| کد خبر: 218479 |

کمتر از ۱۰ درصد تعاونی های مسکن دچار مشکل شدند

مدیرکل تعاونی های تولیدی وزارت کار با بیان اینکه قوانین بخش تعاون روی کاغذ بی نظیر است، گفت: معتقدیم که کمتر از ۱۰ درصد تعاونی های مسکن دچار مشکل شده اند و با بهره گیری از سامانه جامع بخش تعاون، اعضای تعاونی ها از وضعیت تعاونی و عملکرد هیات مدیره باخبر می شوند.

تین نیوز

مدیرکل تعاونی های تولیدی وزارت کار با بیان اینکه قوانین بخش تعاون روی کاغذ بی نظیر است، گفت: معتقدیم که کمتر از ۱۰ درصد تعاونی های مسکن دچار مشکل شده اند و با بهره گیری از سامانه جامع بخش تعاون، اعضای تعاونی ها از وضعیت تعاونی و عملکرد هیات مدیره باخبر می شوند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، البرز محمدی اظهار کرد: یکی از چالشهای جدی که مردم در بخش مسکن با آن مواجهند این است که عضو از وضعیت تعاونی با خبر نیست و همین امر باعث بروز مشکلاتی میشود اما سامانه جامع بخش تعاون کمک می کند که بسیاری از خلاها اصلاح شود و اعضای تعاونی ها از وضعیت تعاونی و عملکرد هیات مدیره با خبرشوند.

وزارت تعاون در نظارت بر تعاونی ها جدی است

وی گفت: وزارت تعاون در بحث نظارت بر تعاونی ها جدی است و شاید مشکلاتی که برخی تعاونی های مسکن ایجاد کردند باعث شد تا به سمت ایجاد این سامانه برویم. هم اکنون بستر اجرای سامانه شروع شده و گام اول ما رفع چالش تعاونی های مسکن است.

به اعتقاد مدیرکل تعاونی های تولیدی وزارت تعاون، کمتر از ۱۰ درصد تعاونی های مسکن مشکل ساز بوده اند و اگر در کلان شهرها نتوانستند خوب پاسخ بدهند در عوض در شهرهای کوچک عده بسیاری را صاحبخانه کردند.

قوانین بخش تعاون روی کاغذ بی نظیر است!

محمدی در ادامه در یک گفتگوی تلویزیونی با بیان اینکه روی کاغذ بهترین و بی نظیرترین قوانین را در بخش تعاون داریم ولی به اجرا درنیامده است، گفت: وزارت تعاون مقابل بخش خصوصی و تعاونی قرار ندارد. نهادسازی در بخش تعاون از پایین به بالا صورت گرفته و تعاونی ها توانسته اند نقش آفرینی موثری داشته باشند.

وی از اجرای طرح تامین مالی خرد تعاونی ها خبر داد و گفت: برای توزیع مستقیم محصولات تعاونی ها، برنامه ای همچون ایجاد سازمان میادین میوه و تره بار برای تعاونی ها در دستور کار است که جانمایی طرح انجام شده ولی هنوز آغاز نشده است.

کندی اجرای سند بخش تعاون دلیل عدم تحقق سهم ۲۵ درصدی

در ادامه این گفتگو ماشاءالله عظیمی، دبیرکل اتاق تعاون ایران از کندی روند اجرای سند توسعه بخش تعاون انتقاد کرد و دلیل عدم تحقق سهم ۲۵ درصدی بخش تعاون را این امر دانست.

وی اتاق تعاون را بازوی مشورتی دولت در تدوین طرح ها و آیین نامه ها دانست و گفت: متاسفانه نمایندگان حقیقی پارلمان بخش تعاون در تدوین این طرح ها حضور ندارند.

۷۵ درصد تولیدات بخش کشاورزی متعلق به تعاونی ها

دبیرکل اتاق تعاون ایران در ادامه از فعالیت ۲۵ هزار تعاونی فعال و ۱۵ هزار تعاونی غیرفعال یا نیمه فعال در بخش کشاورزی خبر داد و گفت: تعاونی ها به طور مستقیم و غیر مستقیم در ۷۵ درصد تولیدات بخش کشاورزی نقش دارند و بخش کشاورزی به رشد اقتصادی کشور کمک کرده است.

به گفته عظیمی، در بخش کشاورزی ۵۰ درصد تولیدات برعهده تعاونی ها است و بیشتر مصوباتی که قابلیت اجرا نداشته و روی زمین می ماند ناشی از مشورت نکردن با افرادی است که در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها نقش دارند.

ضعف نظارت دلیل مشکلات برخی از تعاونی های مسکن

وی درعین حال عملکرد بسیاری از تعاونی های مسکن را مثبت ارزیابی کرد و گفت:متاسفانه به دلیل ضعف نظارت بر فعالیت تعاونی های مسکن، برخی از این تعاونی ها وارد بازارهای دیگری شدند و مشکلاتی را برای اعضا ایجاد کردند که وظیفه وزارت تعاون نظارت بر این تعاونی ها بوده است.

عظیمی افزود: فلسفه تعاونی مسکن این نیست که ۱۵ سال بماند بلکه باید با پایان ماموریت خود منحل شود. البته بودند تعاونی های مسکنی که در دوره های مختلف عملکرد مثبتی از خود نشان دادند و خدمات زیادی ارائه کردند تا مردم خانه دار شدند.

جلوگیری از انحراف تعاونی های مسکن با اصلاح اساسنامه

دبیرکل اتاق تعاون ایران تصریح کرد: ورود تعدادی از تعاونی های مسکن به بازارهای دیگر ممکن است اعضای هیات مدیره نظارت نشده را وسوسه کند یا بازرسان با هیات مدیره ها تبانی کنند و مشکلاتی ایجاد شود لذا معتقدم اساسنامه تعاونی های مسکن باید زودتر اصلاح می شد تا جلوی انحراف در برخی تعاونی های مسکن گرفته شود.

وی در پایان با اشاره به طرح مسکن مهر گفت: نگاه دولتها به مسکن مهر باید بر اساس قانون و برنامه باشد نه سلیقه؛ چون مسکن مهر هزاران میلیارد تومان منابع را در خود جای داده و اگر به موقع بهره برداری می شد مشکل مسکن مردم در کشور را برطرف می کرد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.