| کد خبر: 218239 |

◄ نقایص و معایب محورهای استان یزد و راهکارهای رفع آنها

محور سه راهی طبس به یزد و برگشت، قسمت‌هایی از جاده احتیاج به ترمیم بازسازی و روکش آسفالت دارد.

تین نیوز

 استان یزد درسال‌های گذشته از بهترین جاده‌های کشور برخوردار بود به‌طوری‌که نگارنده در سال 84 با مکاتبه‌ای که با وزیر وقت داشتم از اداره راه یزد تشکر کردم.

اکنون از مدیر کل راهداری استان یزد تقاضا دارم به نقایص زیر رسیدگی فرمایند.

1-محور سه راهی طبس به یزد و برگشت، قسمت‌هایی از جاده احتیاج به ترمیم بازسازی و روکش آسفالت دارد.

2-در این محور چندین میدان (پنج میدان) ساخته شده که دسترسی به روستاها و شهرستان‌های مجاور آسان گردد. ولی با کاهش سرعت ناوگان سنگین و گردش در این میدان‌ها استهلاک ناوگان هم افزایش می‌یابد. لازم بود مانند زیر گذر مهریز در میدان این محور هم زیر گذر ساخته می‌شد.

3-در اقصی نقاط کشور متاسفانه برای اعمال قانون سرعت‌گیر ساخته می‌شود. به‌خصوص قبل از میدان، ولی در میدان‌های این جاده متاسفانه به‌جای یک سرعت گیر 2 سرعت‌گیر نزدیک به هم نصب شده که خسارات زیادی به ناوگان وارد می‌کند. پیشنهاد می‌شود برای اولین مرتبه در کشور به صورت پایلوت همه سرعت‌گیرها را حذف نموده و قبل از میدان یک تابلو بزرگ نصب و روی آن مرقوم شود: «به میدان نزدیک می‌شوید کاهش سرعت و حق تقدم با خودروهای داخل میدان است».

4-کمربندی یزد از طرف مهریز بسیار خراب است به صورتی که آسفالت جمع شده و کنترل فرمان کامیون از دست راننده خارج شده و کامیون به طرفین جاده منحرف می‌شود. این قسمت احتیاج به ماشین آلات آسفالت تراشی و لکه‌گیری هندسی دارد.

5- می‌توان جلوی خسارات و ضرر به جاده‌ها را از طریق رعایت تناژ گرفت. از موقعی که تناژ وزن بار ناوگان افزایش پیدا کرده، خرابی خسارات به جاده‌ها هم افزایش داشته است.

حداکثر بار ناوگان تریلر در دیگر استان‌ها 25 تن و حداقل 22 تن است. متاسفانه در استان یزد حداقل بار کاشی 25 تن، 28 تن و بیشتر است. باربری مقصر نیست، رقابت بین صاحب کالا موجب می‌شود بارهای استان یزد بیش از ظرفیت بارگیری شود و موضوع از کنترل پلیس راه هم خارج شده است.

6-در حوزه شهرستان تفت محور شهرک صنعتی تفت پشت پلیس راه جاده باریک کم عرض خراب غیر استاندارد است در عکس مربوطه مشاهده می‌شود 2 دستگاه کامیون یا تریلر از کنار هم نمی‌توانند تردد کنند. باید یکی از آنها از جاده خارج شود. لبه آسفالت برای لاستیک‌های ناوگان خطرناک است و لاستیک را پنجر می‌کند. لطفاً شانه کنار بازسازی و هم سطح محور اصلی شود که ناوگان بتوانند تردد کنند. این محور حدود  پنج کیلومتر است.

7-کارخانجات کاشی سرامیک زیادی در این استان وجود دارد، بعضی از این کارخانجات استراحتگاه، نمازخانه و سرویس بهداشتی مناسب ندارند(با توجه به گرمای بالای این استان).

8- در محور یزد بافق از ورودی به جاده اصلی تابلو بافق بهاباد نصب شده ولی فاقد فاصله کیلومتری می‌باشد، فقط در کیلومتر 65 یک تابلو کنار جاده نصب شده است. پیشنهاد می‌شود اول ورودی این محور تابلو بافق، بهاباد، فهرج، سیریز و کوهبانان با فاصله کیلومتری نصب و در بین فواصل راه هر 10 کیلومتر یک تابلو اعلام فاصله نصب شود.

تابلو بافق

9-در حوزه بهاباد به طرف چادرملو محورهای روستاها خیلی کم عرض هستند پیشنهاد می‌شود محور را عریض‌تر نموده که تردد سهل‌تر شود. کمربندی روستای کریم‌آباد به جاده اصلی بسیار خطرناک و فاقد دید کافی است احتمال حادثه به دلیل دو پیچ خطرناک و غیر استاندارد این حوزه وجود دارد.

10-از شهرستان بهاباد به طرف جاده اصلی طبس با حدود 100کیلومتر، فقط 2 تابلو اعلام فاصله وجود دارد و در این محور کمبود پارکینگ مشاهده می‌شود. جاده دوطرفه است اگر کامیونی دچار نقص فنی شود باید در جاده متوقف شود و فاقد شیب‌های شیروانی هم هست.

مشکل دیگر این محور ورودی ناوگان سنگین از طرف چادرملو به جاده ترانزیتی طبس یزد است که غیر استاندار است. شب‌ها نور چراغ‌های کامیون دید راننده‌های عبوری به طرف طبس را محدود کرده  و موجب حادثه می‌شود، لازم است وضعیت هندسی این قسمت اصلاح گردد. پیشنهاد می‌شود به یک سه راهی اصلی فرعی با تابلو حق تقدم آماده شود. عکس‌های این قسمت گویای مطلب است.

جاده

ورودی چادرملو

ورودی چادملو 1

ورودی چادرملو (2)

11-در محور اردکان نایین تابلو پایان حوزه راهداری یزد شکسته شده لازم است این تابلو تعویض شود. عکس تابلو پیوست است.

تابلو یزد

12-در ایست بازرسی مهریز توقف ناوگان بعضی مواقع بسیار طولانی و زیاد است. رانندگان خسته وارد این ایست بازرسی می‌شوند. لازم است چند لاین عبوری دیگر در این پاسگاه آماده شود که عبور با سهولت صورت گیرد و از توقف ناوگان در جاده اصلی جلوگیری شود امکان حادثه تصادف در اثر خستگی و عدم توجه به جلو وجود دارد.

13-از همکاری و خدمات مدیرکل راهداری استان یزد در ساخت و آماده سازی بزرگراه بافق، محور دوم بافق بهاباد، محور دوم و سربالای‌های صعب العبور قبل از فرانق در جاده اصلی طبس و ادامه ساخت محور دوم یزد فرانق و اجرای آماده سازی شیب‌های شیروانی این محور تشکر می‌کنم.

 *راننده و عضو جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها وهمیار جامعه ایمن کشور

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.