| کد خبر: 218529 |

کرونا در دریاها چگونه کنترل شد؟

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: عملیات گسترده کنترل ویروس کرونا در بنادر از توقف ناوگان ملی کشور در بنادر خارجی جلوگیری به عمل آورد و ناوگان دریایی با بالاترین استانداردهای سلامت و ایمنی و کمترین ابتلا به ویروس کووید ۱۹ به فعالیت تجاری خود ادامه می‌دهد.

تین نیوز

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: عملیات گسترده کنترل ویروس کرونا در بنادر از توقف ناوگان ملی کشور در بنادر خارجی جلوگیری به عمل آورد و ناوگان دریایی با بالاترین استانداردهای سلامت و ایمنی و کمترین ابتلا به ویروس کووید ۱۹ به فعالیت تجاری خود ادامه می‌دهد.

به گزارش تین نیوز به نقل ازایرنا، کنترل کووید ۱۹ بعد از زمین و هوا وقتی به دریاها می‌رسد شرایط کار را سخت تر می‌کند، بیش از پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر طول نوار ساحلی کشور است و با توجه به تعدد ناوگان تحت پرچم و عملیات آن‌ها در بنادر و آب‌های بین‌المللی و همچنین تردد ناوگان خارجی در بنادر شمالی و جنوبی کشور که از کشورهای مختلف جهان و همچنین با خدمه با ملیت‌های مختلف فعالیت دارند، کار را برای سازمان بنادر سخت‌تر کرده است.

جامعه آماری دریانوردان کشور حدود ۱۲۷ هزار و ۵۰۰ نفر است که از این تعداد ۱۱ هزار نفر ملوان سفرهای نامحدود و چهار هزار و ۲۰۰ نفر افسران سفرهای نامحدود هستند.

سازمان بنادر از ابتدای انتشار «ویروس کرونا» تلاش کرد تا با استقرار تیم‌های قرنطینه در بنادر از انتقال این بیماری از طریق بار و تردد خدمه‌های کشتی‌های ورودی به بنادر جلوگیری کند و برای تایید ورود و خروج کشتی و اشخاص در بندر، به صورت شبانه روزی فعالیت داشته باشد.

«جلیل اسلامی» معاون بندری سازمان بنادر روز دوشنبه در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در خصوص کنترل کووید ۱۹ در بنادر کشور، گفت: با شروع انتشار این ویروس دو اتفاق در جهان افتاد. نخست اینکه سازمان‌های بین‌المللی دستورالعمل‌های خاصی را برای کنترل و مراقبت از دریانوردان و حفظ حمل‌و نقل دریایی انجام دادند و به صورت دوره‌ای به کشورهای عضو ابلاغ کردند.

وی ادامه داد: یکی از وظایف ایران این بود که این دستورالعمل‌ها را به موقع و دقیق اجرایی و با شرایط کشتیرانی و دریانوردان خود تطبیق دهیم. بلافاصله همه دستورالعمل‌های بین‌المللی را به شرکت‌ها و موسسات ابلاغ کردیم و بعد از آن شروع به کنترل وضعیت کردیم. در این رابطه صدور دستورالعمل‌های ویژه برای سلامت پرسنل کشتی‌ها، بنادر و دیگر موسسات و شرکت‌ها در تعامل کشتی‌ها و در عین حال بروز رسانی استانداردهای فنی و ایمنی و صدور گواهینامه‌های مربوطه در دستور کار قرار گرفت که حاصل آن منجر به ارسال ۵ سند بین‌المللی از طریق آیمو به همه کشورهای عضو شد.

اسلامی گفت: این موضوع از توقف ناوگان ملی کشور در بنادر خارجی جلوگیری به عمل آورده و ناوگان کشور با بالاترین استانداردهای سلامت و ایمنی و کمترین ابتلا به ویروس کووید ۱۹ به فعالیت تجاری خود ادامه داد.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه موضوعات مرتبط با دریانوردان در این شرایط از همه مهم‌تر بود، گفت: بسیاری از دریانوردان به دلیل کرونا نمی‌توانستند گواهینامه‌های دریایی را به موقع تمدید و دریافت کنند بر این اساس در سازمان تصمیم گرفتیم گواهینامه‌های دریانوردانی که باید بر روی کشتی‌ها باشند و باطل می‌شد را تمدید کنیم. به همه کشتیرانی‌ها، کشتی‌ها و افرادی که نیاز به این گواهینامه داشتند فرصت تمدید ۶ ماه دادیم.

وی ادامه داد: موضوع مهم دیگر بحث جابجایی کرو (گروه کنترل شناور)  روی کشتی‌ها بعد از پایان ماموریت و بازگشت به کشور و سوار شدن کرو دیگر بود که باید در دوران کووید ۱۹ مدیریت می‌شد، در این زمینه توانستیم با هماهنگی وزارت امورخارجه و شرکت‌های کشتیرانی از سرگردانی خدمه کشتی‌ها و دریانوردان جلوگیری کنیم.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد که در مجموع، کووید ۱۹ در فرآیند کار دریایی و کشتیرانی مشکلی پیش نیاورده است که البته منهای کاهش تجارت جهانی به دلیل کاهش تردد کشتی‌ها در کل جهان است. تعداد کمی از کرو مبتلا شدند و شرایط کاری خوبی را داشتیم

اسلامی ادامه داد: سازمان بنادر سازمان حاکمیت دریایی است بنابراین تمام شرکت‌های حمل ‌و نقل دریایی، شرکت‌های کارگزاری ترابری دریایی مجوز فعالیت را از سازمان می‌گیرند و بر عملکرد آنها نظارت می‌شود؛ در این مدت  تمام کرو پرسنل کشتی‌ها همکاری کردند و ما کمترین مشکل را در این زمینه داشتیم.

وی درباره نحوه ضدعفونی کشتی‌ها، گفت: این کار، خیلی گسترده بود، کشتی‌ها موقع ورود و خروج در تمام بنادر کنترل شدند به اضافه اینکه در مراحل مختلف مدیران و کادر دریایی روی کشتی‌ها نیز کنترل شدند و اقلام بهداشتی بین آنها توزیع شد. این اقلام به دست کارگران و خدمه روی عرشه رسید ضمن اینکه از طریق مدیریت خطوط کشتیرانی سعی کردیم تا دریانوردان روی کشتی‌ها که هنوز به خشکی نرسیدند از شرایط بهداشتی برخوردار باشند.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی درباره وضعیت تردد مسافری در بنادر گفت: پیک مسافرت دریایی در ایام عید است که در واقع مصادف شد با اوج شروع کرونا و این باعث شد نتوانیم در خدمت مسافران باشیم. بعد از عادی شدن شرایط و اضافه شدن مسافرت دریایی سعی شد ورود و خروج مسافران در پایانه‌های مسافری کنترل عملیات ضدعفونی انجام و ضدعفونی شناورها در دستور کار قرار گرفت، اکنون نیز ورود و خروج مسافران با رعایت پروتکل بهداشتی‌ها ادامه دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.