| کد خبر: 217105 |

◄ اهمیت هواپیماهای الکتریکی در صنعت هوانوردی

هواپیماهای الکتریکی به جای موتورهای درون‌سوز با موتورهای الکتریکی حرکت می‌کنند که این انرژی می‌تواند از منابعی مثل باتری، پیل‌های سوختی و سلول‌های خورشیدی تامین شود.

تین نیوز

امروزه با توجه به شرایط جهانی و در نظر داشتن این نکته که کمبود سوخت‌های فسیلی در آینده امری محتمل و دردسر ساز برای جهانیان، مخصوصاً در حوزه حمل و نقل خواهد بود، اهمیت تحقیق، سرمایه‌گذاری و ساخت هواپیماهای الکتریکی دو چندان خواهد شد.

فرانسوی‌ها نخستین افرادی بودند که در این زمینه گام برداشتند. آنها در سال1883 میلادی یک سفینه هوایی را با کمک موتورهای الکتریکی به هوا فرستادند. اما تعداد زیادی از کارشناسان تاریخ شروع تحقیق و ساخت هواپیماهای دارای موتور الکتریکی را از سال 1909 می‌دانند.  در سال2011 میلادی استفاده از نیروی الکتریکی برای هواپیماها به اوج خود رسید به طوری که نشست جهانی هواپیماهای الکتریکی برگزار شد و توجه افراد بسیاری را به خود جلب کرد.

هواپیماهای الکتریکی به جای موتورهای درون‌سوز با موتورهای الکتریکی حرکت می‌کنند که این انرژی می‌تواند از منابعی مثل باتری، پیل‌های سوختی و سلول‌های خورشیدی تامین شود. از مزایای ساخت هواپیماهای دارای موتور الکتریکی (برقی) می‌توان به کاهش تولید آلاینده‌های محیط زیست و کاهش قابل توجه سهم حمل و نقل هوایی در تولید گازهای گلخانه‌ای اشاره کرد. برای محاسبه میزان تولید آلاینده هواپیماها به این آمار توجه کنید. اگر هواپیما و سوخت آن استاندارد باشد هر صندلی هواپیما به اندازه 300 خودرو در هنگام نشست و برخاست آلودگی ایجاد می‌کند یا هنگامی که یک هواپیما 20دقیقه در هوا پرواز می‌کند چیزی حدود170  پوند آلاینده خطرناک کربنی در هوا پخش می‌کند این در حالیست که اگر هواپیما به جای استفاده از سوخت‌های فسیلی از سوخت الکتریکی استفاده کند آلاینده تولیدی به صفر خواهد رسید.

 از مزایای دیگر هواپیماهای برقی نسبت به هواپیماهایی که با سوخت فسیلی کار می‌کنند کاهش هزینه تعمیر و نگهداری هواپیماها و همچنین به تبع آن کاهش قابل توجه نرخ بلیت هواپیماهاست. بر اساس آمار بخش عمده‌ای از هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی در سراسر دنیا،  هزینه‌های مربوط به عملیات پروازی است که بخش عمده‌ای از هزینه‌های عملیات پرواز،  شامل هزینه سوخت و هزینه تعمیر و نگهداری است به طور متوسط هزینه سوخت 20 درصد، هزینه تامین قطعات و عملیات تعمیر و نگهداری 35 درصد، حقوق کارکنان 15  درصد و هزینه رزرو و فروش بلیت هواپیما 10 درصد از هزینه‌های عملیات پرواز را شامل می‌شود که با توجه به عدم نیاز به سوخت و کاهش هزینه تعمیر و نگهداری هواپیماهای برقی قیمت بلیت هواپیماهای برقی نیز نسبت به هواپیماهای معمولی کاهش چشمگیری می‌یابد. از جمله دلایل دیگر که صنعت حمل و نقل هوایی جهان باید به سمت هواپیماهای الکتریکی برود می‌توان به حرکت کردن شیوه‌های مختلف حمل و نقل از جمله حمل و نقل خودروها،  کامیون،  کشتی و قطار به سمت الکتریسیته اشاره کرد.  چرا که هزینه تمام شده استفاده از باتری رو به کاهش است و این فن آوری رو به رشد است.

 اما یکی از چالش‌های پیشرو جهت تجاری سازی هواپیماهای الکتریکی بزرگ مسافربری موضوع ذخیره انرژی است. سوخت جت حدود 30 برابر در هر کیلوگرم بیشتر از پیشرفته‌ترین باتری‌های لیتیوم - یونی که اکنون موجود است، انرژی در خود ذخیره می‌کند از این رو شرکت‌های سرمایه‌گذاری در حال ارتقای هواپیماهای هیبریدی (دوگانه سوز)  هستند. هواپیماهایی که بخشی از انرژی آن توسط یک موتور برقی حافظ محیط زیست تامین می‌شود و بخش دیگر انرژی نیز از سوخت جت تامین خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.