| کد خبر: 217318 |

◄ ضرورت ایجاد مراکز مشاوره مدیریت ریسک و بیمه توسط بخش خصوصی واقعی

مراکز مشاوره مدیریت ریسک و بیمه ایجاد شده توسط بخش خصوصی واقعی، مراکز حلقه اتصال بیمه‌گذاران با شرکت‌های بیمه یا همان بیمه‌گران هستند.

تین نیوز

مراکز مشاوره مدیریت ریسک و بیمه ایجاد شده توسط بخش خصوصی واقعی، مراکز حلقه اتصال بیمه‌گذاران با شرکت‌های بیمه یا همان بیمه‌گران هستند.

اشراف کامل بر قوانین، مقررات، بخش نامه‌ها و آئین نامه‌های مرتبط با صنعت بیمه به همراه دانش کافی و به روز در حوزه شناسایی و ارزیابی انواع ریسک‌ها، مسئولان این مراکز را بر آن خواهد داشت تا در راستای حمایت از بیمه گذاران، تقویت حرفه‌ای گری در صنعت بیمه، افزایش دانایی بیمه‌گذاران از قوانین و مقررات بیمه‌ای و نیز کاهش تعداد دعاوی بیمه‌ای در محاکم قضایی، دانسته‌ها و درس آموخته‌های خود را از طریق این مراکز با بیمه‌گذاران به اشتراک گذارند.

هدف اصلی این مراکز، ارائه خدمات مشاوره‌ای در دو حوزه مدیریت ریسک و انواع بیمه به بیمه‌گذاران خواهد بود. چرا که پس از بررسی‌های کارشناسانه به این نتیجه رسیدم که داشتن علم و دانش کافی از صنعت بیمه و مدیریت ریسک، سبب خواهد شد تا بیمه‌گذاران، ریسک‌های کسب و کارشان را به درستی شناسایی و ارزیابی نمایند و سپس با بهترین شرایط از توانمندترین شرکت بیمه در بازار، بیمه نامه‌های مورد نیازشان را دریافت نمایند‌. بیمه نامه‌هایی که در زمان وقوع حادثه، پشتیبان جدی بیمه‌گذاران باشند، طوریکه بیمه‌گر منتخب در حداقل زمان ممکن، با کمترین هزینه و با بهترین روش، خسارت وارده بر بیمه گذاران را جبران نماید.

شناسایی دقیق و ارزیابی صحیح ریسک، سبب می‌شود تا بیمه‌گذار با حداقل میزان حق بیمه، مناسب‌ترین پوشش را با بهترین شرایط از شرکت‌های بیمه دریافت نماید. چرا که تعدادی از ریسک‌ها با یک سری اقدامات علمی و هوشمندانه قابل کنترل توسط بیمه‌گذار است و الباقی تحت شرایطی خاص، قابل انتقال به شرکت‌های بیمه.

مشاوره در زمان وقوع حادثه، به بیمه گذار کمک می‌کند تا فرایند صحیح اعلان به بیمه‌گر، پیشگیری از گسترش خسارت و سپس پیگیری منطقی دریافت خسارت تا حصول نتیجه برد-برد طوری‌که رضایت بیمه‌گر و بیمه‌گذار در آن باشد را طی نماید.

مشاوره در طول مدت زمان اعتبار بیمه‌نامه، به بیمه گذار و بیمه‌گر کمک می‌کند تا در صورت تغییر پروفایل ریسک‌های مورد بیمه، تغییر در قوانین و مقررات صادره توسط بیمه مرکزی، تغییر در توانمندی مالی و فنی بیمه‌گر و نیز تغییر در شرایط بیمه‌گذار به دلیل اعمال قوانین و مقررات جدید یا اصلاح شده بر کسب و کارش و نیز تغییر در عملکرد فنی، مالی و اقتصادی بیمه‌گذار به دلایل متعدد، قرارداد منعقده در بهترین حالت و بالاترین رضایت طرفین، معتبر و جاری باشد.

خدمات قابل ارائه توسط این مراکز به بیمه‌گذاران شامل موارد زیر است:

۱- شناسایی و ارزیابی ریسک‌های کسب و کار تا پیش از صدور یا تمدید بیمه‌نامه

۲- شناسایی و ارزیابی بهترین شرکت بیمه و انتخاب بیمه‌گر حرفه‌ای، توانمند و متعهد

۳- مشاوره در خصوص مفاد قرارداد بیمه نامه و الحاقیه‌های پیوست

۴- مشاوره در طول مدت زمان اعتبار بیمه‌نامه

۵- مشاوره در زمان بروز خسارت

۶- مشاوره در طول مدت زمان فرایند رسیدگی به دعاوی بیمه‌ای در محاکم قضایی یا شورای حل اختلاف

۷- مشاوره در زمان تمدید بیمه‌نامه و نیز بازبینی مفاد قرارداد بیمه نامه‌های موجود

دستاوردهای حاصل از ایجاد این‌گونه مراکز شامل:

۱- کاهش ورودی پرونده‌های قضایی مرتبط با دعاوی بیمه‌ای به دستگاه قضایی

۲- افزایش رضایتمندی بیمه‌گذاران از خدمات بیمه‌ای دریافتی

۳- تقویت نقش و وظیفه بیمه‌گران در فرایند جذب سرمایه‌گذار به استان‌ها  

۴- مدیریت صحیح ریسک‌ها در صنایع مختلف استان‌ها و نیز ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری، آموزشی، درمانی و بالطبع تقویت بینش و فرهنگ ایمنی در بین اقشار مختلف مردم  

۵- تقویت بیمه‌گری حرفه‌ای در بین شرکت‌های بیمه واقع در استان‌ها و پیشگیری از ارائه نرخ و شرایط غیر منطقی به بیمه‌گذاران

۶- ایجاد شغل پایدار و حرفه‌ای برای دانش آموختگان استان‌ها از طریق گسترش این‌گونه مراکز طی بازه‌های زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت

در پایان ذکر این نکته مهم و اساسی است که تاسیس این‌گونه مراکز تحت عنوان «مرکز ملی مدیریت ریسک» و یا هر عنوان مشابه دیگر، توسط بیمه مرکزی یا هر دستگاه دولتی و شبه دولتی، اقدامی اشتباه است که امیدوارم مسئولان مربوطه در بیمه مرکزی به این مهم توجه ویژه نمایند و پیش از هرگونه اتخاذ تصمیمی در این خصوص، با کارشناسان، پژوهشگران و متخصصان مدیریت ریسک در رشته‌های مختلف و شاغل در بخش خصوصی، مشورت و همفکری نمایند.

*کارشناس ارشد مدیریت ریسک و بیمه

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.