| کد خبر: 217690 |

لزوم اختصاص ۲۵ درصد تسهیلات به حوزه مسکن

رئیس کمیسیون عمران مجلس: ۲۵ درصد تسهیلات بانکی باید به حوزه مسکن اختصاص یابد.

تین نیوز

رئیس کمیسیون عمران مجلس: ۲۵ درصد تسهیلات بانکی باید به حوزه مسکن اختصاص یابد.

به گزارش تین نیوز، محمدرضا رضاییکوچی با اشاره به طرح دو فوریتی در مجلس با هدف گذاری ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال برای اقشار متوسط و پایین جامعه در طول چهار سال  به خبرگزاری صدا و سیما گفت: هر بانکی که این تسهیلات را پرداخت نکند جریمه خواهد شد.

آقای رضاییکوچی با بیان اینکه اولویت اول کمیسیون عمران بحث مسکن است گفت: بیش از ۱۵ جلسه کمیسیون با حضور مسئولان بانک مرکزی، بانک مسکن، دستگاه‌های اجرایی، مرکز پژوهش‌های مجلس، نخبگان دانشگاهی و اعضای کمیسیون به مسکن اختصاص داشت.

وی زمین ارزان قیمت، مصالح مناسب و تسهیلات بانکی مناسب را سه عامل مهم در تولید مسکن بیان کرد و افزود: در حال حاضر زمین واقعاً گران است و بانک‌ها ترجیح می‌دهند که تسهیلات بانکی را به حوزه‌های دیگر پرداخت کنند و از سوی دیگر قیمت مصالح نیز روز به روز افزایش می‌یابد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس افزود: زمین‌هایی که در اختیار دستگاه‌های دولتی است، دولت را مکلف کردیم که این دستگاه‌ها زمین خود را در اختیار وزارت راه و شهرسازی برای تولید مسکن قرار دهند.

آقای رضاییکوچی افزود: حتی اگر دستگاهی استنکاف کرد، وزارت راه و شهرسازی می‌تواند با اداره ثبت مکاتبه کند واین اداره دو ماه وقت داردکه سند زمین‌ها را به نام دولت و وزارت راه و شهرسازی انتقال دهد که در راستای تولید مسکن قرار گیرد.

وی افزود: همچنین زمین‌هایی که در حریم شهر‌ها بودند و در گذشته در اختیار وزارت جهاد کشاورزی بود و تغییر کاربری آن‌ها مشکل داشت، امروز این زمین‌ها در اختیار وزارت راه وشهرسازی است که می‌تواند با قیمت بسیار مناسب و ارزان در اختیار تولید کنندگان و انبوه سازان قرار دهد.

آقای رضاییکوچی با بیان اینکه با این اقدام بانک زمین وزارت راه و شهرسازی بسیار مناسب شده است گفت: دست وزارت راه باز است و می‌تواند این زمین‌ها را با قیمت بسیار مناسب در اختیار انبوه سازان برای تولید مسکن قرار دهد.

وی افزود: در بحث تسهیلات بانکی، ازکل ثبت تسهیلاتی که از سوی بانک‌ها پرداخت می‌شد فقط ۷ درصد به حوزه مسکن اختصاص داشت، اما در این طرح دو فوریتی ۲۵ درصد تسهیلات باید به مسکن اختصاص یابد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: از برگشت تسهیلاتی که در گذشته برای مسکن مهر با سود ۴ درصد تعریف شده بود و حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان منابعی که درقانون بودجه است و همچنین مالیات بر خانه‌های خالی و همه عوایدی که در حوزه مسکن تعریف شده است، صندوقی در بانک مسکن مشخص شده که این منابع در آن صندوق واریز می‌شود.

آقای رضاییکوچی بابیان اینکه وزیر راه وشهرسازی به عنوان رئیس مجمع بانک مسکن تعیین شده که بر امور نظارت کند افزود: همه منابعی که داخل صندوق ذکر شده وجود دارد فقط برای تسهیلات ارزان قیمت در خصوص مسکن اقشار متوسط و پایین جامعه هزینه خواهد شد و قابل برداشت برای جای دیگری نسیت.

وی تصریح کرد: این طرح دو فوریتی در اختیار هیئت رئیسه مجلس است و امیدواریم تا دو هفته آینده در دستور کار صحن قرار گیرد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: معتقدم که این طرح در صورت عملیاتی شدن، می‌تواند در بحث کنترل قیمت مسکن و تولید مسکن برای اقشار متوسط و پایین جامعه بسیار نقش داشته باشد.


 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.