| کد خبر: 217538 |

◄ پنج مشکل عمده رانندگان کامیون در استان کردستان

با توجه به بالا بودن مبلغ حق ماهیانه بیمه رانندگان، عملاً افراد بسیاری نتوانسته‌اند در این 2 سال تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی شوند و ۹۹ درصد به‌طرف بیمه‌های روستایی سوق داده شده‌اند.

تین نیوز

رئیس انجمن کارگری رانندگان بخش کالای دهگلان در استان کردستان در تشریح مشکلات بخش حمل و نقل جاده‌ای کالای این استان گفت: یکی از مشکلات رانندگان در بخش تامین اجتماعی این است که عملاً دولت یارانه بیمه تامین اجتماعی راننده را نمی‌دهد و به تدریج رانندگان را از بیمه تامین اجتماعی خارج می‌کند به‌طوری که آمار کسانی که از نیمه دوم سال 97 از طرف تامین اجتماعی بیمه شده‌اند گواه این ادعاست و بخش زیادی از رانندگان جدیدالورود بیمه نشده‌اند. 

به گزارش تین نیوز، محمد جعفر امیری افزود: با توجه به بالا بودن مبلغ حق ماهیانه بیمه رانندگان، عملاً افراد بسیاری نتوانسته‌اند در این 2 سال تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی شوند و ۹۹ درصد به‌طرف بیمه‌های روستایی سوق داده شده‌اند.

این فعال صنفی حمل و نقل جاده‌ای کالا مشکل بعدی رانندگان استان کردستان را مربوط به مرز باشماق دانست و افزود: به‌عنوان یک راننده و یک عضو انجمن و مدافع حقوق رانندگان به‌خاطر اجحاف، اهمال و نابرابری‌های که در مرز باشماق انجام می‌گیرد شرمنده تمام همکارانم در اقصی نقاط ایران هستم. گرفتن رشوه از راننده برای بی‌نوبتی عملی بسیار زشت است که چهره بخش حمل و نقل استان را به‌شدت تضعیف کرده است.

 وی خاطرنشان کرد: متاسفانه عده‌ای راننده نما هم به این مشکلات دامن زده و خواسته یا ناخواسته کمک حال مسببان این اجحاف بوده‌اند که از تمام دست اندکاران گمرک، مرزبانی، نیروهای انتظامی، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و هر کسی در پایانه مرزی مسئول است و می‌تواند کاری انجام دهد درخواست می‌شود در اسرع وقت به این مهم بپردازند.

رئیس انجمن کارگری رانندگان دهگلان در مورد مشکل سوخت رانندگان کامیون گفت: در اساس سوخت بر مبنای پیمایش به کامیوندار تعلق می‌گیرد ولی حتی این مصوبه مهم در کردستان نادیده گرفته می‌شود،  دادن ۱۳۰ لیتر در 2 نوبت هشت ساعته به کامیونداران ظلمی آشکار است و راه ترانزیتی جنوب غرب و ترانزیت کالا از مبادی ورودی بنادر به کشورهای همسایه ترکیه و عراق این مشکلات را دوچندان کرده است.

به گزارش تین نیوز، وی افزود: نبود سوخت کافی در جایگاه‌ها و اینکه رانندگان باید 2 نوبت در روز در صف باشند تا سوخت کافی برای برون رفت از استان و طی کردن مسافت حداقل ۱۰۰ کیلومتری تا رسیدن به جایگاه استان‌های دیگر داشته باشند موجب کندی حمل ونقل استان شده است.

امیری با بیان این‌که اکثر جایگاه‌ها در شب تعطیل هستند و رانندگان برای دریافت همان 130 لیتر هم با مشکل مواجه می‌شوند، گفت: در تمام استان‌های همجوار تامین سوخت بر اساس پیمایش و حداقل ۳۰۰ لیتر در شبانه‌روز بوده و تنها در استان کردستان است که این مهم با عنوان جلوگیری از قاچاق سوخت انجام نمی‌شود.

این فعال صنفی تاکید کرد: یکی دیگر از مشکلات سوخت، نبود مکانیزم دقیق برای واریزی سوخت به کارت سوخت است به‌نحوی که بعضی از کامیون‌ها سوخت کافی برای یک‌ ماه دارند و بعضی از آنها بسهمیه‌شان فقط برای 15 روز کفاف می‌کند که این کامیونداران باید در 15 روز دوم ماه از طریق آزاد سوخت تهیه کنند که هزینه بسیاری بر دوش آنها می‌گذارد.

امیری یکی دیگر از مشکلات را اجرایی نشدن دقیق تن کیلومتر در استان کردستان دانست و افزود: هر چند شاید استان کردستان دقیق‌تر از استان‌های دیگر این موضوع را به انجام رسانده باشد اما هنوز با بخشنامه ۲۰۹ شواری عالی هماهنگی ترابری سازمان حمل و نقل جاده ای کشور مغایرت‌هایی وجود دارد و ضرایب و شاخص‌های تن-کیلومتر به‌درستی و با دقت به انجام نرسیده است.

او اظهار کرد: عدم نظارت کافی بر کارخانجات و معادن این فرصت را به‌وجود آورده است تا مدیران کارخانجات و معادن به میل خود نسبت به انعقاد قرارداد با شرکت‌های حمل و نقل اقدام کنند و اغماض‌ها موجب شده تا عده‌ای پایبند به قانون نباشند و حتی باصریح‌ترین شیوه آن را انکار کنند.

رئیس انجمن کارگری رانندگان دهگلان گرانی لاستیک و قطعات یدکی و عدم نظارت بر آن از طرف وزارت صمت را یکی دیگر از مشکلات فعالان حمل و نقل کالا در استان کردستان ذکر کرد و گفت: در این وضعیت بغرنج اقتصادی عده‌ای انسان نما و سرمایدار مرفه بی‌درد از آب گل آلود ماهی می‌گیرند و هر آنچه دلشان بخواهد بدون ترس از عواقب آن انجام می‌دهند.

به گزارش تین نیوز، وی با تاکید بر این‌که احتکارکنندگان دارند خون کامیونداران را می‌مکند، متاسفانە مسئولان نظارتی هم نتوانستند به‌صورت گسترده نظارت کنند، عنوان کرد: دولت در 2 سال گذشته با ارز  ۴۲۰۰ تومانی لاستیک در اختیار راننده گذاشته بود که به‌علت عدم نظارت دقیق خیلی از این لاستیک‌ها به‌دست اهلش نرسید و افرادی آن را به‌صورت ناعادلانه به‌جیب زدند و این در حالی است که قیمت لوازم یدکی هم رشد ۳۰۰ درصدی داشته است.

امیری تاکید کرد: در استان کردستان حدود ۱٦ هزار راننده فعال وجود دارد که این حجم از نیروی کار احتیاج به همراهی و همکاری و پشتیبانی دست اندرکاران دارند و می‌طلبد با تقویت و همکاری مستمر مدیران در استان التیام بخش دردها و رنج‌های آنان باشند، توجه داشته باشیم که این نیروی عظیم بدون استفاده از منابع مالی دولت و به طور خویش‌فرما ایجاد شغل کرده‌اند و نباید با چشم پوشی از مشکلات باعث و بانی بیکاری آنان شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.