| کد خبر: 217362 |

◄ توسعه شبکه‌های پسکرانه‌ای ریلی و جاده‌ای، مهمترین معیار رشد بنادر است

در خصوص اقدامات صورت گرفته، خصوصی سازی و جلب مشارکت سرمایه های داخلی و خارجی در فعالیت های مختلف حمل ونقل دریایی حائز اهمیت است و توسعه شبکه های پسکرانه‌ای و تکمیل حمل ونقل ریلی و آزادراهی در حدفاصل بین بنادر اصلی و مراکز صنعتی مهم نیز به عنوان اصلی که علی‌رغم تلاش های صورت گرفته هنوز محقق نشده، می تواند به عنوان مهمترین اصل رونق بنادر در ایران قلمداد شود.

تین نیوز

طبق آمار سازمان بنادر و دریانوردی، سال گذشته علی‌رغم همه تحریم‌هایی که متوجه صنعت حمل‌و‌نقل دریایی و کشتیرانی شده بود، حدود ۱۵۰ میلیون تن کالا در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شد که رشد ۶ درصدی را نسبت به سال ۹۷ نشان می‌دهد. ورود کشتی‌های اقیانوس پیما به بنادر ایران هم رشد ۸ درصدی به دست آمد و از نظر واردات محموله های غیرنفتی که بخش عمده‌ای از آن‌ها کالاهای اساسی هستند، شاهد افزایش ۲۵ درصدی فعالیت در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ بودیم.

این در حالی است که همزمان با شیوع کوید19 بخش عمده کالاهایی که در این مدت وارد کشور شده، کالاهای اساسی بودند که شامل مواد غذایی، نهاده های دامی و غلات است که رعایت اصول بهداشتی در حمل ونقل آنها می تواند خطر ابتلا را به شکل چشمگیری بین مردم و پرندگانی که نهاده های دامی را می خورند، کاهش دهد

در حال حاضر نیز اعلام شده که با هماهنگی ارگان هایی چون گمرک، قرنطینه و موسسه های استاندارد و غیره، شاهد خروج بیش از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالای اساسی از بنادر هستیم که رشد 5درصدی از نظر حجم را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد.

رییس انجمن مهندسی دریایی، در گفت و گو با خبرنگار ما مهمترین دلایل این رشد را رشد مشارکت با بخش خصوصی می داند. حسین فاضل در اینباره تصریح کرد: البته هنوز مشکلات بسیاری وجود دارد تا تراز نجاری به نحو چشمگیری بالا رود اما منکر تلاش ها نمی توان شد. چراکه با منطقی شدن تعرفه های بندری و کاهش زمان انتظار کشتی ها در هنگام بارگیری و تخلیه، حجم بار حمل شده بیشتر شده است.

فاضل ادامه داد: در خصوص اقدامات صورت گرفته، خصوصی سازی و جلب مشارکت سرمایه های داخلی و خارجی در فعالیت های مختلف حمل ونقل دریایی حائز اهمیت است و توسعه شبکه های پسکرانه‌ای و تکمیل حمل ونقل ریلی و آزادراهی در حدفاصل بین بنادر اصلی و مراکز صنعتی مهم نیز به عنوان اصلی که علی‌رغم تلاش های صورت گرفته هنوز محقق نشده، می تواند به عنوان مهمترین اصل رونق بنادر در ایران قلمداد شود.

گفتنی است که فرصت های موجود در صنعت حمل ونقل دریایی کشور شامل: موقعیت خوب جغرافیایی کشور برای افزایش میزان ترانزیت کالا، توانایی تبدیل شدن بنادر ایران به قطب های تجاری بالقوه، تسریع در مهیا کردن بنادر تجاری کشور در سواحل جنوبی برای پذیرش کشتی های نسل جدید، تشویق صاحبان کالا به استفاده از کانتینر و اعمال تخفیف در حقوق و عوارض بندری برای کشتی های کانتینربر، سیاست گذاری متمرکز برای فعالیت های مرتبط با تجارت الکترونیکی و دسترسی شرکت های کارگزاری خارجی به شبکه ارتباطی دریایی هستند که لازم است به این موارد بیشتر توجه شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.