| کد خبر: 217574 |

ساخت ۱۲۴ کیلومتر بزرگراه؛ گام بلند توسعه جاده‌ای آذربایجان‌غربی

در حالی که طی سال‌های نه چندان دور، آذربایجان غربی از جمله استان‌های محروم از وجود بزرگراه در کشور بود، با تلاش دولت تدبیر و امید، تا پایان سال جاری ۱۲۴ کیلومتر بزرگراه در این استان اضافه خواهد شد که این میزان، تنها بخشی از توسعه جاده ها و بزرگراهها در شمال غربی ترین استان کشور است.

تین نیوز

در حالی که طی سال‌های نه چندان دور، آذربایجان غربی از جمله استان‌های محروم از وجود بزرگراه در کشور بود، با تلاش دولت تدبیر و امید، تا پایان سال جاری ۱۲۴ کیلومتر بزرگراه در این استان اضافه خواهد شد که این میزان، تنها بخشی از توسعه جاده ها و بزرگراهها در شمال غربی ترین استان کشور است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، آذربایجان غربی یکی از استان‌های محروم کشور طی سال های گذشته به ویژه در حوزه راه بود و با وجود قرار داشتن در مرز اروپا و کشوری نظیر ترکیه، وضعیت راه‌های استان به ویژه در خصوص کیفیت، چندان مطلوب به نظر نمی‌رسید.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، توجه به توسعه راه در دستور کار جدی دولت قرار گرفت و علاوه بر برنامه ریزی در راستای ارتقای شاخص استفاده از مسیر ریلی و مسیر هوایی با افتتاح ایستگاه هایی نظیر ایستگاه راه آهن ارومیه و نقده و همچنین فرودگاه منطقه آزاد ماکو در شهرستان شوط، توسعه بزرگراهی و حتی بهبود وضع جاده های اصلی نیز به خوبی در دستور کار قرار گرفت.

در حال حاضر، آذربایجان غربی ۱۰ هزار و ۸۱۴ کیلومتر بزرگراه، راه اصلی، فرعی، روستایی و مرزی دارد که از این میزان ۴۰ کیلومتر شامل حدود ۱.۵ درصد آزادراه، ۳۸۷ کیلومتر بزرگراه و ۵۷۳ کیلومتر جاده اصلی است.

همچنین در این استان ۱۸۶۴ کیلومتر جاده فرعی، حدود ۶ هزار و ۵۰۰ جاده روستایی و نزدیک به یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر جاده روستایی مرزی وجود دارد.

هرچند در این آمار، کفه ترازو به سمت جاده های فرعی و روستایی که اغلب کیفیت کافی را ندارند، سنگینی می‌کند ولی اقدامات دولت تدبیر و امید در ارتقای شاخص های بزرگراهی و همچنین بهبود کیفی جاده های روستایی به ویژه اجرای طرح ابرار در این خصوص بسیار سودمند بوده و می تواند سنگ بنایی برای توسعه راه‌های استان در آینده نه چندان دور باشد.

طبق گفته مدیران کل راه و شهرسازی و راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی تا پایان امسال، ۱۲۴ کیلومتر بزرگراه معادل حدود یک سوم وضع موجود بوده و همچنین ۳۰۰ کیلومتر آسفالت راه روستایی در قالب طرح ابرار به بهره برداری می‌رسد که در نوع خود، ارقامی بسیار قابل توجه به ویژه در این استان به شمار می‌رود.

افتتاح ۱۲۴ کیلومتر بزرگراه تا پایان سال در آذربایجان‌غربی

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در خصوص توسعه راه‌های استان به خبرنگار ایرنا گفت: براساس برنامه زمان‌بندی شده، پیشبرد پروژه‌های ساخت و توسعه راه‌های استان ۱۲۴ کیلومتر از طرح بزرگراهی و راه‌های اصلی این استان تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

سیدمحسن حمزه‌لو افزود: برای بهره‌برداری از این ۱۲۴ کیلومتر مسیر ارتباطی، ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اهمیت ساخت و توسعه راه‌های ایمن در افزایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری و دستیابی به توسعه پایدار، بیان کرد: تکمیل این حجم طرح ساخت و توسعه راه‌ها در این بازه زمانی بی‌سابقه است و مجموعه راه‌وشهرسازی استان از ظرفیت‌ مالی و اعتباری ملی و استانی، کمیته برنامه‌ریزی شهرستان‌ها و خیّران راهسازی استفاده می‌کند تا عرصه زیرساخت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای منطقه متحول شود.

وی گفت: بهره‌گیری از مزیت‌های موقعیت جغرافیایی استان در عرصه حمل‌ونقل، یکی از اهداف توسعه اقتصاد پایدار تعریف شده که تلاش می‌شود با تکمیل طرح‌های نیمه تمام راهسازی این امر محقق شود.

نیاز اعتباری ۶۴۰۰ میلیارد ریالی برای اتمام ۳ طرح بزرگ راهسازی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی نیز در این خصوص گفت: اتمام سه طرح بزرگ راهسازی شامل پروژه بناب-تمرچین، کریدور غرب و سه راهی دارلک به ترشکان در مناطق مختلف استان، ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که رقم قابل توجهی به شمار می رود.

آیدین رحمانی اظهار داشت: آذربایجان غربی به خاطر داشتن بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز با کشورهای همسایه از شرایط خاصی برخوردار است.

وی با بیان اینکه احداث و بهره‌برداری از راه‌ها زمینه ساز توسعه پایدار است، اضافه کرد: پروژه خوی - قطور- رازی در چهار قطعه تقسیم بندی شده که سه قسمت پروژه توسط شرکت زیرساخت و یک قسمت دیگر توسط اداره کل راه و شهرسازی استان اجرایی می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی ادامه داد: این پروژه دارای چهار تقاطع و یک تونل به اندازه ۵۱۰ متر بوده و طول کل پروژه نیز ۶۴ کیلومتر است.

رحمانی با اشاره به امکان‌سنجی، اعتبار سنجی و تخصیص اعتبار به پروژه‌های دیگر بیان کرد: پروژه محور بناب - تمرچین به طول ۸۵ کیلومتر و پیش بینی اعتبار سه هزار میلیارد ریالی، کریدور غرب به طول ۵۶ کیلومتر و پیش بینی اعتبار ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی و سه راهی دارلک به ترشکان به طول ۱۲ کیلومتر و پیش بینی اعتبار ۹۰۰ میلیارد ریالی برای انجام اقدامات عمرانی پیشنهاد می‌شود.

آسفالت ۳۰۰ کیلومتر راه روستایی در آذربایجان‌غربی

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: ۳۰۰ کیلومتر راه روستایی امسال در ۱۷ شهرستان این استان آسفالت می‌شود.

ارسلان شکری اعتبار لازم برای اجرای این طرح‌ها را در مجموع هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و اظهار داشت: اجرای زیرسازی و آسفالت این میزان از راه‌های روستایی استان به صورت امانی و پیمانی از محل اعتبارات استانی و ملی با امکانات موجود در حال انجام است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون میزان برخورداری خانوارهای روستایی آذربایجان‌غربی از راه روستایی ۸۲ درصد بوده که هشت درصد کمتر از  میانگین کشوری است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی گفت: این میزان عقب‌افتادگی در راه‌های روستایی باید جبران شود که جبران آن نیازمند اعتبارات بیشتر و تعریف پروژهای بیشتری برای این استان است.

شکری اضافه کرد: در قالب طرح ملی ابرار طی یکسال گذشته برای این استان ۴۲۵ کیلومتر ابلاغ شده است که پیشرفت فیزیکی آن ۲۰ درصد است و با اجرای آن سه تا چهار درصد می‌توان شاخص بهره مندی خانوارهای روستایی استان از آسفالت را افزایش داد تا به میانگین کشوری نزدیک شویم.

وی در خصوص هزینه صرف شده برای آسفالت راه‌های روستایی افزود: اعتبار این طرح ها متفاوت و به صورت استانی و ملی تعریف شده است ولی برای احداث هر کیلومتر راه روستایی که شامل زیرسازی و آسفالت آن است ۵۰۰ میلیون تومان هزینه لازم است.

امید می رود با اجرای این طرح ها، روند توسعه راه که زیربنای پیشرفت همه بخش های دیگر است، سرعت گرفته و علاوه بر ایجاد اشتغال بیشتر در آذربایجان غربی، شاخص های توسعه اقتصادی نیز به روز به روز بیشتر شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.