| کد خبر: 217941 |

کرونا صنعت گردشگری را به کما بُرد

کرونا صنعت گردشگری را به کما بُرده است. فعالان گردشگری و بخش خصوصی تسهیلات دولت را کافی نمی دانند و معتقدند نه تنها دولت کمک مؤثر انجام نداده بلکه در رونق این صنعت با سیاست‌های اشتباه، سنگ‌اندازی کرده است.

تین نیوز

کرونا صنعت گردشگری را به کما بُرده است. فعالان گردشگری و بخش خصوصی تسهیلات دولت را کافی نمی دانند و معتقدند نه تنها دولت کمک مؤثر انجام نداده بلکه در رونق این صنعت با سیاست‌های اشتباه، سنگ‌اندازی کرده است.

به گزارش تین نیوز به نقل ازفارس، شیوع ویروس کرونا اقتصاد کشورها را با چالش و آسیب مواجه کرده و صنعت گردشگری نیز نه تنها از آسیب های ویروس منحوس کرونا در امان نمانده بلکه به شدت دچار خسارت شده است. سفرهای بین المللی به صفر رسیده و سفرهای داخلی هم به طور بی‌سابقه‌ای کاهش یافته است به طوری که برخی سفر در شرایط کرونا را حتی بی‌فرهنگی تلقی کرده و معتقدند این موضوع نه تنها سبب آسیب به خود فرد می‌شود بلکه سلامت دیگران را هم به خطر می‌اندازد. پزشکان و کارشناسان حوزه سلامت هم مدام تأکید دارند که مردم تا جایی که ممکن است از انجام سفر مگر به در موارد ضروری بپرهیزند.

بنابر اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا وضعیت این بیماری در بسیاری از شهرها قرمز است و هرچند در برخی شهرها کمی وضعیت بهتر گزارش شده ولی به رنگ سفید و وضعیت عادی نرسیده است. آمارها هم نشان می‌دهد کرونا همچنان پابرجا است و قصد رفتن ندارد.

حال زار صنعت گردشگری بسیاری از فعالان این حوزه مانند هتل‌داران و آژانس‌های مسافرتی را دچار تعطیلی کرده و سبب تعطیلی بسیاری از آنها شده است. درباره وضعیت آژانس های مسافرتی به سراغ حرمت الله رفیعی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران رفتیم. وی درباره مشکلات آژانس‌ها و دفتر خدمات مسافرتی به خبرنگار فارس، گفت: 5 هزار دفتر خدمات مسافرتی در کشور مجوز داشته‌اند که برخی معتقدند 300 مجوز این دفترها طی بازرسی‌های انجام گرفته از حدود یکسال پیش لغو شده است ولی به این نظرم این آمار بسیار بیشتر بوده و در حال حاضر وضعیت صنعت گردشگری بسیار وخیم شده است.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفت: همیشه در پاییز به دلیل بازگشایی مدارس و وقوع حوادثی مانند سیل و شرایط آب و هوایی میزان سفرها به شدت کاهش می‌یابد و امید دفاتر خدمات مسافرتی به تابستان و نوروز است که امسال به دلیل حوادث مختلف در کشور و افزایش نرخ بنزین قبل از بروز کرونا آژانس‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی با مشکل مواجه شده بودند.

رفیعی گفت: در حال حاضر نیز کرونا تأثیر مستقیم بر روی صنعت گردشگری گذاشته و همه باید کمک کنند تا آسیب‌ها به حداقل ممکن برسد. بسیاری از کشورهای جهان تدابیر لازم را اندیشیده‌اند ولی متأسفانه در کشور ما اقدام مؤثری صورت نگرفته است.

اتوبوس و مترو باز ولی سفر تعطیل

وی گفت:‌در حال حاضر مترو، اتوبوس و فروشگاه‌ها فعال است و همه در مجامع عمومی رفت و آمد دارند حال جای سؤال مطرح است که چرا صنعت گردشگری تعطیل شده است. به نظرم این موضوع یعنی عدم مدیریت و برنامه‌ریزی  چرا که گردشگری از طریق مجاری قانونی و با توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید انجام گیرد.

درآمد دفاتر خدمات مسافرتی در حد صفر

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفت:‌بیش از 6 ماه است که دفاتر خدمات مسافرتی با مشکلات مالی شدید مواجه شده‌اند و درآمد فعالان حوزه گردشگری در حد صفر شده است و امسال فقط در تعطیلی‌های مربوط به عیدفطر این صنعت در کشور دو تا سه روز رونق گرفت ولی مجدد به وضعیت قبل برگشت البته آن زمان هم دفاتر سود نکردند فقط مدتی به حیات ادامه دادند.

دولت با سیاست‌های غلط سنگ‌اندازی می‌کند

رفیعی ضمن انتقاد از بخشنامه‌های دولت گفت:‌در حال حاضر اتباع،‌مهندسین و وکلا می‌توانند از فضاهای مسکونی با موقعیت اداری فعالیت کنند ولی دست صنعت گردشگری در موارد مشابه بسیار بسته است حتی علیرغم اینکه اعلام شد دفاتر مجاز هستند در بخش اداری فعالیت کنند شهرداری این دفاتر را پلمپ کرد و اعلام شد که چرا دفاتر خدمات مسافرتی در مراکز تجاری فعالیت ندارند.

ریزش 80 درصدی نیروی انسانی در آژانس‌ها

وی بیان داشت: ریزش نیروی انسانی در دفاتر خدمات مسافرتی به بیش از 90 درصد رسیده و حدود 70 تا 80 درصد این دفاتر نیز تعطیل شده‌اند. دولت هم که نه تنها اقدامی انجام نداده بلکه با سیاست‌های غلط سنگ‌اندازی کرده و اقدامات دولت فقط فضای جامعه را ملتهب می‌کند.

نتیجه معکوس سفر انفرادی در شیوع کرونا

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفت:‌اعلام می‌شود مردم گردشگری انفرادی انجام دهند در صورتی که این موضوع نه تنها در پیشگیری از کرونا مؤثر نیست بلکه سبب تشدید آن نیز خواهد شد چرا که انجام سفر از طریق دفاتر مدیریت بهتر آن را به همراه دارد.

لزوم استفاده از تجارب کشورهای موفق در حوزه گردشگری

صنعت گردشگری زنجیره وسیعی از فعالیت‌ها را به خود اختصاص داده و بر همین اساس به دلیل آسیب‌های اقتصادی آژانس‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی، وضعیت هتل‌ها هم به لحاظ آمار مشتری مناسب نیست و صنعت هتل‌داری هم با رکورد بی‌سابقه‌ای مواجه شده است. درباره آخرین وضعیت هتل‌های کشور به سراغ جمشید حمزه‌زاده، رئیس جامعه هتل‌داران کشور رفتیم. وی درباره این موضوع به خبرنگار فارس، گفت:دولت در کمک به بخش خصوصی در صنعت گردشگری در شرایط کرونا کوتاهی کرده است. بسیاری از هتل‌ها در حال حاضر تعطیل شده و با رکود شدید اقتصادی روبه‌رو هستند.

وی افزود: باید برای بهبود وضعیت اقتصادی هتل‌داران از تجربه کشورهای موفق در این زمینه استفاده کرد تا شاید بتوان در این راستا اقداماتی را برای کمک به هتلداران انجام داد.

ارائه گزارش مشکلات صنعت هتل‌داری به دفتر مقام معظم رهبری

رئیس جامعه هتل‌داران کشور از برگزاری جلسه در دفتر نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی خبر داد و گفت: در این جلسه که همکاران ما حضور داشتند با اعضای این دفتر پیرامون مشکلات صنعت هتل‌داری به ویژه در حوزه بین المللی مباحثی مطرح شد. همچنین موضوعاتی که در طول سال گذشته به وجود آمده و گریبانگیر صنعت گردشگری شده است، بیان شد.

حمزه‌زاده گفت: قرار شد مسائل مطرح شده در این جلسه پس از بررسی و جمع بندی در سرفصل‌های مختلف دسته بندی و در قالب گزارش تنظیم و نسخه‌ای از آن به دفتر مقام معظم رهبری ارسال شود.

وی خاطرنشان کرد: کرونا میلیاردها تومان خسارت به صنعت هتل‌داری ضربه وارد کرده و اقدامات دولت در کمک به این بخش ناکافی است. البته پیشنهادات زیادی در این راستا مطرح کرده‌ایم ولی هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده است.

 نفس‌های صنعت گردشگری را به شماره افتاده است

آخرین ماه تابستان آغاز شده و هنوز خبری از رونق صنعت گردشگری نیست. وضعیت کرونا هم هرچند اندکی در روزهای اخیر بهتر شده و آمار مبتلایان کاهش یافته است اما وضعیت همچنان قرمز گزارش شده است.

به نظر می‌رسد ویروس منحوس کووید 19 همچنان در کشور جا خوش کرده است. حالا باید منتظر ماند و دید که آیا مسوولان زودتر فکری به حال زار صنعت گردشگری می‌کنند یا کرونا نفس این صنعت را از پای در می‌آورد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.