| کد خبر: 216863 |

جزئیات برنامه حمایتی دولت از بازار مسکن

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی جزئیات برنامه‌های حمایتی این وزارتخانه از بازار مسکن و اجاره بها را اعلام کرد.

تین نیوز

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی جزئیات برنامه‌های حمایتی این وزارتخانه از بازار مسکن و اجاره بها را اعلام کرد.

محمود محمودزاده در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن اظهار داشت: بحث اجاره که یکی از موضوعات مبتلابه و نیازمند اقدام فوری در سال جاری بود، ما در وزارت راه و شهرسازی دو پیشنهاد تحت عنوان اقدامات کوتاه مدت و فوری طراحی کردیم و به دولت ارائه دادیم. یکی موضوع تعیین سقف اجاره بها به دلیل شرایط کرونا بود و دیگری هم وام ودیعه مسکن.

معرفی همه برنامه‌های مسکنی کوتاه و میان مدت وزارت راه

وی ادامه داد: این دو پیشنهاد با توجیهاتی که در جلسات دولت داشتیم و دیگر دستگاه‌ها مانند بانک مرکزی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاونت اقتصادی رئیس جمهور و دیگر دستگاه‌های ذی مدخل هم از این دو پیشنهاد حمایت کردند تا توانستیم آن دو را به تصویب برسانیم و اثرات مثبتی بر بازار اجاره داشتند و توانستند بخشی از دغدغه‌های مستأجران را برطرف کنند.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی افزود: بحث اجاره داری حرفه‌ای هم از دیگر اقدامات این معاونت بود که جز اقدامات میان مدت محسوب می‌شود؛ آئین نامه اجرایی اجاره داری حرفه‌ای ذیل اصلاح آئین نامه قانون ساماندهی و حمایت از تولید مسکن را توانستیم در هیئت دولت به تصویب برسانیم؛ در مراحل نهایی آماده سازی شیوه نامه اجرای طرح اجاره داری حرفه‌ای هستیم که به احتمال زیاد تا آخر مرداد برای اجرا به مراجع ذی ربط ابلاغ می‌شود؛ اگرچه قانون ساماندهی مسکن اجازه اجرای اجاره داری حرفه‌ای را می‌دهد اما منتظریم تا خروجی‌های مطالعات این طرح آماده شود؛ امیدواریم نیاز به اصلاح قانون در مجلس نداشته باشد تا بتوانیم این برنامه را هر چه زودتر عملیاتی کنیم.

وی در خصوص حمایت از تولید مسکن تصریح کرد: ما برای حمایت از تولید مسکن، علاوه بر اجرای طرح اقدام ملی مسکن، موضوع تفاهم نامه‌های وزارت راه و شهرسازی با دیگر دستگاه‌ها مانند آموزش و پرورش، وزارت دفاع، وزارت رفاه و… را نیز در دست پیگیری و اجرا داریم.

نحوه تزریق سیمان و میلگرد به طرح ملی مسکن مشخص شد / ‬خارج از سازوکار بورس کالا

محمودزاده در خصوص افزایش قیمت مصالح ساختمانی که با حمایت از تولید مسکن در تعارض است، گفت: بخش خصوصی و انبوه سازان نشست‌هایی با معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی برگزار کردند و پیشنهادهایی هم در این زمینه به خصوص برای کنترل قیمت فولاد و سیمان ارائه دادند.

وی افزود: سرپرست وزارت صمت دستوراتی صادر کرده تا سیمان و فولاد از تلاطمات بورس کالا آزاد شود و بتواند با قیمت پایین‌تر و ثابت تر در اختیار سازندگان حرفه‌ای و انبوه سازان قرار گیرد.

دبیر شورای عالی مسکن درباره خروج سیمان و فولاد از بورس کالا گفت: بر اساس دستورات وزیر صمت، سیمان و فولاد هم در بورس کالا عرضه می‌شوند و هم در خارج آن؛ به این صورت که در راستای حمایت از تولید مسکن مانند طرح اقدام ملی، انبوه سازان و سازندگان حرفه‌ای می‌توانند با معرفی وزارت راه و شهرسازی سیمان و فولاد (میلگرد) را با نرخ مصوب (احتمالاً کیلویی ۸ هزار و ۵۰۰ تومان) در اختیار بگیرند؛ سازوکار بورس کالا هم برای سایر معاملات باشد؛ مثلاً کسانی که تمایل به لوکس سازی دارند، می‌توانند مصالح مورد نیاز را از بورس کالا تهیه کنند.

وی خاطرنشان کرد: برای آنکه قیمت تمام شده ساخت و ساز در طرح اقدام ملی مسکن کاهش یابد، این طرح را اجرا کرده ایم تا قیمت تمام شده پایین‌تر باشد؛ ما در ساخت مسکن دهک‌های بالاتر هیچ مداخله‌ای نداریم.

همه چیز درباره وام ودیعه مسکن

محمودزاده در خصوص تسهیلات مرابحه (ودیعه مسکن) بیان داشت: قرار بود تا ۲۰ مرداد معرفی به سیستم بانکی را آغاز کنیم که به نظر می‌رسد این اتفاق در تاریخ مذکور رخ خواهد داد؛ بر اساس ثبت نام پیامکی که مردم انجام داده اند، اولویت بندی‌های اولیه را نهایی کرده ایم که براساس میزان درآمد و طبقه بندی مشاغل متقاضیان انجام شده است و اولویت بندی ها را مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا تعیین کرده است.

۱۷ بانک و ۲ مؤسسه اعتباری، مجری طرح وام ودیعه

وی تصریح کرد: متقاضیان باید به سایت tem.mrud.ir مراجعه و اطلاعات خود را تکمیل کنند؛ اگر تا قبل از ۲۰ مرداد، اطلاعات متقاضیان تکمیل شد و واجد شرایط مذکور در مصوبه ستاد ملی کرونا بودند، از فردای آن به سیستم بانکی معرفی می‌شوند که شامل ۱۷ بانک و ۲ مؤسسه اعتباری است این ۱۹ نهاد پولی را بانک مرکزی به ما معرفی کرده و برای هر یک، سهمیه‌هایی تعیین شده است.

متقاضیان ابتدا به سامانه وزارت راه برای بارگذاری مدارک مراجعه کنند

معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: متقاضیانی که برای تکمیل اطلاعات خود به سامانه وزارت راه و شهرسازی مراجعه می‌کنند، امکان انتخاب بانک و شعبه مورد نظر خود را خواهند داشت در هر بانکی که حساب دارند و با آن کار می‌کنند، در صورتی که سهمیه خالی داشته باشد، به همان بانک و شعبه معرفی شده از سوی متقاضی، ارجاع داده خواهند شد.

جامانده‌های از وام ودیعه؛ شاید سال‌های بعد!

وی در پاسخ به این پرسش که برخی اقشاری که حقوق بگیر ثابت نیستند ولی اقشار نیازمند واقعی هستند، در این طرح دیده نشده اند؛ برای آنها چه فکری کرده اید؟، گفت: موضوع فکر کردن به آنها یک بحث است و موضوع انعقاد قراردادهای بانکی و بازپرداخت اقساط تسهیلات و تعیین ضمانت‌های بانکی هم موضوع دیگری است.

محمودزاده گفت: قطعاً تنها بخشی از کسانی که متقاضی دریافت این تسهیلات هستند، در این طرح پوشش داده می‌شوند و طبیعتاً افراد دیگری هم هستند که باید برای آنها فکری شود اما این اولین گامی است که در این زمینه برداشته ایم و اقدام بی سابقه یا کم سابقه‌ای است و اتفاقی است که در شرایط اقتصادی خاص کشور رخ داده است امیدوارم بتوانیم این طرح را گسترش دهیم و اقشار دیگر را در سال‌های آتی که وضعیت اعتباری دولت بهتر شود، پوشش دهیم.

اعتبار ۲۰ هزار میلیارد تومانی وام ودیعه از کجا آمده؟

وی درباره اینکه آیا بانک مرکزی اعتبار وام ودیعه را به بانک‌ها تخصیص داده است؟ گفت: ۲۰ هزار میلیارد تومانی که به این طرح اختصاص داده شده، ترکیبی از منابع داخلی بانک‌ها و اعتبارات بانک مرکزی است که عدد قابل ملاحظه‌ای است امیداوریم با اجرای آن، آرامش به بازار اجاره برگردد.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی درباره تعداد افراد مشمول تصریح کرد: بستگی به تعداد افراد واجد شرایط در شهرهای مختلف دارد؛ متقاضیان بر اساس شاخص‌ها اولویت بندی می‌شوند؛ به هر متقاضی بر اساس شهرهای مختلف، متفاوت است؛ اگر تعداد افراد واجد شرایط در شهرهای کوچک بالا باشد، تعداد نهایی دریافت کنندگان این تسهیلات بیشتر است ولی اگر مشمولان تهرانی که قرار است ۵۰ میلیون تومان دریافت کنند، بیشتر باشند، تعداد کلی دریافت کنندگان این تسهیلات نیز کاهش می‌یابد.

وی یادآور شد: پالایش متقاضیان در حال انجام است، مشمولانی که درآمدهای بالاتری داشته باشند در اولویت‌های نخست برای دریافت این تسهیلات قرار نمی‌گیرند؛ کسانی که قبلاً از امکانات دولتی مسکن استفاده کرده اند یا مالکیت مسکن دارند و فرم «ج» آنها قرمز است در اولویت‌های نهایی قرار دارند؛ باید متقاضیان به سامانه مراجعه کرده و مدارک خود را بارگذاری کنند. ما در حال حاضر در حد دریافت یک کد ملی سرپرست خانوار از متقاضیان ثبت نام کرده ایم که باید مدارک آنها کامل شود.

تعداد نهایی دریافت کنندگان چند نفر است؟

به گفته محمودزاده، درباره تعداد افرادی که مشمول می‌شوند، اعداد مختلفی اعلام شده که از ۶۰۰ هزار نفر تا ۱ میلیون نفر هم گفته شده است اما همه این اعداد، برآوردی است و دقیق نیستند؛ باید ثبت نام‌ها تکمیل شود تا بتوانیم عدد نهایی مشمولان را احصا کنیم.

انتخاب مدل وام ودیعه با خودِ متقاضی

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره انتخاب نوع وام (بازپرداخت ۳ ساله با سود ۱۲ درصد یا بازپرداخت ۱ ساله با سود ۱۳ درصد) گفت: انتخاب هر مدل از تسهیلات نیز از سوی متقاضی آزاد بوده و در سامانه مورد نظر هم گزینه خاصی برای آن پیش بینی شده؛ متقاضیان بسته به توانایی بازپرداخت اقساط، هر مدل را که مایل باشند، انتخاب می‌کنند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.