| کد خبر: 217448 |

◄ چالش‌های مهندسی راه‌آهن ایران در قطارهای پرسرعت

سرعت قطارهای سریع السیر در دنیا، در حال حاضر به 250 تا 350 کیلومتر در ساعت رسیده و برای اینکه حمل ونقل ریلی در ایران پا بگیرد و بین مردم جا بیفتد چاره ای جز افزایش سرعت نداریم.

تین نیوز

قرار بود نخستین قطار سریع‌السیر در مسیر تهران- قم- اصفهان اجرا شود که این طر اگرچه به قوت خود باقی است اما تصور ما از قطار پرسرعت با آنچه عملا اجرا می شود بسته به امکانات کشور، ممکن است متفاوت باشد.

طول این مسیر 412 کیلومتر و برنامه حرکت قطار بر مبنای سرعت 300 کیلومتر بر ساعت فقرار است تنظیم شود. عملیات زیرسازی این پروژه، حدود 70 درصد پیشرفت دارد و دو دستگاه تونل به طول 300 متر و 40 دستگاه پل و تعداد 600 دستگاه پل کوچک در این مسیر به کار می‌رود.

طرح قطار سریع‌السیر تهران - مشهد نیز از پروژه های در دست اجرا بود که با ظهور تحریم ها به تعویق افتاد.

به گزارش تین نیوز، یک کارشناس حمل ونقل ریلی در اینباره گفت: مبنای سرعت طراحی در این سیستم های ریلی 250 کیلومتر بر ساعت و بهره‌برداری آن با سرعت 200 کیلومتر بر ساعت برآورد شده بود اما عملا در بخش مسافری ماکسیمم سرعت، 10 کیلومتر بر ساعت و مینیمم آن 70 کیلومتر است که اکثرا با سرعت سیر بی 60 و 70 کیلومتر بر ساعت سیر می کنند.

ناصر بختیاری اضافه کرد: سرعت قطارهای سریع السیر در دنیا، در حال حاضر به 250 تا 350 کیلومتر در ساعت رسیده و برای اینکه حمل ونقل ریلی در ایران پا بگیرد و بین مردم جا بیفتد چاره ای جز افزایش سرعت نداریم.

گفتنی است که از آنجا که توسعه ناوگان مسافری و خطوط ریلی برنامه‌های اصلی راه‌آهن است تا سال 1404 جابجایی مسافر از 28 میلیون نفر در حال حاضر به 58 میلیون نفر باید برسد.

در دنیا نیز فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، روسیه، بلژیک، ژاپن و اخیرا چین صاحب سیستم های ریلی سریع السیر با شبکه مستقل از هم هستند و در خاورمانه نیز کشورهای ترکیه، عربستان، ایران و قطر به این موضوع توجه دارند. از چالش هایی که اجازه نمی دهد سرعت قطارها در کشور ما بالاتر رود، نساله تحریم ها است چراکه با انتقال  تکنولوژی، موانع شدت جریان و ولتاژ برق بالاسری و غلبه بر نیروی گریز از مرکز در قوس ها در سرعت بالا (در قطارهای دیزلی) برطرف خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید قصابیان 0 0

    سلام. سرعت ماکزیمم قطارهای مسافری بین 160( ترنست ها ) و 120 کیلومتر بر ساعت است ( قطارهای با سرعت کمتر از 120 از سرویس کنار گذاشته شده اند).اما همانطور که کارشناس محترم اشاره کرده اند سرعت سیر عملا در حدود 70 کیلومتر بر ساعت است. در این شرایط عقل حکم میکند که همین سرعت متوسط را بالا ببریم تا از پتانسیل فنی قطار استفاده بیشتری شده باشد. با افزایش سرعت متوسط ، حجم مسافر جابجا شده به میزان زیادی افزایش خواهد یافت بدون اینکه نیاز به قطار سریع السیر 250 کیلومتر باشد.
    مشکل امروز ما ماکزیمم سرعت قطار نیست.مشکل این است که همان قطار 140 کیلومتر بر ساعت عملا با سرعت 70 سیر میکند. لذا قطار سریع السیر علاج این مشکل نیست.