| کد خبر: 217086 |

◄ دستمزد رانندگان کامیون چقدر است و چقدر باید باشد؟

یک فعال حمل و نقلی معتقد است محاسبه هزینه حقوق راننده در هر کیلومتر نشان می‌دهد در صورت اجرای صحیح تن-کیلومتر منافع ذی‌نفعان بخش حمل و نقل کالا به‌صورت دقیق و شفاف دیده خواهد.

تین نیوز

یک فعال حمل و نقل جاده‌ای معتقد است محاسبه هزینه حقوق راننده در هر کیلومتر نشان می‌دهد در صورت اجرای صحیح تن-کیلومتر منافع ذی‌نفعان بخش حمل و نقل کالا به‌صورت دقیق و شفاف دیده خواهد شدبو همین موضوع تلاش برای اجرای صحیح تن کیلومتر را ضروری می‌کند.

خبر مهم روز را بخوانید؛

حقوق رانندگان اتوبوس و کامیون باید ماهانه ۲۵ میلیون تومان باشد

به گزارش تین نیوز، نوید خیرمند با محاسبه هزینه حقوق رانندگان کامیون و انتشار آن در شبکه‌های اجتماعی، گفت: باید در نظر داشت حقوق و دستمزد رانندگان کامیون تا کنون بر مبنای توافق مالک و راننده بوده است و هیچ‌گونه قانون مشخصی ندارد به طوری‌که بعضی افراد به‌صورت درصدی و بعضی به‌صورت حقوق ثابت ماهانه همکاری دارند.

بیشتر بخوانید:

این راننده کامیون با بیان این‌که در اینجا مبنای محاسبات عرف معمول و تلفیقی از هر 2 روش جهت رسیدن به یک عدد واقعی است، افزود: در محاسبات تن کیلومتر حقوق + بیمه راننده برای پیمایش ۱۰۰ هزار کیلومتر در سال ماهانه برابر با ۶ میلیون و 500 هزار تومان است که با ضرب این عدد در 12 (12 ماه) عدد 78 میلیون به دست می‌آید که این 78 میلیون تومان سالانه برای پیمایش ۱۰۰ هزار کیلومتری مزد راننده می‌باشد.

وی تاکید کرد: اگر  78 میلیون را بر 100 هزار تقسیم کنیم، عدد 780 تومان به دست می‌آید، 780 تومان هزینه مزد راننده در هر کیلومتر برای یک کشنده با ۲۲ تن بار است که با تقسیم عدد 780 بر 22 عدد 35.4 حاصل می‌شود و می‌توان گفت هزینه مزد راننده به ازای یک تن در یک کیلومتر حدود ۳۵.۵ تومان است.

به گزارش تین نیوز، خیرمند افزود: یعنی در مسافت ۲۰۰ کیلومتری مزد راننده کشنده با ۲۲ تن بار برای پیمایش ۲۰۰ کیلومتر، 156 هزار 200 تومان (22*35.5*200=156200) است که این عدد در مسافت 400 کیلومتری (400*35.5* 22= 312400) به 312 هزار و 400 تومان می‌رسد یعنی هزینه مزد راننده کشنده با ۲۲ تن بار برای پیمایش ۴۰۰ کیلومتر 312 هزار و 400 تومان است.

این راننده کامیوندار خاطر نشان کرد: در مسافت ۶۰۰ کیلومتری مزد راننده کشنده با ۲۲ تن بار برای پیمایش ۶۰۰ کیلومتر 468 هزار و 600 تومان ( 600*35.5*22= 468600) و در مسافت 800 کیلومتری  هزینه مزد راننده کشنده با ۲۲ تن بار با پیمایش ۸۰۰ کیلومتر 624 هزار و 800 تومان (800*35.5* 22=624800) است.

وی این عدد را در مسافت ۱۰۰۰ کیلومتری 781 هزار تومان ذکر کرد و گفت:  هزینه مزد راننده کشنده با ۲۲ تن بار برای پیمایش ۱۰۰۰ کیلومتر هزار تومان (1000*35.5*22= 781000) است.

به گزارش تین نیوز، خیرمند افزود: باید توجه داشت این محاسبه زمانی می‌تواند ملاک عمل قرار گیرد که تن کیلومتر به‌صورت صحیح در همه مسیرها اجرا شود و در شرایط فعلی نمی‌تواند مبنای مناسبی برای توافق طرفین باشد.

او عنوان کرد: همچنین این محاسبات بر مبنای ظرفیت تعریف شده تن-کیلومتر یعنی ۲۲ تن انجام شده است و کشنده با ظرفیت بیشتر، حقوق راننده را نیز افزایش می‌دهد.

وی گفت: این محاسبه بر اساس پیمایش ۱۰۰ هزار کیلومتر با بار محاسبه شده است، کاربری‌هایی همچون تانکر و بونکر که یک سر خالی کار می‌کنند تا زمانی که ضرایب بارگیر در تن کیلومتر اجرا نشود، طبق توافق مالک و راننده محاسبه می‌شود.

این راننده کامیوندار افزود: این محاسبه برای شناخت تاثیر هزینه دستمزد راننده در شاخص تن کیلومتر بوده و بار دیگر نشان می‌دهد در صورت اجرای صحیح تن کیلومتر منافع ذی‌نفعان به‌صورت دقیق و شفاف دیده شده، لذا همه باید برای اجرای صحیح تن کیلومتر تلاش کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مرتضی. مرادی 8 0

    مبنای محاسبه تن کیلومتر نوعی تعدی و اجحاف در حق راننده غیرمالک است.. مگر اینکه این تن کیلومتر با احتساب ضریبی در میزان کرایه باشد.. یعنی مبنای محاسبه از محاسبه کرایه دریافتی باشد... بعنوان مثال اگر کرایه یک کشنده بابت باری که حملازم میکند، 10 باشد، باید حداقل میزان محاسبه برای حقوق راننده 20 درصد آن باشد.. ضمن اینکه رانندگان وسایل نقلیه‌ای که ظرفیت وزن کمتری از بار را دارند، در این میان متضرر شده و درحالیکه زحمتی برابر با بقیه رانندگان میکشند..
    فلذا بهترین نظام برای محاسبه حقوق یک راننده پایه یکم، همان روش درصدی هست که متاسفانه در سالهای اخیر از 30 درصد به 20 الی نهایتاً25 درصد تنزل پیدا کرده..

  • فرج الله میرخوندچگینی 65 19

    من یک راننده کامیون هستم وداخل یک شرکت شن وماسه کار میکنم از ۷صبح تا ۷غروب یک جمعه کار ویک جمعه تعطیل است طبق قانون کار دریافتی من چه قدر باید باشد

  • امیر حسین پیری 9 14

    عالیه

  • علی 18 3

    فرمایشات این راننده کامیوندار به درد خودش میخوره. دستمزد راننده ی حرفه ای و سالم باید درصدی باشد برون شهری ۲۰ الی ۳۰ درصد و درون شهری که استهلاک کمتری دارد ۳۰ الی ۴۰ درصد

  • احمد جعفری 7 8

    ۲۰ درصد خیلی میشه پس مالک چی ببره با این خرج مخارج بالا کامیون

    • حمید رضا اولیا 7 4

      یعنی 80 درصد خرج ماشین رو نمیده و چشم مالک رو سیر نمیکنه؟
      اشکالی نداره، مالک با راننده 50 درصد شراکت کنه یعنی تو سود و ضرر با هم شریک بشن

    • حسین 3 0

      مالکی که توان نگهداری از ماشینشو نداره بفروشه که دیگه خرج مخارج بالای کامیون اذیتش نکنه، تاوان فقر و ناتوانی مالک رو که راننده نباید بده

  • محمد 17 2

    پست تر از شغل رانندگی،شغلی نیست. مرده شور قانون داره، توالت شور قانون داره، ولی راننده هیچی... صلواتی باید کار کنه اونم اینکه همه مسولیت ها به گردن راننده هستش.خوب همین کارها رو میکنید که همه از شغل رانندگی فراری هستن. یک راننده که مستاجر هستش با یک زن و یک بچه، چجوری میتونه پس انداز داشته باشه که بتونه خونه دار بشه؟ اقشار ضعیف جامعه وقتی که میخوان حقوق بالاببرن میشه باعث تورم ولی از طرفی میگن جمعیت کم هستش، خوب چجوری میشه؟

  • بهروز غلامی 1 3

    باسلام وعرض ادب
    احتراما اینجانب از آنجائی که سالیان سال رانندگی به مالک کرده ام وتجربه های متعددی در این مورد دارم که به نظرتان میرسانم.
    رانندگان شرکتی ومشارکتی
    رانندگان درصدی وماهیانه بگیر
    ۱‌_رانندگان شرکتی یا دولتی که از حقوق ومزایای دولتی ودر حدعالی
    ازجمله قانون کار،بیمه بیکاری،ازکارافتادگی،حق اولاد حق مسکن عیدی سنوات پاداش واستراحت پزشکی ودها امتیاز دیگر از حمله سهام دارشدن در شرکت.
    ۲_رانندگان مشارکتی یادرصدی
    این رانندگان که حدودا ۱۵سال یا نهایتا بیست سال به وجود امده که
    خیلی از حقوق رانندگان این نوع استخدام ضایع وتباه شده اند.این رانندگان نیز به نوعی از مزایای شرکت بهره مند میشوند.
    ۳_رانندگان درصدی که حقوق مبنا ندارند وحقوقشان با درصدمعیین ومشخص میشودوبعضی جاها حق بیمه توسط شرکت یا صاحب ماشین پرداخت میشود وبعضی جاها به توافق طرفین به راننده پرداخت میشود وراننده به صورت اختیاری خودش واریز میکند.و از بقیه مزایا برخوردار نیست.
    ۴_رانندگان ماهیانه بگیر هم که توافقی حقوقی را دریافت میکنندواز هیچ مزایایی برخوردار نیستند.
    نتیجه
    الان که شما بحث تن کیلومتر را پیش آوردید اگر مثل کشورهای اروپائی وازجمله ترکیه وآمریکاوکانادا وانگلیس محاسبه کنید.صددرصدموردقبول وحمایت رانندگان خواهد بود ولی اگر بخواهید سوری وبالحاظ کردن تن کیلومتر بااین کرایه های غیر معقول محاسبه کنید راننده هم متضرر میشود وهم اینکه به حقوق مادی ومعنوی خود نخواهد رسید.
    امید است با تغییر نگاه ،عادلانه ترین وبهترین تصمیم را در مورد این قشر آسیب پذیرلحاظ کنید.
    رانندگی پر سودآورترین شغل اما ذلیل ترین شغل از لحاظ اجتماعی
    وامنیتی ومنزلتی میباشد.
    ممنون از توجه نطر دوستان😌😌

  • محمد‌ رضا‌رحیمی 5 2

    ۲۷تومن‌ است‌۸۰ تومن‌. ناهار‌‌ و شام هم یه‌کنسرو با نون‌خالی۶۰‌ تومن‌. یه‌بسته‌ سیگار‌‌ اشغال ‌ ۲۵‌تومن‌. این‌ خرج‌ راننده‌ کم‌ کمشه‌‌‌ . خوب‌ حالا‌‌ ببینم‌ کی‌ زیر‌۲۰‌ تومن‌ می شینه‌ پشت فرمون‌‌

  • قربان عزیزی پایه دو قدیمی ساعت صبح تا هر زمان بارمون تمابشود بعظی روز تا ساعت پنج بعظی روز تا صاعت یازده دوازده 5 2

    با سه فرزند حقوقم چقدر میسود سال ۱۴۰۲

  • حسین علی دادی 3 0

    پایه یک در ایران یعنی کشک بهتر است حق و حقوق راننده را با تحویل تک پیمان کار همراه با یک کامیون به راننده کارت هوشمند دار سرخود را از زیر برف نکنید و اجازه بدهند رانندگان پایه یک دیگر زجر نکشن

  • سامان خسروی 3 4

    ۸سال کار کردم با تریلی سمت بندر امام رفتم بعد ۸سال صاب ماشین گفت دیگه کار نکن حق زحمت من چقدر میشه

  • ناشناس 3 1

    حقوق‌رانندگان‌کمپرسی‌داخل‌شهری‌چطور‌محاسبه‌میشود

  • Mohsen 1 0

    سلام، حقوق راننده ی پایه یک در تمامی کاربری ها و مشاغل مرتبط اعم از باری یا مسافری، درون شهری یا برون شهری، شرکتی یا عمومی بر مبنای مزد بر ساعت محاسبه می شود که نرخ آن در سال 1402 به شرح زیر می باشد:
    در خودرو هایی که دارای دستگاه ثبت ساعت تاخوگراف، جی پی اس و امثالهم می باشند، یک میلیون تومان به ازای هر ساعت رانندگی.
    در خودرو هایی که فاقد دستگاه ثبت ساعت تاخوگراف، جی پی اس و امثالهم هستند، پانصد هزار تومان به ازای هر ساعت حضور در محیط کار اعم از رانندگی، بارگیری، تخلیه، کارواش، سرویس کاری، ترافیک، گاراژ، انتظار و... می باشد.

  • فرزاد 0 0

    سلام حقوق هامتغییراست ابادان تابندعباس 3300سه میلیون وسیصد داره پرداخت می کنه با25تن باروکیوم نه پشت بارنامه داریم نه چیزی حق خوری وظلم اتحادیه نداریم ماها راننده ها صاحب کارها همه شدند پیمانکار

  • احمد رضا 0 0

    متاسفانه عیر از حقوق نا عادلانه از طرف مالکین خودرو ظلم های دیگه ای در حق ایشان میشه که هیچ کس راجعبه اش حرفی نمیزنه. مثل سفته و چک با رقم بسیار بالا برا تضمین و انداختن همه مسولیت ها گردن راننده بیچاره و تازه اخرش هم میگن نمیصرفه یه دفعه شب عید بدن اینکه به ته جیبت نگاه کنن میگن برو بیرون. تازه این در صورتیه که نندازنت زندان و سفته های تضمینی ات و نذارن اجرا.

  • Amir 0 0

    بنده ۱۵سال راننده شرکت هستم تجربه که دارم براتون میگم.اولا شما اگه ۵۰کیلومتر از تهران خارج بشید قانون بیمه بهتون حق ماموریت میده و شرکت موظف به پرداخت دوما پایه حقوق راننده کارت هوشمند دار امسال ۲۰تومن بعلاوه بیمه عیدی و سنوات ‌مزایا اون شرکت که بستگی داره ارزاق یا بن بده بعدشم اضافه کار شما باید به میزان پایه حقوق خودتون باشه نه پایه کارگر ساده که ۶تومن میگیره پول نهار و شام هم توافقی میشه ولی صبحانه وجوود نداره اینایی که گفتم منصفانه ترین شکل حقوق پایه یک هرکس زیر این عدد کار کنه برا شرکت حالا مار به مالک شخصی ندارم اشتباه میکنه و به شرکت کولی میده.امسال هم پایه حقوق تا ۲۵میلیون هست بعلاوه حق ماموریت و بیمه و بقیه چیزا دوستان کیلومتری و درصدی و اینطور چیزا جز ضرر و کولی دادن نیست حتی حرفشم نزنید درکل بازم میگم این شرایط برا شرکتی کار کردن مالک خصوصی داستانش جداس مالک هست که راننده براش جون میده مالک هست راننده فقط ازش دزدیدی میکنه حتی اگه دوربین رو صورت راننده هم وصل کنید بازم راننده رو نمیتونید کنترل کنید بهتره اولش باهم طی کنید درضمن یه راننده خوب و منظم و مرتب هیچکس به خاطر این پولا از دست نمیده