| کد خبر: 218526 |

نوسازی ناوگان و حذف نقاط پرخطر شاه کلید کاهش حوادث رانندگی لرستان

حمل‌ و نقل به‌عنوان یک عامل کلیدی برای جوامع مختلف در میزان رشد و توسعه نقش بسزایی ایفا می‌کند که برای کاهش حوادث در این بخش نوسازی ناوگان و حذف نقاط پرخطر باید به صورت ویژه دنبال شود.

تین نیوز

حمل‌ و نقل به‌عنوان یک عامل کلیدی برای جوامع مختلف در میزان رشد و توسعه نقش بسزایی ایفا می‌کند که برای کاهش حوادث در این بخش نوسازی ناوگان و حذف نقاط پرخطر باید به صورت ویژه دنبال شود.

به گزارشحمل و نقل یکی از اصلی ترین ارکان زیربنایی کشورهای پیشرفته و درحال توسعه به شمار می آید و از ابتدای سال ۹۷ طرح‌های نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی به عنوان یکی از اولویت‌های مهم از سوی دولت تدبیر و امید معرفی شد تا بخشی از ناوگان فرسوده کشور جوان شود.

بازسازی و افزایش شبکه های جدید ارتباطی و نوسازی ناوگان جزء امور بسیار مهمی است که دولت اهتمام ویژه ای نسبت به آن دارد، اقدامی که در صورت اجرای صحیح و مشارکت جدی رانندگان حرفه ای کشور می تواند طی چند سال دستاوردهای مثبت و بی نظیر خود را در اقتصاد کشور به نمایش بگذارد.

در حقیقت نوسازی ناوگان حمل و نقل علاوه بر محاسن عدیده برای راننده از جمله کاهش هزینه های ناشی از مصرف سوخت و تعمیر و نگهداری، افزایش توان، قدرت و سرعت ناوگان و همچنین راحتی و ایمنی بیشتر، با حرکت به سمت بهینه سازی مصرف، به صرفه جویی ملی، پاکیزگی محیط زیست و در نهایت استحکام بخش های زیر بنایی اقتصاد کشور نیز کمک شایانی خواهد کرد.

روشنایی جاده، حذف نقاط حادثه خیز و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی برون و درون شهری سه عامل مهم کاهش تصادفات جاده ای است.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی ۲۲ مردادماه امسال در آیین امضای قرارداد سه‌جانبه نوسازی ناوگان حمل ‌و نقل برون ‌شهری بخش کالا گفت: این اقدام گامی بزرگ جهت نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل می باشد که در قالب آن پنج هزار دستگاه کامیون فرسوده از رده خارج و کامیون‌های نو جایگزین می‌شود.

وی همچنین به ۶۵ هزار کامیون برون‌شهری دارای فرسودگی و مشمول طرح نوسازی اشاره کرد و افزود: سال جهش تولید، گام دیگری را در نوسازی ناوگان فرسوده با تکیه بر توان داخلی برمی داریم.

پنج ماهه نخست امسال ۱۲۷ نفر در حوادث رانندگی استان فوت شده اند که نسبت به مدت مشابه با ۱۵۷ نفر حدود ۳۰ درصد کاهش داشته و به گفته معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان تردد نسبت به مدت مشابه کاهش نداشته چرا که خودروی حمل مسافر مسیر را طی می کند تنها تعداد مسافر کمتری جابجا می‌شوند بنابراین کرونا در تعداد سفرها موثر نبوده است.

بیشترین فرسودگی ناوگان باری لرستان در شهرستان‌های خرم‌آباد، بروجرد و دورود می‌باشد و از یکهزار و ۸۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی و ۶ هزار کیلومتر راه روستایی در لرستان تنها ۱۵۰ کیلومتر مجهز به سیستم روشنایی است.

جابجایی کالا طی چهار ماهه امسال در لرستان ۲۰ درصد افزایش یافته؛ یک میلیون و ۶۳۹ هزار و ۱۸۷ تن انواع کالا در چهارماه نخست امسال به وسیله ناوگان باری استان جابجا شد که به نسبت مشابه سال قبل ۲۰ درصد افزایش یافته و  تعداد بارنامه صادره در این مدت نیز با ۱۲ درصد افزایش از ۱۰۴ هزار و ۴۵۲ فقره در چهارماهه ۹۸ به ۱۱۷ هزار و ۱۳۸ فقره رسیده یعنی تمام شاخص های حمل و نقل کالا در استان روند صعودی داشته است که این رقم با وجود شیوع کرونا بیانگر فعالیت مطلوب ناوگان استان می باشد و ضرورت نوسازی این شبکه را دوچندان می کند.

طول راه های لرستان بیش از هشت هزار کیلومتر است و ۹۳ شرکت حمل و نقل باری با ۹ هزار و ۱۶ دستگاه در استان فعال می باشد.

۲۳ درصد از ناوگان حمل و نقل عمومی لرستان فرسوده است

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان به ایرنا گفت: ۹۳ شرکت حمل و نقل باری و ۸۸ شرکت حمل و نقل مسافری در استان فعال هستند و از مجموع ۹ هزار و ۱۶ دستگاه ناوگان باری استان عمر ۲ هزار و ۱۴۵ دستگاه بالاتر از سن فرسودگی است.

میثم قدمی با اشاره به اینکه تعداد ناوگان مسافربری لرستان یکهزار و ۱۹۴ دستگاه می باشد افزود: عمر فرسودگی در ناوگان باری ۲۵ سال می‌باشد که سن ۲۳ درصد ناوگان استان بیش از متوسط فرسودگی ناوگان کشور است.

قدمی اظهار کرد: میانگین عمر اتوبوس‌های مسافربری ۱۵ سال است که اکنون این رقم در کشور به ۸.۱ سال رسیده و در لرستان به متوسط هشت سال کاهش یافته و در این حوزه وضعیت مناسبی داریم.

وی میانگین عمر مینی بوس را ۲۵ سال برشمرد و گفت: این میزان در لرستان و کشور به ترتیب ۳۱.۹ ‍و ۳۱.۵ سال است و در حالیکه میانگین عمر خودروهای سواری ۱۰ سال می باشد این رقم در کشور و لرستان ۱۲.۲ سال است.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان ادامه داد: آخرین مصوبه در این راستا سوم خرداد امسال بوده که برای واردات خودروهای با سه سال ساخت جهت نوسازی و توسعه ناوگان باری تاکید داشته است و طبق آن باید پنج هزار دستگاه باری با کارکرد زیر سه سال ساخت وارد شبکه حمل و نقل باری کشور شود.

قدمی همچنین به طرح کلید به کلید ناوگان اشاره کرد و گفت: رانندگان می توانند خودروهای اسقاطی خود را تحویل داده و یک خودرو صفر تحویل بگیرند که در این راستا سازمان راهداری یکهزار دستگاه را برای متقاضیان در نظر گرفته است.

وی با بیان اینکه چالش اصلی سازمان راهداری در حوزه مسافر و مینی بوس است اضافه کرد: در طرح کلید به کلید ۴۰ درصد هزینه نوسازی توسط متقاضی و ۶۰ درصد از طریق تسهیلات بانکی تامین می شود.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان ادامه داد: شرکت‌های حمل و نقل استان باید به فکر ارزش افزوده ناوگان خود باشند و در غیر اینصورت وسایط نقلیه در کوتاهترین زمان از رده خارج و اسقاط می شوند.

توزیع ۱۰۶هزار حلقه لاستیک بین رانندگان ناوگان برون شهری لرستان

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان تامین تجهیزات خودرویی از جمله لاستیک را یکی از عوامل مهم در بهبود کیفیت ناوگان دانست و گفت: سهمیه تخصیصی لاستیک استان از تیرماه گذشته تاکنون ۱۱۰ هزار و ۳۹۷ حلقه بوده که از این میزان تا ۲۶ تیرماه امسال ۱۰۶ هزار و ۱۱۰ حلقه  بین رانندگان ناوگان عمومی برون شهری توزیع شده است.

قدمی اظهار داشت: ۱۷ هزار و ۲۰۰ حلقه از لاستیک های توزیع شده مربوط به سال جاری بوده و ثبت نام متقاضیان لاستیک بصورت حضوری و با مراجعه مالک ناوگان انجام می پذیرد که این امر توسط ۱۷ حوزه توزیع و با همکاری ۷۴ عامل فروش لاستیک انجام شده است.

قدمی گفت: توزیع لاستیک دولتی در کشور و استان با روش سامانه ای کلید خورد که هماهنگی های لازم در راستای مدیریت توزیع عادلانه و شفاف و جلوگیری از تخلفات صورت گرفته موجب رضایت متقاضیان بوده است.

وی اظهار کرد: در این مدت بازدیدهای میدانی مشترک با دستگاه های نظارتی و اجرایی برای شناسایی تخلفات احتمالی و نظارت بر روند توزیع انجام شده است.

معاون راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان اضافه کرد: همچنین به منظور تسهیل در روند دریافت لاستیک و دسترسی آسان مالکین ناوگان باری و مسافری، امکان ثبت نام و دریافت حواله لاستیک بصورت غیرحضوری در سامانه اینترنتی kala.ntsw.ir فراهم شده که متقاضیان می توانند با مراجعه به این سامانه اقدام به دریافت حواله لاستیک نمایند.

صدور اینترنتی حواله لاستیک ناوگان حمل و نقل عمومی لرستان

رییس اداره مسافر اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان نیز گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و ضرورت کاهش مراجعات حضوری، سامانه صدور اینترنتی حواله لاستیک راه اندازی شده است.

مصطفی سمساریان اظهار داشت: با توجه به ضرورت پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و با عنایت به اهمیت و حساسیت بسیار بالای فعالان حمل و نقل؛ سامانه صدور اینترنتی حواله لاستیک برای کاهش مراجعات حضوری رانندگان سنگین و نیمه سنگین، راه اندازی شده است.

وی افزود: رانندگان می توانند با مراجعه به این سامانه به آدرس http://tirehavaleh.rmto.ir نسبت به ثبت درخواست غیرحضوری و دریافت حواله لاستیک بصورت اینترنتی اقدام نمایند.

(توجه مهم: بر اساس آخرین اصلاحات تا تاریخ 99/08/20 مراجعه به آدرس اینترنتی بالا منتفی شده است. لذا جهت کسب آخرین اخبار و اطلاعات به خبر زیر مراجعه کنید :  https://www.tinn.ir/fa/tiny/news-206439 )

برخورد جدی با متخلفان فاقد بارنامه حمل کالا در لرستان

رئیس اداره کالا اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان نیز گفت: با متخلفان فاقد بارنامه حمل کالا طبق قانون برخورد قاطع و جدی می‌شود.

رضا عبدی تاکید کرد: براساس ضوابط و مقررات جاری کشور و با هدف ضرورت شفاف سازی فرآیند حمل و نقل و جلوگیری از جابجایی کالا خارج از شبکه حمل و نقل جاده ای، انجام هرگونه عملیات حمل و نقل با طی فرآیندهای قانونی و دریافت بارنامه ضروری است.

وی گفت: به تمامی رانندگان، شرکت های حمل و نقل و مالکان و صاحبان کالا تاکید می گردد هرگونه جابجایی بار در جاده های کشور نیازمند دریافت بارنامه (سند حمل) می‌باشد.

وی ادامه داد: همچنین علاوه بر اعمال قانون توسط پلیس راه، متخلفان به کمیسیون ماده ۱۱ تخلفات رانندگی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای احضار می شوند و برخورد قانونی با آنان بعمل خواهد آمد.

کاهش تلفات جاده‌ای از اولویت‌های راهداری است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان با اشاره به اینکه کاهش تلفات جاده‌ای و همکاری با پلیس راه استان از اولویت‌های این اداره کل می‌باشد بیان کرد: براساس بودجه اختصاصی به راهداری می‌توانیم برای اجرای عملیات سیستم روشنایی جاده‌ها برنامه‌ ریزی کنیم.

عباس شرفی گفت: کاهش سوانح جاده ای دغدغه رهبر معظم انقلاب و هدف مشترک همه دستگاه های متولی ایمنی است که مجموعه پلیس راه و راهداری در کنار هم با هدف کاهش سوانح در تلاش هستند.

وی افزود: تعامل پلیس راه با مجموعه راهداری در زمینه کاهش تلفات جاده ای، ایمنی تردد و فرهنگسازی رانندگی گره گشا و ستودنی است.

شرفی بیان کرد: پلیس راه در مدیریت ترافیک و همکاری با راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان همواره در تلاش بوده و انتظار می رود تعامل بیشتری در بحث شناسایی و اعلام نواقص ایمنی و جلوگیری از سرقت تجهیزات ایمنی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه از مهمترین اولویت های ایمن سازی جاده‌های ارتباطی استان، پشتیبانی و احداث روشنایی جدید جاده‌ها است اظهار داشت: پلیس راه و راهداری تعامل خوبی در راستای تحقق اهداف مشترک داشته و هدف ما خدمت به مردم و حفظ جان کاربران جاده می باشد.

حذف نقاط پرخطر در میزان کاهش تصادفات جاده‌ای لرستان موثر است

استاندار لرستان نیز گفت: شناسایی و حذف نقاط پرخطر در کاهش میزان تصادفات جاده‌ای لرستان موثر است.

سید موسی خادمی اظهار داشت: سال گذشته شاهد چشمگیر کاهش تلفات جاده ای بودیم و عملکرد استان در این رابطه مثبت ارزیابی شد اما متاسفانه امسال این آمار افزایش یافته است.

وی گفت: شاید به دلیل بحران سیل و تخریب راه ها تلفات افزایش یافت و برخی افراد نیز در امدادرسانی به سیل‌زدگان کشته شدند.

وی ادامه داد: لرستان در خصوص تلفات جاده‌ای رتبه سیزدهم کشور را دارد که این میزان قابل قبول نیست و باید علاوه بر عارضه شناسی؛ ایمنی جاده ها با جدیت محقق شود که  این مهم به دلیل کمبود منابع به کندی در حال انجام است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.