| کد خبر: 218595 |

◄ جاده ابریشم جدید و سهم ایران در پروژه چینی

تجارت چین با کشورهای مسیر کمربند و جاده در 7 ماه نخست سال جاری به بیش از 5 هزار میلیارد یوان رسیده است.کشور ما نیز با مشارکت در این طرح چینی، موقعیت جغرافیایی خود را به موقعیت ژئوپلیتیکی تاثیرگذارتری تبدیل کرده است.

تین نیوز

تجارت چین با کشورهای مسیر کمربند و جاده در 7 ماه نخست سال جاری به بیش از 5 هزار میلیارد یوان رسیده است.

به گزارش تین نیوز، «چن جیان‌آن» معاون انجمن توسعه تجارت چین دیروز اعلام کرد: در 7 ماه نخست سال جاری میلادی، میزان تجارت بین چین و کشورهای مسیر کمربند و جاده ابریشم به 5030 هزار میلیارد یوان رسیده است.

جیان‌آن در میزگرد همکاری و توسعه صنایع زیست محیطی که در جریان نمایشگاه (صنایع) زیست محیطی شهر شی نینگ استان چینگ های در غرب چین برگزار شده است، گفت: چین  ضمن تقویت چرخه گردش اقتصادی در داخل کشور، به اجرای درهای باز در سطح گسترده‌تری و با کیفیت بالاتر خواهد پرداخت.

وی تاکید کرد: وضعیت رو به رشد اقتصادی در مدت طولانی در آینده تغییر نکرده و ارتباطات اقتصادی چین با جهان نزدیکتر شده و فرصت‌های  بیشتری برای جهان ایجاد خواهد شد.

گفتنی است که چنین اظهاراتی در حالی مطرح می شود که ترامپ بارها قصد داشته با اعمال تعرفه های تجاری بالا با چین، روند تجارت این کشور را کند کند و سنگ اندازی هایی نیز بر سر قرارداد 25 ساله ایران و چین (در شرایطی که جزئیات این قرارداد نیز هنوز بطور کامل مشخص نیست) داشته باشد.

 

بیشتر بخوانید:

چین در اعزام قطارهای باری به اروپا رکورد زد

 

تکمیل حلقه‌های ناقص کریدور شمال-جنوب

 

به رغم چنین اختلافاتی طبق اخبار رسیده نهایی شدن این قرارداد در آینده نه چندان دور قطعی خواهد بود و ایران نه تنها از این طریق با چین وارد معامله‌ای بزرگ بویژه در حوزه انرژی و حمل ونقل خواهد شد، بلکه در حال حاضر نیز از سال 96 در پروژه جاده ابریشم با این کشور در حال همکاری است. کشور ما در واقع با مشارکت در این طرح چینی، موقعیت جغرافیایی خود را به موقعیت ژئوپلیتیکی تاثیرگذارتری تبدیل کرده است.

اگرچه هنوز مسائل بانکی بین ایران و کشورهایی که مایل به تجارت با ما هستند حل نشده اما چین بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران است و کشور ما نیز در ایجاد کمربند اقتصادی جاده ابریشم و جاده ابریشم دریایی نقش مهمی ایفا کرده است. چین نیز بزرگ‌ترین خریدار محصولات نفت و گاز ایران و بزرگ‌ترین مقصد کالاهای غیرنفتی ایران است که قرار است پس از رفع تحریم ها و با تلاش برای رفع آن، در زمینه تامین مالی و صدور خدمات فنی و مهندسی پروژه های حمل ونقلی با ایران همکاری داشته باشد.

 

خبر دریایی

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید 2 1

    سلام. از روی همین نقشه کلی هم کاملا معلومه که مسیر آلماتی - مسکو خیلی کوتاهتره تا مسیر آلماتی – دوشنبه – ایران. مسیر ایران چه مزیتی برای جاده ابریشم و چین داره تازه با اون همه گیر و گور که در ترانزیت بار جلو پای شرکت حمل و نقل میگذاریم !!!

  • Nima Nejatifar 0 0

    🤔🤔