◄ تفکیک وزارت راه و شهرسازی؛ بازگشت به گذشته ناکارآمد
تفکیک وزرات راه و شهرسازی و انتخاب یک وزیر و تشکیلات اداری مجزا، برگشتن به گذشته ناکارآمدی است که قبل از سال ۱۳۹۰ وجود داشته است.
یک کارشناس حمل و نقل گفت: وزارت راه و شهرسازی از ادغام وزارتخانههای راه و ترابری و مسکن و شهرسازی شکل گرفته است و دلایل توجیه این ادغام در سال ۱۳۹۰ تسهیل همکاری این دو نهاد و افزایش کارآیی آنها بوده است.
به گزارش تین نیوز، علی افشار این مطلب را پس از آن مطرح کرد که رئیس کمیسیون عمران مجلس به رسانهها گفت: اگر این وزارتخانه تفکیک شود، هم وضعیت راهها بهتر میشود و هم مسکن شرایط بهتری دارد. دولت اگر لایحهای، برای تفکیک این وزارتخانه بفرستد خیلی بهتر است اما در کمیسیون عمران، طرح تفکیک وزارت و شهرسازی در اولویت برنامههایمان است و این موضوع را در دستورکار داریم.
افشار در مورد تاکید «محمدرضا رضایی کوچی» رئیس کمیسیون عمران مجلس بر لزوم تفکیک وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد: چنانچه اشکالی در عملکرد فعلی این وزارتخانه مشاهده میشود که فکر تفکیک مجدد آنرا به جریان انداخته است، میتواند ناشی از ساختار نامتوازن سازمانی، عدم کارآیی، عدم داشتن برنامه مدون و یا حتی عدم نظارت مستمر باشد که شقه کردن این وزارتخانه راه حل مشکل موجود نخواهد بود و مشکلات دیگری را به دنبال خواهد آورد که باید برای آنها چاره پیدا کرد.
وی افزود: چنانچه مشکلی در ساختار است باید مطالعات لازم انجام، نقاط کور پیدا و راه حل برای آن طرح شود و یقیناً انتخاب یک وزیر و تشکیلات اداری مجزا، برگشتن به گذشته ناکارآمدی است که قبل از سال ۱۳۹۰ وجود داشته است.
این کارشناس عنوان کرد: چرا باید برای چنین مسئله مهمی، روش سعی و خطا را انتخاب و از اول شروع کرد و در راه رفته ناموفق خود و دیگران قدم گذاشت و منابع ملی را هدر داد و فراموش کرد که دیگر کشورها هم این مسیر را پیمودهاند و شاید بتوان از تجربههای موفق دیگران درس گرفت؟
افشار گفت: معتقدم مشکل اصلی، عدم هماهنگی و یکپارچگی عملی نهادها در نحوه استفاده از منابع جامعه است. انسان برای بقا به مسکن، کار، راه و محیط زیست مناسب نیاز دارد و برای برآورد این نیازها، برنامهریزی هماهنگ نتیجه بسیار بهتری خواهد داد.
وی افزود: متخصصان برجسته برای موفقیت در برنامهریزیهای کلان معمولاً برخورد همه جانبه (holistic) و چند بعدی (multidisciplinary) را توصیه میکنند تا بتوانند با وسعت دید بهتری قدم بردارند و امکان خطا را کاهش دهند. از اینرو در سالهای اخیر شاهد بودهایم که برنامههای راهسازی، شهرسازی، ساختمان سازی، و محیط زیستی (ُSustainable Transportation and Land-Use) در هماهنگی با هم اندیشیده، طراحی و اجرا شده، میزان خطا کاهش پیدا کرده و بهرهوری بیشتری از منابع حاصل شده است.
افشار عنوان کرد: چنانچه متولیان مسکن (بخشی از وزارت کشور و شهرداریها) نزدیکی و هماهنگی سازمانی بیشتری با نهادهای متولی راه و شهرسازی (وزارت راه و شهرسازی) و محیط زیست (سازمان محیط زیست) داشته باشند، بهرهبرداری بهینه از منابع از جمله زمین برای توسعه زیرساختها بهتر و سریعتر محقق خواهد شد و همفکری برنامهریزان متخصص و مجرب در این زمینهها میتواند در دراز مدت به حل مسائل موجود و پیشگیری از مشکلات آینده کمک کند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.