| کد خبر: 218132 |

افزایش بزرگراه‌های خراسان جنوبی با رشد ۴ برابری اعتبارات

توسعه بزرگراه‌ها و راه‌های شریانی ارمغان دولت تدبیر و امید در خراسان جنوبی است، به طوری که اعتبارات حوزه راه این استان چهار برابر شده و نسبت بزرگراه به طول راه‌های استان در مقایسه با ابتدای دولت یازدهم بیش از ۲ برابر افزایش نشان می‌دهد.

تین نیوز

توسعه بزرگراه‌ها و راه‌های شریانی ارمغان دولت تدبیر و امید در خراسان جنوبی است، به طوری که اعتبارات حوزه راه این استان چهار برابر شده و نسبت بزرگراه به طول راه‌های استان در مقایسه با ابتدای دولت یازدهم بیش از ۲ برابر افزایش نشان می‌دهد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، یکی از مهمترین شاخص‌های توسعه یافتگی مناطق مختلف، ساخت مسیرهای ارتباطی از جمله جاده‌های اصلی و فرعی، خطوط ریلی، بزرگراه و آزادراه‌ها است که تحقق آن منجر به بهبود مناسبات اقتصادی و تجاری، افزایش رفاه مردم و کاهش تصادفات می‌شود.

خراسان جنوبی یکی از استان‌های کمتر برخوردار کشور به ویژه در حوزه راه و بخصوص راه‌های دوبانده محسوب شده و با وجود قرار داشتن در مرز افغانستان وضعیت راه‌هایش چندان مطلوب نبوده، از این روز توسعه کمی و کیفی راه‌های استان در دستور کار دولت و وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.

۲ کریدور اصلی جنوب به شمال و شرق یعنی راه آسیایی بندر چابهار به مرز سرخس و راه ارتباطی استان‌های جنوب و مرکز کشور به خراسان رضوی و مرزهای شرقی و شمال شرقی از استان خراسان جنوبی عبور می‌کند که با توجه ویژه دولت در سال‌های اخیر اعتبارات حوزه راه در این استان جهش چند برابری داشته است.

انجام پروژه‌های زیرساختی در شرق کشور در آتیه کشور تاثیرگذار است و از اولویت‌های دولت یازدهم و دوازدهم سرعت‌بخشی به این پروژه‌ها بوده است به طوری که در حوزه زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای، ۴.۳ درصد طول راه‌های استان در ابتدای دولت یازدهم بزرگراه بود که در حال حاضر این رقم با ۲.۵ برابر رشد به ۱۰.۸ درصد رسیده است.

اولویت تکمیل زیرساخت‌های راه در سال جاری هم با پیگیری مجدانه استاندار و مسوولان استان دنبال می‌شود و خرداد امسال در سفر «محمدباقر نوبخت» معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه به خراسان جنوبی ۳۷ کیلومتر باند دوم در استان افتتاح و عملیات اجرایی ۱۰۸ کیلومتر باند دوم در پنج محور استان آغاز شد.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی تکمیل و بهره‌برداری از ۲۵۰ کیلومتر باند دوم در سطح استان در برنامه اجرایی سال جاری قرار دارد.

محور سربیشه - درح - مرز ماهیرود یکی از معابر رسمی و مهم در محدوده خراسان جنوبی با ولایت فراه افغانستان است که نقش مهمی در مبادلات تجاری توسعه اقتصادی این استان دارد، امسال ۴۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل این طرح اختصاص یافته که شاهد رشد حدود ۲ برابری اعتبارات نسبت به سال ۹۸ هستیم.

استاندار خراسان جنوبی اردیبهشت ماه امسال درباره تکمیل این طرح گفت: تمام عزم دولت و استان بر این است که با چهار خطه کردن این مسیر، ایمنی کامل این محور ترانزیتی را طی ۲ سال آینده تامین کند.

همچنین عملیات اجرایی مسیر بیرجند به قاین (مسیر پرتردد زائران به مشهد مقدس) که سال‌ها به دلیل کندی پروژه و حادثه‌خیزی این محور از سوی رسانه‌ها صفت‌های متفاوتی گرفته بود، در سال گذشته با ابلاغ ۴۰ میلیارد تومان اعتبار از محل سفر رییس سازمان برنامه و بودجه به استان شتاب بالایی گرفت و امسال هم با تلاش فراوان مسوولان استان ۵۰ میلیارد تومان دیگر به این پروژه اختصاص یافت که قرار است تا پایان سال جاری به اتمام برسد.

شریان‌های حیاتی خراسان جنوبی در سه سال اخیر با تزریق سه تا چهار برابری منابع اعتباری در مقایسه با سال‌های قبل، جان تازه‌ای گرفته است به طوری که راه‌های توسعه خراسان جنوبی و پیوستن به راهروهای شمالی و جنوبی یکی پس از دیگری بازگشایی می‌شود.

با توجه به اهمیت قرار گرفتن خراسان جنوبی در راهروهای بین‌المللی شمال - جنوب و شرق - غرب، ارتقای ارتباط ریلی، جاده‌ای، هوایی و بهره‌مندی روستاهای استان از راه مناسب و تامین منابع برای اجرای طرح‌های مصوب ناوگان حمل و نقل به صورت ویژه در دستور کار وزارت راه و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه و استانداری خراسان جنوبی قرار گرفته است.

طول راه‌های خراسان جنوبی ۱۷ هزار و ۸۲ کیلومتر است که از این میزان ۴۷۲ کیلومتر راه اصلی چهارخطه، یک هزار و ۶۲ کیلومتر راه اصلی، ۲ هزار و ۹۸۲ کیلومتر فرعی و یک هزار و ۱۹۳ کیلومتر راه فرعی دسترسی است.

هرچند در این استان کفه ترازو به سمت جاده‌های فرعی و روستایی که اغلب کیفیت کافی را ندارند، سنگینی می‌کند ولی اقدامات دولت تدبیر و امید در ارتقای شاخص‌های بزرگراهی و همچنین بهبود کیفی جاده‌های روستایی به ویژه اجرای طرح «ابرار» بسیار سودمند بوده و می‌تواند سنگ بنایی برای توسعه راه‌های استان در آینده نه چندان دور باشد.

افزایش چهار برابری اعتبارات حوزه راه

استاندار خراسان جنوبی گفت: استان در وضعیت راه‌ها سال‌ها به دلیل کمبود اعتبار دچار رکود شده بود اما سال قبل شاهد افزایش چهار برابری اعتبارات در این حوزه بودیم.

محمد صادق معتمدیان اظهار داشت: این میزان اعتبار به اندازه تمامی پروژه‌های باند دوم استان بود و در ۲ سال آینده یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار از سوی دولت برای تکمیل ۴۲۰ کیلومتر بزرگراه و باند دوم تخصیص داده خواهد شد.

وی گفت: با حمایت دولت و تاکید رییس جمهوری در هیات دولت برای کمک به توسعه استان حمایت‌های خوبی از سوی وزارتخانه‌ها از سال ۹۷ انجام شده است و تا پایان دولت نیز اقدامات مبارکی انجام خواهد شد.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی افزود: در حوزه راه‌ها یکی از مهمترین کریدورهای اصلی کشور کریدور چابهار به مشهد است که بخشی از آن در خراسان جنوبی قرار دارد و شاهد رقابت تنگاتنگ کشورهای مختلف در منطقه به خاطر موقعیت تجاری برای سرمایه‌گذاری در این منطقه هستیم.

وی گفت: علاوه بر جاده‌ها در حوزه راه‌آهن که از آرزوهای دیرینه مردم استان بود با عنایت دولت و رییس سازمان برنامه و بودجه با تمامی سختی‌هایی که معمولا در پایان دولت پروژه‌ای آغاز نمی‌شود اما تکمیل کریدور شرق کشور که اقیانوس هند را به کشورهای آسیای میانه متصل می‌کند، در دستور کار قرار گرفت.

استاندار خراسان جنوبی گفت: تنها و اولین قطعه راه‌آهن در مسیر بیرجند - قاین - گناباد سال گذشته همزمان با سفر معاون اول رییس جمهوری به خراسان جنوبی آغاز شد و با اعتبارات خوبی که پارسال و امسال تخصیص داده شد به سرعت در حال انجام است.

ساخت بیش از ۳۶۶ کیلومتر باند دوم در خراسان جنوبی 

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: در دولت تدبیر و امید بالغ بر ۳۶۶ کیلومتر باند دوم در استان خراسان جنوبی به بهره‌برداری رسیده است که رشد ۱۴۱ درصدی دارد.

وحید داعی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از ابتدای سال جاری ۴۷ کیلومتر باند دوم ساخته شده و ۳۷ کیلومتر آن افتتاح شده است.

وی بیان کرد: اکنون هم ۶۰ کیلومتر در حال نصب علایم و ۷۰ کیلومتر آماده آسفالت است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اعلام اینکه در حال حاضر ۱۵ پروژه باند دوم به طول ۲ هزار و ۱۳۰ کیلومتر در سطح استان در دست اجرا است گفت: تاکنون ۶۲۵ کیلومتر باند دوم در خراسان جنوبی زیر بار ترافیک رفته است.

وی اظهار داشت: تکمیل و بهره‌برداری از ۲۵۰ کیلومتر باند دوم در استان نیز در برنامه اجرایی سال جاری است.

داعی گفت: طول راه‌های استان خراسان جنوبی بیش از ۱۷ هزار کیلومتر است که ۱۱ هزار کیلومتر آن راه روستایی است و حدود ۲ هزار کیلومتر راه شریانی (معادل پنج درصد) و ۹۲۲ کیلومتر راه ترانزیت در استان وجود دارد.

وی اضافه کرد: خراسان جنوبی ششمین استان از نظر طول راه‌ها در سطح کشور است یعنی پنج درصد راه‌های کشور در این استان قرار دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی افزود: طول راه‌های روستایی آسفالت استان در حال حاضر پنج هزار و ۸۳۱ کیلومتر است و این در حالی است که قبل از انقلاب تمامی راه‌های روستایی این استان خاکی بود.

وی بیان کرد: در دولت تدبیر و امید بیش از هزار و ۲۰ کیلومتر راه آسفالت روستایی در استان خراسان جنوبی احداث شد و در حال حاضر بالغ بر ۱۰ هزار کیلومتر از راه‌های استان آسفالت است.

داعی با اشاره به مهمترین پروژه‌های اجرا شده در حوزه راه گفت: اتصال شهرستان بیرجند به مرکز کشور و به استان‌های کرمان، یزد و اصفهان انجام شده که این اتصال باعث رونق اقتصادی و توسعه حمل و نقل استان شده است.

وی به وجود ۲ کریدور اصلی کشور در خراسان جنوبی اشاره و اضافه کرد: کریدور چابهار - مشهد به طول ۴۱۴ کیلومتر است که تاکنون ۲۰۳ کیلومتر آن یعنی ۴۹ درصد تبدیل به بزرگراه شده و ۹ پیمانکار در این کریدور مشغول به کار هستند.

وی افزود: کریدور بندرعباس - مشهد که ۳۵۶ کیلومتر آن در خراسان جنوبی قرار دارد، تاکنون ۲۰۴ کیلومتر معادل ۵۷ درصد از باند دوم آن به بهره‌برداری رسیده، همچنین محور دیهوک - راور که در این کریدور قرار دارد از ۲۰۲ کیلومتر طول این محور، باند دوم ۱۰۳ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است.

پنج پیمانکار در محور بیرجند - قاین مشغول کار هستند

داعی شاخص‌ترین و مهمترین پروژه در دست احداث استان را تکمیل باند دوم محور بیرجند - قاین ذکر کرد و گفت: طول این محور ۱۰۰ کیلومتر است که ۵۵ کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده و از ۴۵ کیلومتر باقیمانده، هفت کیلومتر آن آسفالت و ۱۵ کیلومتر آن آماده آسفالت است.

وی ادامه داد: پنج پیمانکار در این پروژه مشغول به کار هستند که میزان مطالبات آنها بیش از ۴۰ میلیارد تومان است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اظهار داشت: کمبود اعتبار و حجم بالای کار باعث شده که این محور دیرتر به بهره‌برداری برسد و در این محور بالغ بر ۶ میلیون مترمکعب خاکبرداری و خاکریزی انجام و ۵۰۰ دهانه پل احداث شده است.

وی با بیان اینکه اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه ۱۴۰ میلیارد تومان است گفت: پرداخت بخشی از مطالبات پروژه از محل اعتبارت سفر، استفاده از ظرفیت ماده ۵۶ قانون و فاینانس داخلی (وام از طریق بانک) و استفاده از سرمایه‌گذار برای تبدیل محور به آزاد راه در دستور کار قرار دارد.

داعی درباره وضعیت برخورداری روستاهای استان از راه آسفالت گفت: ۹۱۸ روستای بالای ۲۰ خانوار در خراسان جنوبی وجود دارد که ۸۳۵ روستا دارای راه آسفالت است و حدود ۹۷.۵ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار از راه آسفالت برخوردار هستند.

وی بیان کرد: ۸۳ روستای بالای ۲۰ خانوار فاقد آسفالت در استان داریم که احداث راه ۴۰ روستا در دست اجرا است و بیشترین روستاها فاقد راه آسفالت در شهرستان بیرجند، درمیان، سربیشه و نهبندان قرار دارند.

داعی افزود: در شهرستان‌های فردوس، سرایان و بشرویه ۱۰۰ درصد روستاها از راه آسفالت برخوردار هستند و در شهرستان‌ها قاینات و زیرکوه نیز ۹۹ درصد جمعیت روستایی راه آسفالت دارند که دستاورد مهمی در توسعه روستایی و محرومیت‌زدایی محسوب می‌شود.

وی گفت: از محروم‌ترین روستاهای خراسان جنوبی می‌توان به روستاهای حیدرآباد نهبندان و روستای چاه مسافر طبس اشاره کرد که راه ارتباطی آنها در دولت تدبیر و امید آسفالت شده است.

رشد ۲.۵ برابری طول بزرگراه‌های خراسان جنوبی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی هم گفت: در حوزه زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای، ۴.۳ درصد طول راه‌های استان در ابتدای دولت یازدهم بزرگراه بود که در حال حاضر این رقم با ۲.۵ برابر رشد به ۱۰.۸ درصد رسیده است.

سید کمال الدین میرجعفریان افزود: ۲۵۹ کیلومتر راه‌های اصلی استان هم با ۳.۵ برابر رشد به ۹۱۶ کیلومتر رسیده است.

وی بیان کرد: نتیجه و پیامد خدمات دولت تدبیر و امید در استان، ارتقای کمی و کیفی شاخص‌ها بوده است و مقایسه شرایط موجود استان با آنچه در ابتدای دولت یازدهم داشته‌ایم، این تغییرات را به خوبی نشان می‌دهد.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن از دیگر اقدامات مطلوب دولت در استان خراسان جنوبی است که سال گذشته همزمان با سفر معاون اول رییس جمهوری به این استان کلنگ‌ آن به زمین خورد و در حال پیشرفت است.

با افزایش باند دوم راه‌های استان، تکمیل شبکه بزرگراهی و بهره‌برداری از راه آهن بیرجند، مسیر توسعه پایدار و متوازن خراسان جنوبی بیش از پیش هموار می‌شود.

خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان، سومین استان پهناور کشور پس از سیستان و بلوچستان و کرمان محسوب می‌شود و به طول ۳۳۱ کیلومتر با افغانستان مرز مشترک دارد.

اغلب جاده‌های این استان مسیر عبور خودروهای حمل کالا و ترانزیتی به مقصد مرز و استان‌های مختلف کشور است و از این جهت سهمی بسزایی در حمل و نقل کشور دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.