| کد خبر: 217710 |

جدال لفظی مسئولان هواپیمایی و وزارت بهداشت

◄ ابهام بر سر یک دستورالعمل

در کنار هم قرار دادن این واکنش‌ها نشان می‌دهد ظاهرا آن‌قدرها هم دستورالعمل‌های ابلاغ شده به سازمان هواپیمایی کشوری برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پروازها، شفاف و روشن نبوده که باعث جنگ لفظی بین وزارت بهداشت و سازمان هواپیمایی کشوری شده و هرکدام نیز به‌زعم خودشان دراین‌باره پاسخگو هستند.

تین نیوز

اخیرا بازهم موضوع عدم رعایت «فاصله‌گذاری اجتماعی در پروازها» انتقاد شدید مسئولان وزارت بهداشت را در پی داشته است؛ همین هفته گذشته بود که علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت در انتقادی تند نسبت به عدم انجام پروازها با ۶۰ درصد ظرفیت گفته بود: «ما اینجا برای کنکور کلی چانه‌زنی می‌کنیم که آیا کنکور با فاصله ۲ متری برگزار بشود یا نشود آن‌وقت در هواپیما شانه‌به‌شانه در یک لوله مسافر جابه‌جا می‌کنیم!»

مردم در پروازها قطعا گرفتار کرونا خواهند شد

به گزارش تین نیوز و به نقل از هفته نامه «حمل‌ونقل»، او در جلسه ستاد ملی کرونا از وضعیت هواپیمایی کشوری گلایه کرده بود و تقاضای ورود دادستانی به این موضوع را داشت. او عنوان کرده بود: «ما در این رابطه بارها نامه زده‌ایم. این در حالی است که من در پرواز رفت و برگشتی که داشتم تمام هواپیما پُر از مسافر بود؛ درحالی‌که پروازها باید با ۶۰ درصد ظرفیت انجام بگیرد.» او گفته بود: «با وجود این همه تذکری که از سوی ما داده شده، نسبت به این موضوع بی‌توجهی شده و اعتقاد راسخ داریم که کسانی که با این پروازها تردد می‌کنند قطعا گرفتار کرونا خواهند شد.»

 اما در این میان تناقض صحبت‌های مسئولان هواپیمایی کشوری و مسئولان وزارت بهداشت این موضوع را که آیا انجام پروازها با ۶۰ درصد ظرفیت طبق دستورالعمل‌های اعلام‌شده از سوی ستاد ملی کرونا است یا خیر را بی‌پاسخ گذاشته است؛ چراکه شرکت‌های هواپیمایی بارها اعلام کرده‌اند که تمام دستورالعمل و پروتکل‌های بهداشتی که سازمان هواپیمایی کشوری به آنها ابلاغ کرده است را مبنی بر (خالی گذاشتن دو ردیف آخر صندلی هواپیما برای افراد مشکوک و زدن ماسک در حین پروازها) را رعایت می‌کنند. این در حالی است که مسئولان وزارت بهداشت انجام پروازها را با بیش از ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما را برخلاف پروتکل‌های بهداشتی عنوان می‌کنند و معتقدند قطعا با این سیستم مردم در پروازها گرفتار کرونا خواهند شد.

در راستای پاسخ به این سؤال به سراغ مقصود اسعدی‌سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی رفتیم و از او در این رابطه سؤال کردیم؛ او به خبرنگار ما توضیح داد: «آن چیزی که سازمان هواپیمایی کشوری به ما اعلام کرده این است که باید دو ردیف آخر هواپیما در پرواز خالی باشد که اگر احیانا مسافری مشکوک و یا بدحال در پرواز مشاهده شد به این دو ردیف آخر منتقل شود که این موضوع کاملا توسط شرکت‌های هواپیمایی در پروازها رعایت می‌شود.»

هواپیما یک لوله خالی نیست!

رئیسی واکنشی به سخنان اخیر معاون وزیر بهداشت داشت و گفت: «ما منکر زحمات و تلاش‌های جهاد‌گونه وزارت بهداشت و همکارانشان که در این شرایط کرونا برای کشور و مردم کشیده‌اند، نیستیم، اما هواپیما یک لوله خالی نیست. هواپیما دارای سیستم تهویه است و هوا مرتبا جریان دارد. سیستم تهویه در هواپیما هر سه دقیقه یک‌بار مرتبا هوای کل داخل کابین را عوض می‌کند. او تأکید می‌کند که در پروازها تمام پروتکل‌هایی که وزارت بهداشت اعلام کرده است رعایت می‌شود و حتی یاتا نیز به‌عنوان یک انجمن بین‌المللی به شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرده است که فاصله‌گذاری اجتماعی در پروازها اجباری نیست و اکنون ایرلاین‌های بزرگ دنیا نیز فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نمی‌کنند.»

خسارت ایرلاین‌ها باید جبران شود

اسعدی سامانی با بیان اینکه اگر دولت در نظر دارد که پروازها با ۶۰ درصد ظرفیت انجام بگیرد باید این را در نظر داشت که ایرلاین‌ها یک بنگاه اقتصادی هستند و این موضوع منجر به خسارت فراوان به ایرلاین‌ها خواهد شد، گفت: «اگر دولت مصمم است که پروازها با ۶۰ درصد ظرفیت انجام شود قطعا باید پیش‌بینی بودجه و هزینه‌های لازم را که به ایرلاین‌ها تحمیل می‌شود را جبران کند. در غیر از این صورت این موضوع عملا به‌منزله تعطیلی پروازهای شرکت‌های هواپیمایی می‌شود چراکه رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در پروازها برای ایرلاین‌ها مقرون‌به‌صرفه نخواهد بود. شرکت‌های هواپیمایی با وجود خسارت‌های زیادی که در کرونا دیده‌اند کماکان سعی کرده‌اند پروازهای خود در راستای چرخه اقتصادی کشور دایر نگه دارند و این کمکی است که ایرلاین‌ها برای جابه‌جایی مردم انجام می‌دهند.»

ایرلاین‌ها سرگردان دریافت وام کرونایی

در حالی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام می‌کند انجام پروازها با ۶۰ درصد ظرفیت پرواز، مشکلات اقتصادی ایرلاین‌ها را افزایش خواهد داد که ظاهرا هنوز دست ایرلاین به تسهیلات حمایتی دولت نرسیده است؛ آن‌طور که مقرر شده بود ۲۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های هواپیمایی آسیب‌دیده از شیوع کرونا پرداخت شود، اما ظاهرا این تسهیلات فعلا درگیر و دار ضمانت‌های بانکی مانده است و شرکت‌های هواپیمایی هم سرگردان هستند. آن‌طور که سامانی گفته است: «این چک‌های برگشتی شرکت‌های هواپیمایی، بیشتر مربوط به بدهی‌های گذشته شرکت‌ها است. برخی بانک‌ها تسهیلاتی دریافت کرده‌اند و نتوانسته‌اند تسویه کنند و بدهی‌هایی دارند یا چک‌هایی که به طرف‌های حساب خود داده‌اند و در این شرایط برگشت خورده است و نتوانستند چک خود را پاس کنند و همین مورد موجب شده است شرکت‌های هواپیمایی با مشکل مواجه شوند.»

ابهام در یک دستورالعمل

در حالی شرکت‌های هواپیمایی عنوان می‌کنند که نه در دستورالعمل‌های یاتا و نه در ابلاغیه‌های دولتی، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در پروازها توصیه نشده است که وزیر راه‌وشهرسازی نیز چندی پیش در گفتگو با خبرنگار ما بر همین موضوع صحه گذاشته بود. محمد اسلامی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا شرکت‌های هواپیمایی ملزم به پرواز با ظرفیت ۶۰ درصدی هستند یا خیر، این‌گونه گفته بود: «وضعیت هواپیما با اتوبوس و قطار متفاوت است؛ در هواپیما به دلیل اینکه سیستم تهویه وجود دارد هر سه دقیقه یک‌بار هوا را عوض می‌کند اما اگر مسافران در کنار هم می‌نشینند باید حتما ماسک بزنند؛ ایرلاین‌ها نیز موظف به توزیع ماسک در پرواز هستند.» او این نکته را هم اضافه کرده بود که در پروازها صندلی دو ردیف آخر هواپیما باید خالی باشد تا اگر مسافری مشکوک به کرونا بود اقدام به جابه‌جایی او در دو ردیف آخر هواپیما شود.

در دستورالعمل‌ها به انجام پروازها با ۶۰ درصد ظرفیت اشاره نشده است

البته آن‌طور علیرضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفته است، بررسی «دستورالعمل هواپیمایی کشوری و شیوه‌نامه اقدامات پیشگیرانه بیماری کرونا ویروس» ما را به این نکته می‌رساند که در شیوه‌نامه ۵۶ صفحه‌ای، فقط یک جمله مبهم درباره ظرفیت پروازها قید شده است: «از فروش کلیه ظرفیت هواپیما خودداری نکرده و الزامی است صندلی‌های دو ردیف آخر به‌منظور جداسازی مسافر مشکوک به بیماری از سایر مسافرین خالی باشد». عبارتی که در آن به الزام رعایت سقف ۶۰ درصدی در پروازها اشاره‌ای نشده است.

در کنار هم قرار دادن این واکنش‌ها نشان می‌دهد ظاهرا آن‌قدرها هم دستورالعمل‌های ابلاغ شده به سازمان هواپیمایی کشوری برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پروازها، شفاف و روشن نبوده که باعث جنگ لفظی بین وزارت بهداشت و سازمان هواپیمایی کشوری شده و هرکدام نیز به‌زعم خودشان دراین‌باره پاسخگو هستند.

 

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.