| کد خبر: 218055 |

◄ 2600 کارگر برای نظافت شهر در تاسوعا و عاشورا آماده باش هستند

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان گفت: به دلیل لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی، امسال مجوز هیچ ایستگاه صلواتی برای محرم صادر نشده است و به جای این موضوع مقرر شد مجوز برپایی ایستگاه های نما و نوا با موضوع پخش عزاداری امام حسین (ع) در نقاط مختلف شهر صادر کنیم که برای بیش از 100 ایستگاه جواز صادر شده است.

تین نیوز

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان گفت: به دلیل لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی، امسال مجوز هیچ ایستگاه صلواتی برای محرم صادر نشده است و به جای این موضوع مقرر شد مجوز برپایی ایستگاه های نما و نوا با موضوع پخش عزاداری امام حسین (ع) در نقاط مختلف شهر صادر کنیم که برای بیش از 100 ایستگاه جواز صادر شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، حسین امیری در نشست خبری خود با خبرنگاران در قالب سلسله نشست های «سه شنبه ها با رسانه» که به صورت مجازی برگزار شد، در خصوص فضاسازی شهر ویژه ایام محرم اظهار کرد: به مناسب ماه محرم، 2500 پرچم مشکی، قرمز و سبز در بلوارها، چهارراه ها، میادین و محورهای مرکزی و ... نصب و همه ایستگاه های مترو و اتوبوسرانی فضاسازی و سیاه پوش شده است. همچنین بیش از شش هزار پرچم در اختیار مغازه ها، هیات ها و شهروندان برای نصب در سر مغازه ها و محله ها قرار گرفته است.

وی ادامه داد: بالغ بر 90 المان شمع در میادین اصلی شهر توسط سازمان زیباسازی طراحی و نصب شده است و هزار پرچم اشک در محورهای بزرگراهی و رینگ سوم نصب شده و دیواره پازلی ارگ جهان نما نیز به همین مناسبت طراحی شد.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان گفت: به منظور ایمنی شهروندان، همه هیئت های مذهبی بعد از دریافت مجوز از سازمان تبلیغات به آتش نشانی مراجعه و طبق ضوابط رفتار می کنند. همچنین توسط مناطق 15 گانه و 25 ایستگاه آتش نشانی از محل مراسم بازدید می شود.

امیری با اشاره به اینکه با درخواست هیئت ها کپسول به صورت امانی در اختیار آنها قرار می گیرد، اظهار کرد: همه ایستگاه های 25 گانه آتش نشانی به درخواست هیئت ها از محل بازدید و نکات را ابلاغ می کنند.

وی افزود: به منظور تهیه اقلام بهداشتی توسط هیات ها، لایحه شهرداری در شورای شهر به میزان 5 میلیارد ریال به تصویب رسید که با همراهی کمیسیون فرهنگی و سازمان فرهنگی – اجتماعی شهرداری اقلام بهداشتی در قالب بن خرید در هیات ها توزیع می شود و این کار آغاز شده است.

وی بیان کرد: وظیفه نظارت بر هیئت ها بر عهده سازمان تبلیغات اسلامی است و مردم در صورت مشاهده عدم رعایت پروتکل های بهداشتی به مراکز نظارتی و تلفن 137 اعلام کنند تا ما به دستگاه های نظارتی اطلاع دهیم.

امیری با اشاره به برخورد با هیئت ها در صورت تخطی از دستورالعمل ها، اظهار کرد: در دو نوبت تذکر به هیئت داده می شود و در نوبت سوم با حکم دستگاه قضایی هیئت تعطیل خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه نباید عزاداری موجب سلب آسایش بیماران شود و همه موظف هستیم چارچوب را رعایت کنیم، گفت: بنابر دستور العمل ستاد کرونا نباید مدت عزاداری در هر شب بیشتر از دو ساعت باشد.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به مشارکت شهروندان برای فضاسازی شهر ویژه محرم تصریح کرد: میزان مشارکت امسال نسبتا خوب بوده است و یکی از رویکردهای ما مشارکت مردم در فضاسازی شهر و سیاه پوش کردن شهر بوده است که هرچه به ایام تاسوعا و عاشورا نزدیک می شویم این مشارکت بیشتر می شود. بر همین اساس اعلام کردیم، با توجه به محدودیت در توزیع نذری مردم می توانند نذورات را به صورت همراهی با ما در سیاه پوش کردن شهر انجام دهند که این مشارکت نسبتا خوب بوده است و تا روزهای تاسوعا این مشارکت بیشتر می شود.

2600 کارگر برای نظافت شهر در تاسوعا و عاشورا آماده باش هستند

وی در مورد آماده باش نیروهای شهرداری برای روزهای تاسوعا و عاشورا اظهار کرد: دستورالعملی در اداره خدمات شهری از ابتدای محرم تهیه و بیش از 60 مورد تذکر و ضابطه به مناطق 15 گانه ابلاغ شده است. همچنین امروز هم بخش های مهم دستورالعمل برای آماده باش حوزه های خدماتی و پشتیبانی ابلاغ شد که بر این اساس سازمان آتش نشانی با تمام نیروها و حوزه خدمات شهری با 2600 کارگر برای جمع آوری زباله در آماده باش خواهند بود.

امیری با اشاره به اینکه پیشگیری از کرونا یک کار همگانی است و اینکه شهرداری در این زمینه به تنهایی تمهیداتی انجام دهد میسر نیست، گفت: در ایام محرم بیش از دو هزار بنر در سطح شهر برای فرهنگ سازی نصب شد و برای مراکز پرتردد محدودیت ایجاد شد به طوریکه ورود و خروج به ناژوان از شش عصر ممنوع است، همچنین در حاشیه پل خواجو و سی و سه پل محدودیت ایجاد و 30 درصد از روشنایی پارک ها کاهش پیدا کرد.

وی افزود: شهرداری در دوران کرونا هزینه های زیادی برای تامین مواد ضدعفونی و تهیه ماسک انجام داد، همچنین کمک به مستاجرانی که در فضاهای شهرداری دچار زیان شدند با اعمال تخفیف دو تا چهار ماهه به صورت کامل یا 50 درصدی به آنها کمک شد.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان به موضوع آبیاری فضای سبز شهر اصفهان هم اشاره و تصریح کرد: 55 میلیون مترمکعب آب برای فضای سبز شهر نیاز داریم که بالغ بر 33 میلیون مترمکعب مصرف کنونی است و بیش از 20 میلیون مترمکعب صرفه جویی در مصرف آب صورت می گیرد.

رویکرد شهرداری برای آبیاری فضای سبز استفاده از آب خاکستری است

وی بیان کرد: شهرداری با سه هزار و 800 هکتار فضای سبزی که در اختیار دارد رویکرد استفاده از آب خاکستری را در پیش گرفته است به طوریکه در چهار نقطه شهر احداث تصفیه خانه ویژه استفاده از پساب شروع شده، دو تصفیه خانه به بهره برداری رسیده و دو مورد دیگر در دست ساخت است؛ پیش بینی می کنیم بین 35 تا 40 درصد آب مورد نیاز فضای سبز را از آب خاکستری تامین کنیم.

امیری در مورد سطح ارائه خدمات در نقاط مختلف شهر، گفت: هیچ تفاوتی برای شهروند بالا و پایین شهر قائل نیستیم و همه فعالیت ها به صورت یکسان توزیع شده است؛ رعایت عدالت خدماتی سرلوحه کار ماست البته میزان فعالیت در هر منطقه بستگی به مشارکت شهروندان دارد چراکه میزان مشارکت شهروندان می تواند سطح خدمات رسانی را ارتقا دهد.

وی با بیان اینکه همواره ساماندهی متکدیان دغدغه مدیریت شهری است و زیبنده شهر اصفهان نیست که متکدی در سطح شهر فعالیت کند، افزود: البته بخشی از متکدیان متاسفانه وابسته به گروه ها و افراد خاصی هستند که هدایت شده در سطح شهر فعالیت می کنند که اداره کنترل و نظارت خدمات شهری به شدت با آنها برخورد می کند.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان ادامه داد: متکدیان از سطح شهر جمع آوری و به محل ساماندهی و اردوگاه منتقل می شوند و جمع آوری اغلب آنها به واسطه ماده 16 در اختیار نیروی انتظامی است و بخشی از مسئولیت برخورد در اختیار شهرداری است که با مشارکت بهزیستی فعالیت خود را ادامه می دهیم و سایر دستگاه ها خصوصا بهزیستی باید به خوبی وظایف خود را دنبال کند تا شهرداری بهتر بتواند چهره شهر را از متکدیان پاک کند.

افزایش زباله گردهای شهر با شیوع کرونا

وی بیان کرد: طی 4 ماه گذشته با شیوع کرونا و کاهش فعالیت های اقتصادی، زباله گردی در همه شهرهای کشور از جمله اصفهان افزایش داشته است که ما با این موضوع برخورد می کنیم.

امیری ادامه داد: برخی افراد به حوزه جمع آوری زباله های قابل بازیافت ورود می کنند که این کار را برخلاف اصول بهداشتی و انسانی می دانیم بنابراین چندین خودروی حمل زباله در این مورد توقیف شده است.

وی در مورد مادی های شهر اصفهان گفت: 311 کیلومتر طول مادی های شهر اصفهان است، در بخش اعظم آنها طی یک سال گذشته توانستیم آب جاری کنیم و درختانی که در این مسیر بودند و آبرسانی نشده بودند از طریق مادی آبرسانی شد.  

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان افزود: در برخی مادی ها به مدت 15 ساله آب جاری نشده بود و مسیر، گلوگاه ها و نقاطی که بسته شده بود باز شد که مادی فدن یکی از مادی هایی بود که بیش از 15 سال مسیر آن بسته شده بود اما همکاران ما در منطقه یک، مسیر مادی را باز کردند و آب از این مسیر تا خیابان بیدآبادی، میدان باهنر و میدان شهدا جاری است. 

وی با بیان اینکه امسال خشکسالی نسبت به سال های قبل کاهش داشته است و در مقایسه با سال 96 که با بحران خشکسالی روبرو بودیم خشک شدن درختان به شدت کاهش یافته است، گفت: آسیب رساندن به درخت می تواند عوامل گوناگونی داشته باشد و الزاما ناشی از خشکسالی نیست.

کوه نخودی نیاز به سرمایه گذار دارد

امیری در مورد کوه نخودی به عنوان یک محور گردشکری در شهر اصفهان نیز تصریح کرد: سازمان میراث فرهنگی باید در این زمینه فعالیت کند اما طرحی که پیش بینی شده طرح مجموعه مصوب ناژوان تا منطقه 13 امتداد دارد که برای گردشگری در شرق شهر طرحی ویژه کوه نخودی تعریف کردیم که نیاز به حضور سرمایه گذار دارد. هم اکنون در اطراف این کوه مجموعه هایی از جمله شهر رویاها فعالیت دارد و نمایشگاه بین المللی در حال فعالیت است که بهره برداری شده و می تواند به افزایش گردشگری در شرق کمک کند.

وی ادامه داد: وظایف معاونت خدمات شهری در حوزه راهبردی و سیاستی است که باید در این حوزه دستورالعمل ها را ابلاغ کند و نظارت بر اجرا داشته باشد. البته کار عملیاتی در حوزه مناطق اجرایی می شود بنابراین متناسب با شهر اصفهان که بیش از 55 هزار هکتار است، قطعا مناطق 15 گانه برنامه ریزی ویژه برای خدمات رسانی دارند.

رفت و روب سالانه بیش از 16 میلیارد مترمربع از شهر اصفهان

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان تصریح کرد: اداره کل هماهنگی خدمات شهری شهرداری با هماهنگی سایر دستگاه ها برای پاکسازی و رفت و روب و رفع هرگونه نازیبایی سطح شهر فعالیت می کند.

وی با بیان اینکه روزانه در سطح شهر 45 میلیون مترمربع رفت و روب انجام می شود،  اظهار کرد: سالانه بالغ بر 16 میلیارد و 427 میلیون مترمربع کار رفت و روب در شهر انجام می شود.

امیری بیان کرد: روزانه بالغ بر هزار و 200 تن زباله تر در اصفهان جمع آوری می شود که میزان سالانه آن بالغ بر 370 هزار تن است.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان از جمع آوری بالغ بر 45 هزار تن ضایعات فضای سبز در طول شبانه روز از سطح شهر اصفهان خبر داد و گفت: طعمه گذاری جهت حیوانات موذی که برای بهداشت شهروندان خطرساز می شود با ارائه یک طرح قابل قبول و اجرای آن از دیگر اقدامات نظافتی در شهر است.

وی بیان کرد: توسعه محیط زیست شهر از سوی اداره توسعه محیط زیست معاونت خدمات شهری انجام می شود و تمام فعالیت های شهرداری در این ارتباط از سوی معاونت خدمات شهری جمع بندی و نظارت می شود. همچنین سال گذشته هم شورای محیط زیست شهرداری با تصویب شورای شهر تشکیل شد و براساس دستورالعمل تلاش می شود در حوزه محیط زیست و کاهش آلایندگی در شهر نظارت داشته باشد.

سرانه فضای سبز اصفهان 29 مترمربع است

امیری با اشاره به اینکه 5 هزار و 200 هکتار فضای سبز در شهر داریم که سه هزار و 800 هکتار در اختیار شهرداری است، گفت: کار نگهداری این میزان فضای سبز با فعالیت دو هزار و 400 کارگر به صورت شبانه روزی صورت می گیرد. همچنین طی دو سال گذشته 200 هکتار به فضای سبز شهر اضافه کردیم.

وی سرانه فضای سبز شهر اصفهان را 29 مترمربع عنوان و اظهار کرد: سرانه فضای تفرجگاهی نیز 3 مترمربع است.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان بیان کرد: یکی از سیاست های ما حفظ سرانه فضای سبز متناسب با رشد جمعیت است و فضای سبزی احداث نمی کنیم که نتوانیم آب آن را تامین کنیم.

وی ادامه داد: در 4 ماهه امسال 13 هزار مورد رفع سدمعبر صورت گرفته که این آمار پارسال 38 هزار مورد بود.

امیری از جمع آوری یک هزار و 800 دست فروش در سال گذشته گفت و افزود: در چهار ماهه امسال هم 410 دستفروش در شهر اصفهان جمع آوری شد.   

وی افزود: برخورد، کنترل و نظارت بر ساخت و ساز بی رویه سال گذشته 18 هزار مورد و امسال شش هزار و 500 مورد بوده است.

روزانه 7 هزار تن نخاله ساختمانی در اصفهان تخلیه می شود

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان تصریح کرد: تاکنون با 5 هزار و 300 کارگاه متخلف در سطح شهر برخورد کردیم و در این مورد نیازمند همراهی مردم هستیم و نمی توانیم روزانه 7 هزار تن نخاله را در سطح شهر جمع آوری کنیم چراکه فقط بیش از سه هزار تن نخاله روزانه در گردنه زینل ساماندهی می شود و متاسفانه بخشی در شهر توسط مردم رها می شود و سطح کار بسیار گسترده است و به مشارکت مردم نیاز داریم.

وی افزود: در بهینه سازی و نگهداری تاسیسات شهری تحولات اساسی ایجاد شده است. بالغ بر 34 هزار پایه روشنایی در سطح پارک ها وجود دارد، همچنین 500 مورد آبنما و تاسیسات در شهر نگهداری می شود.

امیری با اشاره به اینکه بالغ بر 40 هزار مورد چاه جذبی در شهر داریم که هدایت آب های سطحی در معابر و کوچه توسط اینها انجام می شود، گفت: همچنین یک هزار و 500 اشتراک برق و 1500 مورد اشتراک آب و گاز داریم.

احداث نیروگاه خورشیدی یک مگاواتی در سازمان میادین

وی بیان کرد: با احداث نیروگاه خورشیدی روزانه 300 کیلووات برق تولید می کنیم که در مدار قرار گرفته و در نظر داریم یک مگاوات برق خورشیدی در سازمان میادین تولید کنیم.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان تصریح کرد: در حوزه انرژی سال گذشته رتبه اول را در استان کسب کردیم و توسط سازمان مدیریت صنعتی تندیس ویژه به شهرداری اهدا شد.

وی افزود: در مدیریت بحران و پدافند غیرعامل تجهیز مناطق به تجهیزات مقابله با بحران صورت گرفته که در اکثر مناطق آمادگی در برابر حوادثی مانند سیل و زلزله وجود دارد.

امیری با اشاره به اینکه در نظر داریم تعداد ایستگاه های آتش نشانی شهر را افزایش دهیم، گفت: هم اکنون 25 ایستگاه داریم و سه ایستگاه با پیشرفت 50 درصدی در دست ساخت است، دو ایستگاه هم در دست پیگیری برای رفع موانع احداث است و برای تامین زمین 5 ایستگاه در حال تلاش هستیم.

وی بیان کرد: برای سازمان آتش نشانی 32 ماشین آلات و 50 میلیارد تومان اعتبار تامین کردیم و در سال جاری خودروها وارد ایستگاه های آتش نشانی می شود.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان افزود: امسال برای تجهیزات انفرادی و ایمنی آتش نشانان نیز بالغ بر 30 میلیارد تومان هزینه کردیم.

وی با بیان اینکه طرح جامع مدیریت بحران شهر اصفهان در مراحل پایانی است که با حضور مشاور طرح و سازمان پدافند غیرعامل در حال تدوین است، گفت: این طرح تا دو ماه آینده تحویل شهرداری می شود.

امیری همچنین از افزوده شدن خودرو به ناوگان سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان به ارزش 10 میلیارد تومان در سال جاری خبر داد.

300 مورد اقدام مشترک شهرداری و هیئات برای فضاسازی شهر در محرم

همچنین در ادامه این نشست، غلامرضا ساکتی، رئیس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان اظهار کرد: برای فضاسازی مناسبتی ویژه محرم دستورالعملی به مناطق 15 گانه داده شد تا با توجه به شرایط امسال، با صحبت و تعامل هیئات را تشویق به مشارکت در این زمینه کنند. در این راستا در منطقه سه و یک تعامل شهروندان و هیات ها بیشتر بوده است.

وی ادامه داد: در مجموع در شهر اصفهان در ایام محرم 300 مورد هماهنگی برای فضاسازی مشترک صورت گرفته و ادارات غیر از شهرداری و نیز برخی ساختمان ها با همکاری هیئات فضاسازی شد.

ساکتی از نصب بیش از 40 علم در سطح شهر و 30 مورد پرچم های مزین به نام اباعبدالله (ع) و ابوالفضل (ع) توسط هیئات خبر داد.

وی به استقبال از ماه مهر از سوی شهرداری هم اشاره و تصریح کرد: علی رغم وضعیت قرمز اصفهان در کرونا، شهرداری اصفهان اقدامات خود را بنابر دستورالعمل 49 بندی که به سازمان ها و مناطق داده است، پیگیری می کند.

رئیس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان گفت: این دستورالعمل از اول شهریور ابلاغ شده تا اقداماتی برای هرس درختان، زیباسازی، گل کاری، رنگ آمیزی، اقدامات ترافیکی، المان شهری و خط کشی های ترافیکی انجام شود. همچنین هر گونه نقص در سطح شهر که منتهی به مدارس شود، باید رفع شود و از حفاری جدید جلوگیری می شود ضمن اینکه حفاری هایی که در گذشته انجام شده ترمیم و تعمیر می شود.

 

 

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.