| کد خبر: 217770 |

تقویت ارتباط بنادر چابهار-گوادر با همکاری‌های تهران - اسلام آباد

جمعی از دیپلمات‌ها و کارشناسان روابط خارجی از جمهوری اسلامی ایران و پاکستان با تاکید بر استفاده از ظرفیت سازمان‌های اقتصادی منطقه‌ای برای تحکیم روابط دوجانبه و چندجانبه، عملیاتی شدن ارتباط بنادر 'چابهار' ایران و 'گوادر' پاکستان را موجب تقویت فضای همکاری‌های دوجانبه و همچنین مناسبات منطقه‌ای عنوان کردند.

تین نیوز

جمعی از دیپلمات‌ها و کارشناسان روابط خارجی از جمهوری اسلامی ایران و پاکستان با تاکید بر استفاده از ظرفیت سازمان‌های اقتصادی منطقه‌ای برای تحکیم روابط دوجانبه و چندجانبه، عملیاتی شدن ارتباط بنادر 'چابهار' ایران و 'گوادر' پاکستان را موجب تقویت فضای همکاری‌های دوجانبه و همچنین مناسبات منطقه‌ای عنوان کردند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، وبینار «بازخوانی شراکت اقتصادی پاکستان و ایران در پسا کرونا» به میزبانی پژوهشکده پاکستانی موسوم به انجمن اقتصادی حلقه طلایی (GREF) در شهر لاهور پاکستان و با همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسلام‌آباد برگزار شد.

«ماشاءالله شاکری» مشاور معاون اقتصادی وزیر امور خارجه ایران و سفیر پیشین کشورمان در پاکستان و «مسعود محمدزمانی» کارشناس ارشد دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه در سخنرانی ویدیوکنفرانسی به ابعاد همکاری‌های دو کشور همسایه با توجه به سناریوهای فعلی در منطقه و جهان پرداختند.

«حسنین رضا میرزا» رییس پژوهشکده اقتصادی حلقه طلایی، ژنرال «اسکندر افضل» مدیرکل، «عارف کمال و ثناءلله» از سفیران سابق پاکستان و «قندیل عباس» استاد روابط بین الملل دانشگاه قائداعظم در اسلام آباد نیز از دیگر سخنرانان این وبینار بودند.

شرکت کنندگان در این نشست سیاست‌های مهم و کلیدی دو کشور به ویژه در بحث سناریو ژئوپلیتیک در خلیج فارس، افغانستان، تحولات شبه قاره و تاثیر آن بر امنیت و ثبات اقتصادی منطقه را تبیین کردند.

کارشناسان ایرانی با تاکید بر دیدگاه موثر جمهوری اسلامی درخصوص توسعه مناسبات اقتصادی مشترک با پاکستان، چین و روسیه به موانع موجود در مسیر همکاری‌های تهران-اسلام آباد اشاره کرده و گفتند: سیاست اصولی ایران بر همکاری‌های منطقه‌ای و دیپلماسی همسایگی به ویژه تحکیم روابط با همسایه شرقی پاکستان  استوار است.

آنان با انتقاد از تعلل طرف پاکستانی برای پیشبرد طرح انتقال گاز از ایران به پاکستان، افزودند: جمهوری اسلامی آماده اتصال گاز به کشور همسایه است.

دیپلمات‌های ایرانی توسعه همکاری‌های میان بخش‌های خصوصی دو کشور را عامل گسترش مناسبات ایران و پاکستان دانسته و تاکید کردند: عملیاتی کردن ارتباط میان بنادر چابهار و گوادر مسیر همکاری‌های منطقه‌ای دو کشور همسایه را هموار می‌کند.

آنان خواستار استفاده از ظرفیت سازمان همکاری اقتصادی منطقه‌ای از جمله اکو شده و  اظهار کردند: جمهوری اسلامی ایران برای پیوستن به طرح راهروی مشترک اقتصادی پاکستان و چین موسوم به پروژه «سی پک» آمادگی دارد.

سخنرانان ایرانی پایبندی بر اصول و وجود اراده قوی در میان مقام‌های بلندپایه دو کشور دوست، توجه به منافع مشترک به ویژه هشیاری در قبال توطئه دشمنان مشترک را مهم برشمردند.

تمجید از مقاومت ایران در برابر تحریم‌های آمریکا

کارشناسان پاکستانی بر اهمیت پیوستن جمهوری اسلامی ایران به طرح سی پک و فرصت بهره برداری پاکستان از برنامه آتی همکاری‌های بلندمدت تهران و پکن تاکید کردند.

آنان با تمجید از مقاومت ایران در برابر تحریم‌های ظالمانه آمریکا، پیشبرد طرح‌های انرژی در منطقه از جمله پروژه انتقال گاز ایران به پاکستان با مشارکت چین برای جلوگیری از فشار و تحریم‌های ایالات متحده را حائز اهمیت دانستند.

سخنرانان پاکستانی خواستار تشکیل کارگروه مشترک با حضور بخش‌های خصوصی دو کشور جهت یافتن راه‌های توسعه، ایجاد مراکز مشترک عالی برای پژوهش و تحقیقات پیشرفته و تسریع برنامه‌های تبادل دانشجو و اساتید میان ایران و پاکستان شدند.

شرکت کنندگان در این وبینار بر ضرورت توسعه و گسترش روابط مردمی دوکشور به ویژه در حوزه‌های فرهنگی و گردشگری اشاره کردند. آنان همچنین از مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در حمایت از مردم فلسطین پس از علنی شدن روابط امارات و رژیم صهیونیستی تمجید کردند.

طرف ایرانی از سخنان اخیر «عمران خان» نخست وزیر پاکستان، مواضع مردم و مسئولین این کشور درحمایت ازمردم فلسطین و محکومیت رژیم صهیونیستی قدردانی کرد.

پژوهشکده انجمن اقتصادی حلقه طلایی (GREF) درسال ۲۰۱۵ در شهر لاهور پاکستان باحضور تعدادی از نظامیان بازنشسته، دیپلمات‌ها و مقامات اقتصادی بازنشسته این کشور تشکیل شد که بر محور پیشبرد همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای با کشورهای ایران، پاکستان، چین، روسیه و ترکیه متمرکز است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سيدمرتضي ناصريان 0 0

    اتصال ريلي بندر چابهار به گوادر و امتداد آن تا بندر كراچي براي ارتقاي ارتباطات اقتصادي بين دو كشور بزرگ ايران و پاكستان و براي توسعه كريدور اقتصادي چين پاكستان به سواحل مكران ضرورت دارد و مقامات دو كشور قبلا نسبت به اين خط ريلي اظهار موافقت كرده اند و لازم است عملياتي نمودن آن پيگيري شود.