| کد خبر: 217128 |

◄ ترخیص خودروهای دپو شده در مناطق آزاد

طبق اعلام مسئولان در شورای عالی مناطق آزاد به غیر از خودروهای آمریکایی و یا سفارش آمریکا، مابقی خودروهای دپو شده این مناطق با مصوبه هیات وزیران ترخیص شده‌ است.

تین نیوز

چند روز قبل ویدیویی در شبکه های مجازی منتشر شد که نشان می داد خودروهای بسیاری در دشت هایی واقع در استان مازندران دپو شده بودند. پیش تر نیز فیلم هایی با همین مضمون از استان های جنوبی کشور منتشر شد.

به گزارش تین‌نیوز، هنوز اظهارنظر رسمی درباره صحت و سقم این تصاویر و ویدیوها بیان نشده اما در حالی که قیمت خودرو در یکی دو ماه اخیر به شکلی غیرمنطقی بالا رفته و بازار خودروهای وارداتی نیز به دلیل تورم اقتصادی کساد است، این حجم از دپوی خودرو که مشخص است تولید داخلی نیز هستند، می تواند پرونده های احتکاری را رو کند که در بازار متلاطم خودرو تاثر منفی خود را بگذارد.

حالا اما درباره خودروهای خارجی دپو شده نیز در روزهای گذشته بحث های جدی در گرفته است که بر این اساس، طبق اعلام مسئولان در شورای عالی مناطق آزاد به غیر از خودروهای آمریکایی و یا سفارش آمریکا، مابقی خودروهای دپو شده این مناطق با مصوبه هیات وزیران ترخیص شده‌ است.

سرپرست دفتر ترانزیت کالا دراینباره به خبرنگار ما گفت: در بخش واردات، ۱۲ هزار و ۲۶۱ دستگاه خودروی سواری که در دو سال گذشته به گمرکات کشور وارد شد، ۷ هزار عدد از آنها ترخیص شدند.

مصطفی آیتی اضافه کرد: فقط نزدیک به ۵ هزار و ۱۰۸ دستگاه خودروی سواری در گمرکات کشور دپو شده بود که باز هم به شیوه های متعددی که در سایت گمرک شرح جزییات آن موجود است، در سه ماه نخست امسال ترخیص شدند یا در حال ترخیص هستند.

این در حالی است که پیش از این اعلام شده است که از مجموع این ۱۲ هزار خودرو تعدادی به دلایلی از جمله تغییر شرایط ارزی و ممنوعیت ثبت سفارش و واردات خودرو در گمرکات و بنادر متوقف شده بودند.

درباره 5هزار خودروی دپو شده ای که عنوان شد نیز خبرنگار تین نیوز به سایت گمرک مراجعه کرده است که اطلاعات ذیل حاصل این کند و کاو است:

1- از تعداد ۱۰۰۰ و ۴۸ دستگاه خودروی سواری پروانه شده و ترخیص نشده تا تصویب و ابلاغ مصوبه اخیر، همچنان نسبت به ترخیص ۱۰۰۰ دستگاه خودرو اقدام و ۴۸ دستگاه از این خودرو‌ها بدلیل وجود پرونده و سایر مشکلات، تاکنون موفق به خروج از گمرک نشده اند.

2- از تعداد ۳۴۰ دستگاه خودروی سواری اظهار شده لیکن پروانه نشده تا پایان مصوبۀ قبلی (۹۷/۱۰/۱۶)، نزدیک به ۲۳۰ دستگاه خودرو ترخیص گردیده است.

3- از تعداد ۲۲۷ دستگاه خودروی موجود در گمرک خرمشهر (منطقۀ آزاد اروند) که با توجه به آمار قبلی، ۷۳ دستگاه سفارش آمریکا و ۱۵۴ دستگاه بالای ۲۵۰۰ سی سی بوده اند، نسبت به ترخیص ۱۴۴ دستگاه خودرو جهت تردد در منطقۀ مزبور و با رعایت مقررات مربوطه اقدام شده است و خودروی دیگری ترخیص نشده است.

4- درخصوص خودرو‌های موجود در گمرکات قبل از تاریخ ۹۳/۶/۲۳ به تعداد ۱۰۴ دستگاه، صرفا‌ً ۲ دستگاه ترخیص و در خصوص مابقی، صاحبان کالا جهت انجام تشریفات گمرکی ، تاکنون به گمرک مراجعه نکرده اند.

5- از تعداد ۲ هزار و ۲۸۹ دستگاه خودروی مطرح رسیدگی در مرجع قضایی، با توجه به صدور رای برای ترخیص ۶۶۸ دستگاه خودروی سواری (در سال ۱۳۹۸)، صاحب کالا جهت انجام تشریفات گمرکی خودرو‌های موصوف، نسبت به اظهار ۳۵۸ دستگاه خودرو به گمرک اجرایی مربوطه اقدام که تشریفات گمرکی مربوطه درحال انجام بوده لیکن صرفاً ۳ دستگاه خودرو تاکنون ترخیص شده است.

6- از هزار و ۱۰۰ دستگاه خودروی فاقد ثبت سفارش یا ثبت سفارش ابطال شده نیز امکان اظهار به گمرکات اجرایی مقدور نبوده و لذا اظهاری صورت نپذیرفته است. من حیث المجموع از تعداد ۵۱۰۸ دستگاه خودروی دپو شده ، تعداد ۱۳۷۹دستگاه خودروی سواری ترخیص شدند.

گفتنی است که از نیمه دوم سال ۱۳۹۷ و با مصوبه هیات وزیران اولین مهلت در اختیار صاحبان خودرو برای ترخیص کالاهای خود قرار گرفت و در ادامه طی چند مرحله این زمان تمدید شد که آخرین بار در اواخر خردادماه هیات وزیران برای چهارمین بار مهلت ترخیص را تمدید کرد. این در حالی است که تا پایان مرحله‌ی سوم عمده خودروهای دپو شده ترخیص و حدود۳۷۰۰  دستگاه با مصرف داخلی در مناطق آزاد باقی مانده بودند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.