| کد خبر: 216923 |

سرمایه گذاری مشترک چین و پاکستان در یک طرح ریلی

گزارش ها حاکی از توافق چین و پاکستان برای اجرای یک طرح ریلی به ارزش ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در منطقه مورد منازعه با هند است.

تین نیوز

گزارش ها حاکی از توافق چین و پاکستان برای اجرای یک طرح ریلی به ارزش ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در منطقه مورد منازعه با هند است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، با گذشت یک سال از اقدام هند برای منسوخ کردن قانون اساسی که به کشمیر حق استقلال عالی می داد، ‌ چین و پاکستان در این منطقه در حال تقویت همکاری ها هستند که تازه ترین آن توافق بر سر اجرای یک طرح ریلی است.

پکن و اسلام آباد همکاری در طرح های زیرساختی در کشمیر را که منطقه ای مورد منازعه میان این دو کشور و هند محسوب می شود، افزایش داده اند و برای احداث یک خط آهن در این منطقه در چارچوب ایجاد کریدور اقتصادی ۶۰ میلیارد دلاری چین - پاکستان به توافق رسیده اند.

پکن همچنین چند روز قبل، از گشایش یک راه شوسه در منطقه خودمختار سین کیانگ در شمال غرب چین خبر داد که ۱۱۸ کیلومتر طول دارد و بخشی از طرح جاده سازی بزرگی است که اسلام آباد پاکستان را به شهر کاشغر چین در سین کیانگ مرتبط می سازد چین این طرح را «بزرگراه دوستی» نامگذاری کرده است.

این جاده در جریان اجرای این طرح بزرگ از غربی ترین نقطه هند در ایالت جامو و کشمیر می گذرد و در ادامه،  نقاطی از کشمیر در ایالت لداخ را در بر می گیرد منطقه ای که هم اکنون مورد منازعه اسلام آباد و دهلی نو است.

آنگونه که روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست چین گزارش کرده است گشایش این بزرگراه، نشانه ای از تقویت روابط دوستانه چین و پاکستان پس از آن است که هند قانون اساسی کشمیر را درباره استقلال منسوخ اعلام کرد.  

وانگ دینگ هوا از مرکز مطالعات بین المللی شهر شانگهای چین می گوید: هندوستان بسیار نگران طرح های ترابری و حمل و نقل میان چین و پاکستان است.  

وی افزود: موقعیت راهبردی این منطقه کاملا مشخص است و بزرگراه دوستی این موضوع را به نمایش می گذارد که تا قبل از این کشمیر یک منازعه میان سه کشور نبود اما اکنون شرایط فرق کرده زیرا هند و چین در منطقه لذاخ به مشکل خورده اند.

در گزارش روزنامه چینی آمده که هند در ماه اکتبر سال قبل نقشه کشمیر را دوباره ترسیم کرد و کشمیر را به دو ایالت لداخ شمالی و استان جامو و کشمیر جنوبی تقسیم کرد اقدامی که پکن و اسلام آباد را به اعتراض به دهلی نو واداشت.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.