| کد خبر: 218382 |

رئیس هیات مدیره کانون بازنشستگان کارگر استان اصفهان:

◄ قانون در متناسب سازی حقوق کارگران سلیقه ای اجرا می گردد

اصفهان| رئیس هیات مدیره کانون بازنشستگان کارگر استان اصفهان گفت: قانونی که پس از 12 سال معطلی قرار بود گره ای از مشکلات قشر کارگر را باز کند، با سلیقه ای اجرا شدن به ظلمی آشکار در حق کارگران بازنشسته بدل گشته است.

تین نیوز

اصفهان| رئیس هیات مدیره کانون بازنشستگان کارگر استان اصفهان گفت: قانونی که پس از 12 سال معطلی قرار بود گره ای از مشکلات قشر کارگر را باز کند، با سلیقه ای اجرا شدن به ظلمی آشکار در حق کارگران بازنشسته بدل گشته است. 

به گزارش خبرنگار تین نیوز مهدی ترکان در این گفتگو ضمن گلایه مندی صریح از نحوه اجرای این قانون که می توانست مشکلات قشر کارگر را رفع نماید و دردی از آنان در سال جهش تولید کم کند، گفت: پس از 12 سال چشم انتظاری و پیگیری های کانون های مختلف کار و کارگری در سطح کشور، جلسات متعدد با نمایندگان در دوره های مختلف سرانجام این قانون در مجلس و در برنامه ششم توسعه تصویب گردید و پس از  مهر تایید شورای نگهبان ، سه سال طول کشید تا به مرحله اجرا درآمد. به منظور اجرای بهینه این قانون کمیته متناسب سازی نیز تشکیل گردید اما افسوس و صد افسوس که به صورت کاملا ناعادلانه این قانون در مورد بازنشستگان کارگری اجرا گردید.

مهدی ترکان در ادامه حقوقی که توسط دولت برای کارگران در نظر گرفته شده و در این قانون به صراحت از اجرای آن به بهانه سهم آورده هر شخص در صندوق بیمه اجرا نمی شود اشاره کرد و گفت: کارگر معدن یا کارخانه ریسندگی و بافندگی که بعضا با 20 سال یا 25 سال سابقه بازنشست می گردید و ده سال یا 5 سال سختی کار در حقوق او محاسبه می شد با این اقدام مثلا کارشناسی حق این افراد بسیار پایین تر از حد معمول قرار گرفت و همان 20 روز حقوق به وی پرداخت می گردد که با توجه به تورم بسیار ظالمانه است.

این  فعال حوزه کارگری در ادامه به تشریح سخن کارشناسان پرداخت گفت: به طور مثال کسی که امسال یا پارسال حق بیمه خود را بر اساس سقف حقوق سه میلیون و 500 هزار تومان پرداخت می کند نباید با کسی که در 30 سال پیش حداقل حقوق 5 هزار و یک ریال بوده مقایسه گردد  و این افراد دو یا سه برابر حداقل حقوق را حق بیمه پرداخت می کردند چه تفاوتی بین بازنشسته 30 سال پیش و بازنشسته امروزی وجود دارد. آن زمان که این بندگان خدا حق بیمه پرداخت می کردند سکه، طلا، مسکن حتی یک کیلو قند چقدر بوده و امروز را هم مقایسه کنید آنوقت ملاحظه می کنید که در حق این بازوان توانمند تولید دیروز بسیار احجاف شده است.

*  اخلاقا در مقابل دفاع از حق خانواده کارگران بازنشسته که در طی این 12 سال چشم براهی فوت کرده اند مسئولیم.

رئیس هیات مدیره کانون بازنشستگان کارگر استان اصفهان در ادامه افزود: قشر دیگری که ظلم اساسی به آنها شده  بازنشستگان میانه هستند که امروز با اجرای این طرح به حداقل حقوق رسیده اند و برای گذران زندگی با مشکل روبرو هستند.

مهدی ترکان با ابراز گلایه مندی شدید از کارشناسی نادرست در این میان گفت: آیا کارشناسی که بدون هیچ مطالعه ای حق سختی کار، کارگران معدن یا کارخانجات ریسندگی و بافندگی را پایمال کردند، حاضر می شوند بدون حضور دوربین و شوآف های مدیریتی در عمق زمین و دل کوه دو ساعت حضور داشته باشند و فقط چایی بخورند؟؟؟؟؟ کار در این شرایط پیشکش قدم هایشان باشد.

وی در ادامه گفت اگر بخواهیم جمع بندی مختصری داشته باشیم برای کسانی که سال 67 تا 70 بازنشست شدند و کارفرما سهمی پرداخت نکرده بود دیوان عدالت اداری 9 سال به سابقه آنها اضافه کرد، تعدادی نیز کارفرما و کارگر 4 درصد به حساب دولت منظور کرده بودند که آن هم منظور نشد، افرادی نیز با 25 سال سابقه کار 5 سال طلب داشتند که منظور نشد، به طور کلی پس از این همه چشم براهی و 12 سال انتظار، شاهد اجرای عدالت برای کارگران نبودیم.

این فعال کارگری با اشاره به نرخ 42 درصدی تورم در سال 98 طبق اعلام بانک مرکزی در ادامه چنین گفت: ما را به خیر شما امید نیست، قانون همسان سازی را نمی خواهیم حداقل نسخ صریح دو ماده  قانونی زیر را در برابر ما را اجرا کنید که همان ما  کفایت می کند.

ماده 96: در هر سال سازمان مکلف است یکبار، حتی بیش از یکبار طبق تورم اضافه حقوق به بازنشسته پرداخت گردد.

ماده 111: مستمری از کارافتادگی کلی ، و مستمری بازنشستگی و مجموع مستمری بازماندگان در هر حال نباید از حداقل حقوق یک کارگر عادی کمتر باشد.

ما به صراحت  می گوییم که اگر این دو ماده قانونی در حق ما اجرا شود کمبودی نداریم و متاسفانه در هیچ دولتی این دو قانون اجرا نگردید.

رئیس هیات مدیره کانون بازنشستگان کارگر استان اصفهان با ابراز تاسف از اینکه برای  از کارافتادگان کارگری هیچ امتیازی در این قانون در نظر گرفته نشده، ادامه داد: به طور مثال کسی که 10 سال حق بیمه پرداخت کرده حال به هر دلیلی امروز با این قانون متناسب سازی مبلغ 800 هزار تومان دریافتی دارد از شما می پرسم:

آیا این مبلغ پول واکس مسئولین ما، علی الخصوص کسانی که ناعادلانه این قانون را اجرا می کنند، می شود؟!!!

*قانون متناسب سازی حقوق کارگران باید بازنگری گردد

ترکان در آخر چنین گفت: تنها راه حل مشکل قشر کارگری تجدید نظر و بازنگری این قانون است، وی از نمایندگان فعلی مجلس در استان اصفهان خواست که به این موضوع ورود کنند و این مشکل بازنشستگان را حل کنند.

 

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.