در حوزه حمل و نقل بود. وی در آبان ماه علیرضا جهانگیریان را به ریاست سازمان هواپیمایی کشوری منصوب کرد. وی همچنین در بهمن ماه، علیرضا تبادار را به عنوان مدیرعامل به شرکت فرودگاه های کشور فرستاد.

تعویق چندباره قانون آزادسازی بعد از یک سال کشمکش دوباره
آزادسازی نرخ بلیت و خدمات هوایی که کارشناسان و مدیران ایرلاین ها آن را نقطه امیدی برای رونق حوزه حمل و نقل هوایی کشور می دانند و آخوندی نیز از زمان حضور خود در وزارت راه، اجرا نشدن آن را مورد انتقاد قرار داده بود در سال 92 هم اجرایی نشد.

در سال 92 همچنان بحث های قبلی میان موافقان و مخالفان اجرای این قانون ادامه داشت اما از سوی دیگر نوریان و آخوندی و نیز جهانگیریان، رئیس جدید سازمان هواپیمایی، بر اجرای آن تاکید داشتند،اما در حالی که همه مقامات بر اجرای این قانون تاکید داشتند و نوریان در آخرین مصاحبه های خود از اجرای آزمایشی این قانون در اسفندماه و در چند مسیر خبر داده بود ،وزیر راه در آخرین اظهار نظر خود در این باره گفت که به خاطر رفاه حال مسافران نوروزی، اجرای این قانون به اردیبهشت ماه سال 93 موکول می شود.

سقوط فالکن بازرسی سازمان هواپیمایی در خلیج فارس
اوایل اسفندماه بود که خبر رسید تنها فالکن سازمان هواپیمایی کشوری که ویژه بازرسی سیستم های ناوبری فردگاه هاست، در خلیج فارس سقوط کرده و چهار نفر از خلبانان و مدیران سازمان هواپیمایی کشوری در این سانحه کشته شده اند.

بخشی از بقایای هواپیما و سه تن از سرنشینان فالکن در عملیات جستجو کشف و مراسم بزرگداشتی برای آنان برگزار شد اما عملیات جستجو برای یافتن بقایای هواپیما و پیکر چهارمین سرنشین این هواپیما هنوز ادامه دارد. علت سانحه نیز همچنان نامشخص است و هیچ علتی به طور رسمی از سوی سازمان هواپیمایی اعلام نشده اما با توجه به 39 ساله بودن این هواپیما، کارشناسان، نقص فنی و فرسودگی را عامل اصلی این سقوط می دانند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کنترلر ترافیک هوایی 0 0

    موسوی لارگانی: خلبانان و کنترل‌کننده‌ها دو بال ایمنی یک پرواز هستند سرویس: صحن نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی گفت: خلبانان و کنترل‌کننده‌ها دو بال ایمنی یک پرواز هستند. به گزارش خبرگزاری خانه ملت، سید‌ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه طی سخنانی به عنوان طراح طرح یک فوریتی ارتقاء ایمنی کنترل ترافیک هوایی در صحن علنی مجلس اظهار داشت: برج‌های مراقبت وظیفه هدایت سرباز‌ها و جلوگیری از برخورد هواپیماها با هم و موانع را دارند. وی افزود: متخصصین مراقبت پرواز و خلبانان دو بال ایمنی یک پرواز هستند. موسوی لارگانی ادامه داد: کنترل‌کننده‌های پرواز وظیفه دارند که ایمنی تمام پرواز‌ها را برعهده بگیرند و حتی گاهی ۳۰ پرواز باید توسط این عزیزان کنترل شود و هر گونه خطا در این بخش می‌تواند مشکلاتی را در پی داشته باشد. این نماینده مجلس گفت: تاکنون به شغل این عزیزان به طور جدی و آن طور که باید و شاید توجه نشده است؛ شاید باید حادثه‌ای پیش بیاید تا برخی سروصداها بلند شوند که بگویند به این شغل توجه شود. وی اضافه کرد: با توجه به مشکلاتی که این شغل بسیار دارد نیاز است که توجه ویژه‌ای به آن داشته باشیم؛ در دنیا برای این شغل مقررات خاصی وضع شده تا ایمنی پرواز‌ها را تضمین کنند و ما هم باید این کار را انجام دهیم. این نماینده مجلس اظهار داشت: امروز از محل عوارض‌هایی که از پرواز‌های عبوری گرفته می‌شود ارز‌آوری خوبی برای کشور داریم. وی ادامه داد: همه مراقبت‌های پروازی به عهده عزیزانی است که تعداد آنها از هزار نفر بیشتر نیست؛ اگر پیش از وقوع حادثه برنامه‌ریزی نکنیم دچار مشکل می‌شویم چرا که در حال حاضر تعداد افرادی که این رشته را در دانشگاه‌ها انتخاب می‌کنند هر سال کاسته می‌شود. موسوی لارگانی گفت: کنترل‌کننده‌های پرواز باید در طول سال ۲۵۰ ساعت آموزش ببینند اما چون این عزیزان شامل کسانی هستند که جزء قانون خدمات کشوری محسوب می‌شوند فقط می‌توانند ۴۰ ساعت آموزش ببینند. براین اساس باید مشکل این عزیزان را حل کرد. جناب لارگانی: کمتر از ۱۰۰۰ نفر کنترلر، پر استرس ترین شغل دنیا، این همه درآمد زایی ارزی، کنترل این همه پرواز در ۲۴ ساعت و این همه افتخار و نجات حتمی صدها پرواز، حفظ جان هزاران نفر و این همه مشکل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ حق شیفت ۵۰۰ تا تک تومن؟؟؟؟؟؟؟ حقوق کارمندی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ پرواز ایمن؟ … فقط کمی تعمل لطفا و دیگر …

  • کنترلر فرودگاه کیش 0 0

    بسمه تعالی با سلام جناب آقای لارگانی از این درایت و دنیادیدگی شما قدردانی میکنم. اینکه یک نماینده مجلس با این دید باز و عالمانه به امر مراقبت رواز و پرواز نگاه میکنند، جای تقدیر و تشکر و قدردانی دارد. من به نوبه خودم و به عنوان یکی از افرادی که در سانحه فالکن ۲۰ اسفندماه تا مرز سکته پیش رفتم، از شما قدردانی و تشکر مینمایم. خیلی سخت است دیگر صدایی از آنطرف فرکانس نشنوی. این یکی از کوچکترین مسائل استرس زا در این شغل است. آرزو میکنم نمایندگان خدوم مجلس و دولتمردان وقتی را برای حضور در برج کنترل فرودگاه ها در نظر بگیرند تا از نزدیک با فشار کاری این کارمندان ضعیف دولت آشنا گردند. ما کمتر از ۱۰۰۰ نفریم ولی آرامش روحی و روانی کنترلر تاثیر به سزایی در " ایمنی پروازها " و " " جلوگیری از سوانح " " دارد.