| کد خبر: 217825 |

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین

◄ اجرای ۲۴ هزار و ۵۰۰ هکتار آبیاری تحت فشار

قزوین| رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: در سال‌های گذشته بیش از ۹۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان آبیاری مدرن شده و امسال هم ۲۴ هزار و ۵۰۰ هکتار شبکه آبیاری اجرا شده و با تمهیدات مهیا شده آمادگی داریم به هر میزان اعتبار از صندوق داده شود می‌توانیم طرح را اجرا کنیم.

تین نیوز

قزوین| رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: در سال‌های گذشته بیش از ۹۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان آبیاری مدرن شده و امسال هم ۲۴ هزار و ۵۰۰ هکتار شبکه آبیاری اجرا شده و با تمهیدات مهیا شده آمادگی داریم به هر میزان اعتبار از صندوق داده شود می‌توانیم طرح را اجرا کنیم.

به گزارش خبرنگارتین نیوز، فاطمه خمسه روز شنبه در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت هفته دولت با تشریح اقدامات انجام شده اظهار داشت: همزمان با هفته دولت ۶۷ طرح آب و خاک، دام و طیور، باغبانی، زراعت، حفظ نباتات، صنایع کشاورزی، مکانیزاسیون، ترویج، تعاون روستایی، شیلات و منابع طبیعی افتتاح می‌شود.

وی بیان کرد: این طرح‌ها با ۷۳ میلیارد و ۲۳۹ میلیون تومان به مرحله بهره برداری می‌رسد و با افتتاح آنها زمینه اشتغال ۲۸۲ نفر به صورت مستقیم و یک هزار و ۸۲ نفر به صورت غیر مستقیم فراهم شده و ۲ هزار و ۱۷۳ خانوار از تسهیلات آن برخوردار شدند.

خمسه تصریح کرد: ۲۱ میلیارد و ۹۶۳ میلیون تومان از اعتبارات دولتی، ۱۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی و ۳۹ میلیارد و ۹۷۶ میلیون تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین یادآور شد: یک طرح بزرگ در روزهای آینده در شهرستان بویین زهرا کلنگ زنی خواهد شد که بزرگترین زنجیره دام در مساحتی به وسعت ۱۰ هکتار شامل سیلو، کارخانه دام و سردخانه است تا مشکلات ذخیره سازی نهاده‌ها حل شود.

وی بیان کرد: سیاست وزارت جهاد کاهش مصرف آب و مدیریت منابع آبی است و در این راستا هم صدور مجوزها تسهیل و تسریع شده تا کمبودها را جبران کنیم و در این راستا تنها راه برون رفت از مشکلات کم آبی توسعه گلخانه‌ها است.

خمسه گفت: بزرگترین گلخانه استان با عنوان شهرک گلخانه‌ای در روستای نودهک در حال احداث است که بیش از ۹۰ درصد زیر ساخت‌ها مهیا شده و حدود ۹۵ درصد اعتبارات به صورت ملی به استان داده شده تا اختصاص یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین یادآور شد: ۷۲ هکتار این شهرک در فاز اول واگذار شده و تاکنون ۵۲ قطعه آن به متقاضیان واگذار شده است.

وی بیان کرد: ۱۳ طرح به عنوان اقدامات اولیه مطرح شده که در حفظ، پایداری و افزایش تولید عملیاتی خواهد شد که در حوزه آب و خاک هم جدی تر خواهیم بود.

خمسه بیان کرد: در پروژه اقتصاد مقاومتی امسال ۲۸ طرح تعریف شده داریم که با استعداد استانی ردیف اعتباری هم پیش بینی شده تا شاهد افزایش تولید غلات، دام و طیور، محصولات دارویی و باغی در دستور کار است.

وی اظهار داشت: با اقدامات انجام شده توانستیم چالش‌های سرمازدگی را مدیریت و کنترل کنیم به طوری که در دو سال گذشته محصولات باغی استان دچار سرمازدگی د ولی امسال آن را مهار کردیم.

خمسه تصریح کرد: در سال ۹۷ در اثر سرمازدگی بیش از ۱,۷۰۰ میلیارد تومان به کشاورزی استان خسارت وارد شده و این میزان در سال گذشته به ۱,۹۰۰ میلیارد تومان رسید اما امسال تدابیر خوبی اندیشیده شد و سرما داشتیم اما سرمازدگی نداشتیم.

وی بیان کرد: اقدامات پیشگیرانه شامل آموزش، برپایی نمایشگاه، انتقال دانش و معرفی ارقام مقاوم و زودبازده بود که امسال نتیجه را دیدیم و توانستیم بالای ۷۰۰ هزار تن محصولات باغی تولید کنیم و امیدواریم مابقی کشاورزان را همراه کنیم تا از ارقام دیررس و مقاوم استفاده کنند تا آسیب‌ها کمتر شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین بیان کرد: در صنعت دام و طیور بیش از ۹۰ درصد نهاده‌ها وارداتی است و شرایط سختی داریم ولی این مشکل موجب کاهش تولید در استان نشده است به طوری که در جوجه ریزی وضعیت بهتری داریم هر چند کرونا تقاضا را کاهش داده بود اما بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه جوجه ریری گوشتی صورت گرفت.

وی گفت: با حمایت از مرغداران بودیم حدود ۹۰ درصد فارم ها بازگشت و ۵ میلیون قطعه جوجه ریزی و ۷۴ هزار تن تخم مرغ در سال تولید داریم و بازار را کنترل کرده ایم و در تولید گوشت قرمز مازاد داریم و خرید توافقی خواهیم داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین یادآور شد :طرح یکپارچه سازی اراضی کشاورزی استان قزوین در قالب طرح تاک برای ارتقای مکانیزاسیون، کاهش مصرف آب و ارائه الگوی کشت عملیاتی می شود.

وی بیان کرد: در اجرای آبیاری نسبت به سطوح ابلاغی توانستیم رتبه اول و در میزان اجرای آبیاری تحت فشار رتبه ۵ کشوری را کسب کردیم و در حالی که اعتبارات ما ۵۴ میلیارد تومان بود توانستیم ۶۴ میلیارد تومان اعتبار برای اجرا دریافت کنیم.

خمسه اضافه کرد: در حال حاضر قادریم سالانه ۱۰ هزار هکتار اراضی را تحت پوشش آبیاری قرار دهیم در حالی که در سالهای گذشته سالانه فقط ۲ هزار هکتار آبیاری عملیاتی می‌شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در ادامه گفت: حسابداری آب از سوی فائو در ۶۲ هزار هکتار از اراضی استان قزوین با همکاری شرکت آب منطقه‌ای اجرا خواهد شد که اگر تکمیل شود الگوی حسابداری هوشمند عملیاتی می‌شود.

وی گفت: بعد از طرح کشت زراعی که نیم قرن قبل برای ۶۲ هزار هکتار از اراضی رخ داد، دیگر طرح کشت جدیدی تعریف نشد اما حسابداری آب در بهره وری و صرفه جویی آب نقش مهمی خواهد داشت و در این میان تعریف ردیف ملی استانی می‌تواند به احیای دشت قزوین و بهره وری آب کمک مؤثری کند. خمسه اضافه کرد: تمام چاه‌های مجاز استان مطالعه و اراضی تحت آب شرب استخراج شده و تاکنون ۱۸۵ کیلومتر لوله گذاری از چاه نیز انجام شده که امسال نیز این طرح ادامه خواهد یافت.

وی اظهار داشت: در اجرای پروژه‌های آب و خاک جدی هستیم و طرح‌های خاصی تعریف می‌شود تا توسعه بخش شتاب گیرد.

خمسه اضافه کرد: ویروس کرونا به اشتغال بخش‌های مختلف آسیب جدی وارد کرد اما در بخش کشاورزی به تولید آسیب زد که در این راستا ۸۵۱ میلیارد تومان تسهیلات به ۱۱ هزار نفر پرداخت شده است.

خمسه گفت: سازمان جهاد کشاورزی آمادگی دارد در صنایع تبدیلی و فرآوری وارد شود و با تسهیل و تسریع در صدور مجوزها در این مسیر پیشگام باشد.

وی در خصوص اعتبارات نیز گفت: در سال ۹۷ حدود ۱۰ درصد اعتبارات استان به بخش کشاورزی اختصاص می‌یافت که در سال قبل این میزان به ۱۳ درصد رسید و امیدواریم امسال این سهم بی تر شود.

خمسه در خصوص انتقاد به اجرا نشدن الگوی کشت اظهار داشت: از اجرای الگوی کشت در استان دفاع می‌کنیم زیرا در این بخش کارهای زیادی شده و در ۶۲ هزار هکتار از اراضی که از آب کانال سد طالقان استفاده می‌کنند الگوی کشت داده ایم.

وی اضافه کرد: در کشت سبزی و سیفی جات شاهد کاهش سطح زیر کشت هستیم و برای نمونه در سال قبل سطح زیر کشت گوجه فرنگی ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار با آبیاری غرقابی بود که با ارائه الگوی کشت آن را به ۶۴۰۰ هکتار کاهش دادیم که ۹۰ درصد آن به صورت آبیاری تیپ و مدرن بود.

وی بیان کرد: این طرح با هدف یکپارچه سازی اراضی کشاورزی، ارتقای مکانیزاسیون، کاهش مصرف آب و ارائه الگوی کشت عملیاتی خواهد شد و می‌تواند موجب احیای دشت قزوین و تحول در این بخش شود.

خمسه تصریح کرد: مطالعات دشت قزوین در اختیار جهاد کشاورزی است و تمام تیپ، ارقام، مقدار آب مصرفی، نیازها بررسی شده و طرح در حال آماده سازی است و تمام زوایای دام و طیور، زراعت، باغبانی، در آن دیده شده و با چشم انداز ۱۰ ساله تعریف شده است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.