| کد خبر: 217911 |

خودروهای پیمانکاران پسماند، فاقد معاینه فنی

با وجود آنکه طبق قانون همه وسایل نقلیه اعم از وسایل نقلیه موتوری و خودروها ملزم به دریافت گواهی معاینه فنی هستند اما بر اساس آمارها از مجموع موتورسیکلت‌های تهران تنها حدود ۲۰۰ موتور به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند

تین نیوز

 با وجود آنکه طبق قانون همه وسایل نقلیه اعم از وسایل نقلیه موتوری و خودروها ملزم به دریافت گواهی معاینه فنی هستند اما بر اساس آمارها از مجموع موتورسیکلت‌های تهران تنها حدود ۲۰۰ موتور به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند و همچنین بر اساس آزمون معاینه فنی کنار جاده‌ای که از سوی ستاد معاینه فنی خودرو تهران انجام شده است، از پنج هزار و ۴۹۹ کامیون که در تهران تردد می‌کردند، ۱۰ درصد فاقد هرگونه معاینه بودند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، حسین مقدم، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو تهران در جریان بازدید شینا انصاری، مدیرکل محیط‌ زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران از مرکز معاینه فنی نیایش، درباره جزئیات معاینه فنی بیان کرد: در شرایط فعلی ۱۷ مرکز معاینه فنی فعال هستند، همچنین سه مرکز خودروهای سنگین، هشت واحد سیار و ۱۰ خطر معاینه موتور سیکلت مکانیزه در تهران وجود دارد اما در این زمینه باید توجه کرد که با وجود الزام قانون به دریافت گواهی معاینه فنی از سوی تمامی وسایل نقلیه اعم از خودرو و موتور از مجموع موتورسیکلت‌هایی که در تهران تردد می‌کنند، در سال شاید ۲۰۰ موتورسیکلت به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند از سوی دیگر سه مرکز سنگین هم برای معاینه فنی اتوبوس‌های شهری و خودروهای حمل پسماند استفاده می‌شوند که اساسا خودروهای پسماند از معاینه فنی استفاده نمی‌کنند.

او افزود: از نظر پراکندگی هم ایستگاه‌های معاینه فنی در سطح شهر تهران وضعیت مناسبی دارند و فقط مشکل کمبود مرکز در مناطق یک و دو وجود داشت که به دلیل گران بودن زمین مشکل این مناطق با ایجاد واحدهای سیار پوشش داده شد. در مجموع ۵۶ خط معاینه فنی خودرو داریم که از این میان طبق تکلیفی که مشخص شده ۶۲ درصد خطوط یا با سرمایه‌گذاری کامل و یا به صورت مشارکتی به بخش خصوصی واگذار شده است. از سوی دیگر ستاد معاینه فنی و مراکز آن به جز کارمند بخش خصوصی ۱۹۳ نفر نیرو دارد که این تعداد با توجه به حجم کار بسیار کم است.

تنها ۸ درصد از اتوبوس‌های شرکت واحد آلاینده هستند

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو تهران درباره سهم عوامل مختلف مردودی خودروها در معاینه فنی بیان کرد: ۲۱ درصد خودروها از تست آلایندگی مردود می‌شوند و این در شرایطی است که ضوابط آلایندگی در ایران سختگیرانه نیست. درباره اتوبوس‌های شرکت واحد هم باید گفت تنها هشت درصد از اتوبوس‌ها در تست آلایندگی مردود می‌شوند اما ۸۰ درصد از آنها از نظر فنی مردود می‌شوند که ۳۰ درصد مردودی‌ها به دلیل ترمز، چهار درصد به دلیل نقص موتور و ۴۷ درصد به دلیل عیوب ظاهری در معاینه فنی مردود شدند و علت آن هم این است که اتوبوس‌های شرکت واحد، فرسوده هستند از همین رو باید در نظر گرفت معاینه فنی معیار مناسبی برای تعیین فرسودگی خودروها نیست و اغلب نتیجه معاینه فنی اتوبوس‌های شهری تا یک ماه بیشتر اعتبار ندارد.

تاکسی های تهران مستهلک هستند

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو تهران درباره وضعیت معاینه فنی تاکسی‌ها گفت: اگرچه تخفیف‌هایی برای معاینه فنی تاکسی‌ها در نظر گرفته شده اما مشکل معاینه فنی تاکسی‌ها در این نیست بلکه اصل ماجرا این است که تاکسی‌ها به دلیل استهلاک و فرسودگی برای گرفتن معاینه فنی باید حداقل دو میلیون تومان هزینه تعمیر تاکسی کنند. باید گفت ۵۱ درصد تاکسی‌ها در مراجعه به مراکز معاینه فنی به دلیل نقص فنی مردود می‌شوند. از همین رو باید تدابیری اندیشید که تاکسی‌ها دو تا چهار بار در سال برای معاینه فنی مراجعه کنند و همچنین تاکسی‌های تهران فقط از مراکز معاینه فنی تهران گواهی دریافت کنند. از ۱۹۴ هزار تاکسی، ۴۶ هزار مورد یعنی ۳۰ درصد از تهران معاینه فنی می‌گیرند و مابقی از خارج شهر اقدام می‌کنند. اگر این دو موضوع در شورای شهر تهران تصویب شود می‌توان بر معاینه فنی تاکسی‌ها نظارت کرد.

تقاضای مالکان خودرو برای دریافت معاینه فنی برتر

او افزود: در سال ۱۳۹۸ در مجموع ۵۰ درصد از خودروها متقاضی دریافت معاینه فنی برتر بودند که تعداد ۳۹۴ هزار خودرو معادل ۳۳ درصد معاینه فنی برتر گرفتند. همچنین تعداد ۵۸ هزار دستگاه خودروی غیرمشمول هم برای دریافت معاینه فنی برتر اقدام کردند.

خودروهای فرسوده دستکم ۴ بار معاینه فنی شوند

مقدم درباره بازنگری در ضوابط تردد خودروهای فرسوده گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور امکان جایگزینی خودروهایی که سن بالایی دارند بویژه خودروهای خارجی با خودروهای جدید وجود ندارد از همین رو پیشنهادی در این زمینه به سازمان محیط‌ زیست ارسال کردیم که این خودروها تا چهار بار در سال ملزم به انجام معاینه فنی باشند و همچنین معاینه فنی را از مرکز معاینه فنی کلانشهرها دریافت کنند. تردد این خودروها باید سختگیرانه باشد و در فاز بعدی برای آنها عوارض هم در نظر گرفته شود.

۱۰ درصد کامیون‌های عبوری در تهران فاقد هرگونه معاینه هستند

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو تهران درباره اجرای معاینه فنی آزمون کنار جاده‌ای افزود: یکی از اقداماتی که دنبال می‌شود اجرای معاینه فنی آزمون کنار جاده ای است به صورتی که در ۲۱ نقطه تهران به صورت تصادفی آزمون آلایندگی گرفته و در نتیجه این آزمون مشخص شد از پنج هزار و ۴۹۹ کامیون که در تهران تردد می‌کردند، ۹۰ درصد معاینه فنی داشتند اما ۱۰ درصد فاقد هرگونه معاینه بودند که این آزمون در شهریور ماه امسال به صورت مجدد اجرا می‌شود.

براساس گزارش پایگاه خبری شهر؛ مقدم درباره معاینه فنی خودروهای جمع‌آوری پسماند گفت: ۹۰ درصد خودروهای پسماند استیجاری هستند و هنوز نتوانستیم پیمانکاران این خودروها را ملزم به گرفتن معاینه فنی کنیم. اگرچه مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند اعلام کرده که اخذ معاینه فنی به عنوان جزئی از قرارداد با پیمانکاران در نظر گرفته شده اما بعید است که اجرایی شود. در این زمینه نخست هویت خودروها مشخص و یک بانک اطلاعاتی از آنها تهیه می شود. مجموعه پسماند سه هزار خودرو دارد که باید آمار این سه هزار خودرو  اعلام شود تا بتوان معاینه فنی آنها را بررسی کرد و در این زمینه باید به پیمانکاران فشار وارد شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.