| کد خبر: 218412 |

◄ تاثیر تشکیل فراکسیون توسعه دریامحور بر آینده صنعت دریایی

علی رغم همه تلاش های صورت گرفته ما هنوز از ظرفیت های دریایی و بندری بطور کامل استفاده نمی کنیم. چراکه این عرصه آنقدر ظرفیت دارد که می تواند جایگزینی معقول و کارآمد برای کل کشور بجای درآمدهای نفتی باشد.

تین نیوز

بالاخره فراکسیون توسعه دریامحور در مجلس شورای اسلامی بطور رسمی دیروز کار خود را آغاز کرد. این فراکسیون  که حدود سه هفته قبل به ریاست منصور آرامی تشکیل شده بود، اهداف خود را در بدایت امر جذب بیشتر توریسم و جذب تجارت دانست.

به گزارش تین نیوز، یک کارشناس حمل ونقل دریایی درباره تاثیر ایجاد این فراکسیون به خبرنگار ما گفت: علی رغم همه تلاش های صورت گرفته ما هنوز از ظرفیت های دریایی و بندری بطور کامل استفاده نمی کنیم. چراکه این عرصه آنقدر ظرفیت دارد که می تواند جایگزینی معقول و کارآمد برای کل کشور بجای درآمدهای نفتی باشد.

 

بیشتر بخوانید:

 انتخاب رئیس فراکسیون توسعه اقتصاد دریامحور در مجلس

 

 تحریم‌ها عملیات تخلیه و بارگیری را کندتر از حالت عادی می‌کنند

 

حمیدرضا آبایی اضافه کرد: حجم اقتصاد دریا در جهان سالانه بیشتر از ۱۰۰۰ میلیارد دلار است که این رقم برای کشور ما حدود ۲ درصد است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان اضافه کرد: این درصد در دو سال گذشته به دلیل افزایش برنامه های توسعه ای در بنادر تا 5 درصد بیشتر شده است اما هنوز جای کار بسیار و گسترده ای در این زمینه وجود دارد.

آبایی تاکیذ کرد: این در حالی است که کشور ما با برخورداری از  ۱۹۰ هزار کیلومترمربع گستره دریایی و حدود ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی که حدود ۴۰ درصد از مرزهایمان است، کشوری دریایی محسوب می شود و از دو سوی شمال و جنوب به دریا دسترسی دارد.

وی تشکیل کمیسیون توسعه دریامحور را گامی موثر در زمینه ارتقای عملکرد و پیگیری ملی توسعه دریامحور دانست و گفت: مطالبه نمایندگان و توجه به تخصص در این زمینه می تواند اقتصاد دریا را پویاتر کند.

منصور آرامی، رییس فراکسیون توسعه دریامحور نیز در این زممینه در اظهار نظری گفته است: یکی از اقدامات مهم مجلس یازدهم تشکیل فراکسیون توسعه اقتصاد دریا محور در آغاز به کار  مجلس است. این فراکسیون با عضویت ۶۵ نماینده که غالبا نمایندگان استان های ساحلی هستند تشکیل شده است. در این فراکسیون مباحثی همچون گردشگری دریایی ، صنایع دریایی مباحث شیلاتی ، ترانزیتی، گمرگی و...  مورد بحث و بررسی و پایش دقیق و کاربردی قرار خواهد گرفت.

گفتنی است که طبق آمارهای منتشر شده بین‌المللی هم‌اکنون در اکثر کشورها، سهم حوزه دریا در تولید ناخالص ملی کمتر از ۱۰ درصد نیست که این رقم در کشورهای ساحلی پیشرفته مانند بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا و حتی آسیا به ۵۰ درصد هم می‌رسد. در حال حاضر حدود دو سوم جمعیت جهان در محدوده ۶۰ کیلومتری حاشیه دریاها استقرار یافته‌اند و بیش از ۸۰ درصد از شهرهای بزرگ جهان که امروزه به عنوان قطب‌های تجاری شناخته می‌شوند، در مناطق ساحلی قرار دارند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.