| کد خبر: 218296 |

افتتاح بزرگراه نجفی رستگار پس از ۱۱ سال انتظار

آنطور که مسئولان شهرداری تهران اعلام کردند بزرگراه شهید نجفی رستگار به مرز ۹۶ درصد رسیده، پروژه ای که قرار است در آینده ای نزدیک افتتاح شود؛ اما هنوز نتوانسته رضایت بخشی از اهالی جنب این پروژه بزرگ را جلب کند.

تین نیوز

آنطور که مسئولان شهرداری تهران اعلام کردند بزرگراه شهید نجفی رستگار به مرز ۹۶ درصد رسیده، پروژه ای که قرار است در آینده ای نزدیک افتتاح شود؛ اما هنوز نتوانسته رضایت بخشی از اهالی جنب این پروژه بزرگ را جلب کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، پروژه بزرگراه شهید نجفی رستگار را شاید بتوان یکی از قدیمی ترین پروژه های عمرانی تهران دانست که سالها بلاتکلیف مانده بود، چرا که نخستین تلاش ها برای احداث این بزرگراه ۶ کیلومتری از اواخر سال ۸۸ یعنی ۱۱ سال پیش شروع شده بود و حالا آنگونه که مسئولان مدیریت شهری گفته اند در ماه های آتی این پروژه افتتاح خواهد شد.

براساس اطلاعاتی که از معاونت فنی و عمرانی اخذ شده، بزرگراه "شهید کاظم نجفی رستگار " از بزرگراه آزادگان در محدوده غرب تقاطع بزرگراه امام علی(ع) آغاز شده و پس از عبور از شمال شهرک دولت آباد و جنوب شهرک های مشیریه و کاروان، در محدوده سه راه کارخانه سیمان به بزرگراه امام رضا(ع) می رسد. به این ترتیب مسیر بزرگراه شهید رستگار علاوه بر داشتن تقاطع هایی غیرهمسطح با بزرگراه آزادگان و بزرگراه امام رضا(ع) در ابتدا و انتهای مسیر، از یک تقاطع غیرهمسطح با بزرگراه امام علی(ع) نیز برخوردار است. این مسیر حدودا ۶ کیلومتری در محدوده مناطق ۱۵ و ۲۰ شهرداری تهران قرار گرفته است.

این بزرگراه که از نظر کارکرد ترافیکی به مانند یک کمربندی عمل خواهد کرد، سبب تفکیک ترافیک ترانزیتی و بزرگراهی از رفت و آمدهای محلی خواهد شد. افزون بر این، بزرگراه شهید رستگار برای میدان بسیج، بزرگراه بسیج، بزرگراه بعثت و بخش شرقی بزرگراه آزادگان نقش یک محور کمکی را ایفا کرده و باعث کاهش بار ترافیک این معابر خواهد شد.

همچنین براساس اطلاعات مندرج در مورد ویژگی های این بزرگراه آمده است که بزرگراه شهید رستگار دارای دو مسیر کندروی شمالی و جنوبی بوده و علاوه بر ایجاد تسهیلاتی برای ترافیک محلی، دسترسی ساکنان شهرک های اطراف به شبکه بزرگراهی شهر تهران را تسهیل می کند، اما براساس آخرین اخبار بدست آمده  از طریق ساکنان محله گویا در نیمه دوم سال جاری فقط شاهد افتتاح لاین تندرو و نه کندرو هستیم، مسئله ای که نارضایتی ساکنان این محلات را فراهم کرده است.

به گزارش ایسنا، خانم عالمی پور از اهالی شهرک رضوی است که به نمایندگی از تعدادی از اهالی محل که در منازلشان در مجاورت این بزرگراه در حال احداث قرار دارد در گفت وگو با ایسنا، می گوید: خانه های ما و چند نفر از اهالی در طرح توسعه بزرگراه نجفی رستگار قرار دارد و در سال ۹۰ نیز تفاهم نامه ای با شهرداری منطقه پیرامون خرید املاکمان امضا کردیم و قرار شد ظرف مدت ده روز کاری، ۷۰ درصد بهای ملک را به ما بدهند تا ما هم نسبت به اسباب کشی و تحویل منازلمان به شهرداری برای ساخت بزرگراه اقدام کنیم و ۳۰ درصد باقی مانده را نیز در محضرخانه و حین به نام زدن سند به اسم شهرداری پرداخت کنند، اما شهرداری به ما پولی نداد و تقریبا موضوع لغو شد؛ حالا چند سالی هست که منتظریم خانه هایمان را تخلیه کنیم.

وی ادامه می دهد: حالا شنیده شده که آبان ماه قرار است فقط لاین تندرو افتتاح شود در حالی که خانه های ما در مجاورت اتوبان قرار خواهد گرفت و به دلیل شیب زمین قطعا اگر کامیون یا خودروی سنگینی در حین تردد کنترل خودرا از دست دهد می تواند با منازل ما برخورد کند.

این شهروند ادامه می دهد: برای دسترسی مردم به آن سمت اتوبان یک زیر گذر افتتاح کردند که این سبب شد این زیرگذر به محلی برای بروز انواع و اقسام آسیب های اجتماعی بدل شده است.

عالمی پور با تاکید بر اینکه اگر این پروژه  به طور ناقص افتتاح شود قطعا دیگر منازلمان خریداری ندارد، می گوید: ما سالها فضای کارگاهی اتوبان را تحمل کردیم و حالا در افتتاحیه این بزرگراه، لاین کندرو در اولویت افتتاح نیست و خانه های ما نیز جنب بزرگراه قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، تعدادی از اهالی شهرک رضوی از افتتاح لاین تندرو بدون کندرو بزرگراه شهید نجفی رستگار در حالی گلایه دارند که  «وحید رضا محمدی» شهردار منطقه ۱۵ در مورد جزئیات این پروژه فرامنطقه ایش می گوید: متاسفانه پروژه نجفی رستگار یکی از پروژه های زمانبر شده چرا که در گذشته املاک معارض این بزرگراه، به صورت غیرمنطقی و دندانه ای تملک شده بود، بگونه ای که بعضا شاهد بودیم که املاک معارض موجود در لاین تندرو به درستی تملک نشده اما لایه های دوم و حتی سوم خریداری شده بود که این مسئله موجب به تاخیر افتادن احداث لاین ها شد.

وی با بیان اینکه کارگاه بزرگراه نجفی رستگار نیز معضلاتی برای اهالی و ساکنان ایجاد کرده بود، می افزاید: طول این پروژه شش کیلومتر است که ۲ کیلومتر آن را آذرماه سال گذشته افتتاح کردیم و حالا برنامه ریزی برای احداث ۴ کیلومتر دیگر انجام شده، بگونه ای که در ماه های اخیر سرانجام  ۴ الی ۵ پلاک باقی مانده در لاین تندرو نیز تملک شد و زمین ها برای احداث در اختیار قرارگاه قرار گرفت و باید بگویم سال گذشته بیشترین رقم تملک در شهرداری تهران را ما برای انجام پروژه هایمان داشتیم که امید است براساس برنامه ریزی در ماه های اخیر افتتاح شود.

محمدی در مورد احتمال آسیب رساندن کامیون ها به منازل شهرک رضوی به دلیل شیب زمین  نیز می گوید: این پروژه قطعا ایمن سازی می شود بگونه ای که مقرر شده حتی با توجه به احتمال سرقت گاردیل ها توسط سارقان،  از نیوجرسی استفاده کنیم و کاملا ایمن سازی شده و در اختیار شهروندان قرار داده خواهد شد.

شهردار منطقه ۱۵ در واکنش به عدم افتتاح لاین های کندرو با تاکید بر اینکه برای احداث بزرگراه نجفی رستگار با توجه به محدودیت های مالی فازبندی کرده ایم، می افزاید: فاز اول حدفاصل بزرگراه آزادگان تا امام علی (ع) در آذرماه سال گذشته افتتاح شد و حالا فاز دوم حدفاصل امام علی(ع) تا بزرگراه امام رضا(ع)  به طول ۴ کیلومتر افتتاح خواهد شد و بعد از آن با تملک املاک معارض لاین کندرو احداث آن نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت؛ اما مسئله این است که در گذشته املاک دندانه ای تملک شد و اگر اعتبارات تملک نابجا صرف احداث تندروها نمی شد چندسال قبل این لاین افتتاح می شد.

وی ادامه می دهد: در فاز سوم تملک املاک کندرو در دستور کار قرار می گیرد و تا آن زمان سعی داریم با نورپردازی و انجام کارهای فرهنگی، آسیب های اجتماعی مورد انتقاد را کاهش دهیم؛ اما در این راه نیازمند همراهی مردم و اهالی هستیم، بگونه ای که مجبور شدیم برای ادامه پروژه چند ملک را در کمیسیون ماده ۹ اعمال قانون کنیم و با حضور دادستانی و... توانستیم املاک را به قیمت روز خریداری کنیم چرا که در این محلات شاهد هستیم برخی سکنه به دلیل تعلق محلی و برخی نیز برای دریافت قیمت بالاتر از فروش املاک داخل طرحشان به شهرداری خودداری می کنند.

محمدی با تاکید بر اینکه تمهیداتی انجام شده که سکنه قدیمی که حس تعلق محلی دارند  در همان محله سکونت کنند، ادامه می دهد: شهرداری تهران قیمت خانه ها را براساس قیمت روز  و نظر کارشناس رسمی دادگستری خریداری می کند اما نیازمند همراهی سکنه نیز هستیم.

به گزارش ایسنا، آنگونه که از سخنان مدیران شهری متوجه شدیم افتتاح بخشی از بزرگراه نجفی رستگار(لاین تندرو)  در آینده نزدیک انجام خواهد شد و باید دید افتتاح لاین کندرو و ساماندهی املاک شهرک رضویه که بنا به گفته شهردار منطقه۱۵، در فاز سوم ساماندهی می شود به کجا خواهد رسید؟هرچند که تعدادی از اعضای شورای شهر نیز قول داده اند به این موضوع رسیدگی خواهند کرد تا مدیران شهرداری به وعده شان عمل کنند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.