| کد خبر: 217426 |

معاون میراث‌ فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان خبر داد

◄ گیلان در رتبه چهارم تراکم آثار تاریخی کشور

تین نیوز

گیلان| معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: چهار غار باستانی در دره تارش واقع در ارتفاعات شهرستان املش واقع در شرق گیلان شناسایی شده است.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، ولی جهانی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان در گفت و گو با خبرنگار تین نیوز اظهار داشت: این غارها در گذشته بعنوان محل استقرار دامداران منطقه مورد استفاده قرار می گرفت که بر اساس نتایج بررسی های اولیه از سفال های سطحی با توجه به قرارگیری غارها در منطقه جنگلی و نزدیک به رودخانه، مکان مناسبی برای انسان های اولیه به عنوان پناهگاه است.

وی، با بیان اینکه تا پیش از این۱۱۰ غار در گیلان شناسایی شده بود افزود: ۱۵ غار مورد اقبال گردشگران داخلی و خارجی است که رشی، آویشو، دربند، دیار جان دیلمان از معروفترین این غارها هستند.

وی اظهار داشت: غار دربند رشی در اطراف سایت سیاهرود رودبار قدیمی ترین سکونتگاه انسان در ایران با بیش از ۲۳۰ هزار سال شناسایی شده که خود نشانگر حضور طولانی مدت انسان در این منطقه از جنگل ها است.

جهانی اضافه کرد : نتیجه مطالعات پارینه سنگی در غار دربند رشی رودبار در مجلات بین المللی دانشگاه هاروارد آمریکا ،دانشگاههای فرانسه ،مجلات تخصصی باستانشناسی و زمین شناسی ایران چاپ شده و همچنین این دستاوردها به لحاظ اهمیت آن در همایش های تخصصی ایران منتشر شده است.

وی با تأکید بر ادامه بررسی های بیشتر برای دستیابی به قدمت دقیق غارهای شناسایی شده خاطرنشان کرد: برنامه فشرده ای برای بررسی های دقیق تر به منظور دستیابی به قدمت غارهای شناسایی شده، توسط اداره کل و با مشارکت یگان حفاظت استان انجام می شود.

معاون میراث فرهنگی گیلان اضافه کرد: در ابتدای امسال نیز یک غار طبیعی در منطقه دیلمان کشف شده بود که این غار نویافته در بستر شیب کوه آهکی در ابتدای مسیر راه دیلمان به کارخانه سیمان قرار دارد و دارای راهروهای باریک و در سقف آن انواع قندیل های زیبا نقش بسته است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.