| کد خبر: 217043 |

آمونیاک سوخت هواپیما می شود

محققان انگلیسی قصد دارند آمونیاک را جایگزین سوخت جت در هواپیما کنند. به این ترتیب از انتشار گازهای گلخانه ای کاسته می شود.

تین نیوز

محققان انگلیسی قصد دارند آمونیاک را جایگزین سوخت جت در هواپیما کنند. به این ترتیب از انتشار گازهای گلخانه ای کاسته می شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از دیلی میل، احتمالا تا چند سال دیگر هواپیماهایی که گاز گلخانه ای منتشر نمی کنند در آسمان پرواز خواهند کرد. برای این منظور  محققان انگلیسی مشغول توسعه فناوری  هستند که با کمک آنها  هواپیما به جای سوخت جت از آمونیاک برای پرواز استفاده می کند.

به طور دقیق تر شرکت «ری اکشن انجینز» و شورای تاسیسات علم و فناوری انگلیس قصد دارند آمونیاک را  جایگزین سوخت جت  کنند.

 آمونیاک برخلاف سوخت جت که با تکیه بر کراسین تولید می شود، خطر آتش زایی کمتری دارد زیرا برخلاف سوخت جت به راحتی نمی سوزد. همچنین می توان آن را مانند سوخت معمولی جت در بال های هواپیما ذخیره کرد.

برای آنکه آمونیاک در محفظه احتراق بسوزد، باید با هیدروژن ترکیب شود. هیدروژن را می توان به وسیله گرما و کاتالیزور از خود آمونیاک آزاد کرد. بنابراین محققان پیشنهاد می کنند از یک مبدل حرارتی برای گرم کردن مسیر سوخت در موتور استفاده شود. پس از آن نیز از یک راکتور برای تجزیه آمونیاک به هیدروژن و نیترون استفاده می شود.

مخلوط سوخت را می توان برای روشن کردن موتور به کار برد. تنها مواد دور ریز این فرایند نیتروژن، بخار آب و شاید برخی اکسیدهای نیتروژن باشد. البته با استفاده از مقدار بیشتری آمونیاک می توان اکسیدهای نیتروژن را از گزوز حذف کرد.

جیمز بارتون از شرکت «ری اکشن انجینز» می گوید: این سوخت می تواند گازهای گلخانه ای حاصل از سوختن خود را کاهش دهد.

در کنار این موارد برای استفاده از آمونیاک به جای سوخت معمول جت، فقط باید تغییرات کوچکی در موتور ایجاد کرد و بنابراین نیازی نیست شرکت های هواپیمایی ناوگان خود را جایگزین کنند.

البته باید در نظر داشت تراکم انرژی آمونیاک کمتر از سوخت جت است و بنابراین هواپیمایی که با آن پرواز می کند، مسافت کمتری را می تواند طی کند. با این وجود در مقایسه با سوخت های حافظ محیط زیست دیگر، عملکرد آمونیاک از بقیه بهتر است زیرا ارزانتر از هیدروژن و باتری های برقی است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.