| کد خبر: 216772 |

پیامدهای کرونا برای مسافر چهارم تاکسی‌ها

تاکسی‌ها جای مسافر چهارم را خالی می‌گذارند تا با ایجاد فاصله بین مسافران، احتمال شیوع کرونا در ناوگان حمل‌ونقل شهری کاهش یابد. با توجه به شیوع ویروس کرونا که موجب کاهش تقاضا برای تاکسی‌ها شده، دولت تسهیلات حمایتی در نظر گرفته است.

تین نیوز

تاکسی‌ها جای مسافر چهارم را خالی می‌گذارند تا با ایجاد فاصله بین مسافران، احتمال شیوع کرونا در ناوگان حمل‌ونقل شهری کاهش یابد. با توجه به شیوع ویروس کرونا که موجب کاهش تقاضا برای تاکسی‌ها شده، دولت تسهیلات حمایتی در نظر گرفته است.

 

شیوع کرونا موجب شد بسیاری از کسب‌وکارها و گروه‌های شغلی با ضرر و زیان مواجه شوند. زیان‌های اقتصادی کرونا موجب کاهش درآمد فعالان اقتصادی و همچنین تعدیل نیرو و حتی توقف برخی از فعالیت‌های شغلی شد.

وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی با شناسایی ۱۴ کسب‌وکاری که بیشترین آسیب را از کرونا دیده‌اند، با راه‌اندازی سامانه کارا، تخصیص منابع در نظر گرفته شده دولت برای حمایت از کسب‌وکارها را بر عهده دارد.

کسب‌وکارهای بخش حمل‌ونقل عمومی مسافر درون شهری نیز یکی از کسب‌وکارهای این فهرست چهارده‌گانه هستند. نخستین تأثیر شیوع کرونا بر زندگی اجتماعی ما، کاهش تردد و رفت‌وآمدهای غیر ضروری بود. این کاهش تردد موجب شد تقاضا برای حمل‌ونقل عمومی و استفاده از تاکسی به‌شدت کاهش یابد.

در واقع علاوه بر رانندگانی که نگران سلامت خود و خانواده‌هایشان بودند، مسافران نیز استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی از جمله تاکسی را به‌عنوان تهدیدی برای سلامت خود می‌دانستند و برآیند این نگرانی‌ها با کاهش درآمد رانندگان و تاکسی‌داران، این بخش را در فهرست کسب‌وکارهای آسیب‌پذیر و مشمول حمایت تسهیلاتی قرار داد.

 

رانندگان، بیشترین متقاضیان دریافت تسهیلات کرونایی

عیسی منصوری معاون اشتغال وزارت کار اواخر تیرماه در سومین نشست کمیته راهبردی اجرای دستورالعمل اعطای تسهیلات ویژه کرونا اعلام کرد بیشترین پرداختی تسهیلات کرونا به متقاضیان مربوط به رانندگان و حدود ۲۷ میلیارد تومان بوده است.

تحلیل این آمار نشان می‌دهد دریافت تسهیلات بدون ضامن و وثایق بانکی با اقبال بیشتری از طرف متقاضیان روبرو شده است.

مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور در گفت‌وگو با ایرناپلاس درباره آسیب‌های کرونا به فعالیت تاکسی‌های درون‌شهری در سطح کشور گفت: به‌دنبال شیوع ویروس کرونا، مشاغلی در مصوبه‌های دولت مشمول حمایت شدند و از آنها به‌عنوان مشاغل آسیب‌دیده عنوان شد. حوزه حمل‌ونقل عمومی نیز در این دسته قرار گرفت و بخشی از آن نیز مربوط به رانندگان تاکسی بود.

وی ادامه داد: از آنجا که حوزه حمل‌ونقل عمومی ارتباط مداوم با شهروندان دارد، وزارت بهداشت دستورالعمل‌هایی را در این‌ زمینه تعیین کرد. استفاده همزمان از ماسک و دست‌کش، ضد عفونی مستمر خودروها و همچنین کاهش یک مسافر از تعداد مسافران از جمله اقدامات تاکید شده بود که به مرحله اجرا درآمد.

 

فاصله ظرفیت تاکسی‌رانی با دوران پیش از کرونا

وی درباره کاهش تقاضای شهروندان برای استفاده از تاکسی گفت: تعداد مسافران تاکسی به‌دنبال شیوع ویروس کرونا در فواصل مختلف با کاهش همراه بوده است. این کاهش در دو ماه یعنی از ابتدای اسفند سال گذشته تا پایان فروردین‌ماه سال جاری به ۷۰ درصد نیز رسید.

وی با یادآوری جبران بخشی از تقاضای کاهش یافته تاکسی‌های درون‌شهری با شروع دوباره فعالیت‌های اقتصادی گفت: بعد از شروع به‌کار دوباره کسب‌وکارها، تقاضا برای استفاده از خدمات تاکسی‌رانی دوباره رشد پیدا کرد اما همچنان با کاهش ۲۵ درصدی تعداد مسافران، به‌دلیل مصوبه کاهش یک نفره مسافر در تاکسی‌ها مواجه هستیم.

ضامنی افزود: با توجه به‌رعایت این مصوبه، تاکسیرانی شهری هنوز به‌ظرفیت پیشین خود بازنگشته است.

 

جان‌باختن ۴۳ نفر از رانندگان تاکسی در اثر ابتلا به کرونا

خالی کردن جای مسافر چهارم برای ایجاد فاصله در تاکسی‌ها و کاهش احتمال ابتلا به کرونا بخشی از دستورهای پروتکل‌های بهداشتی است. با این حال با وجود رعایت این دستورالعمل‌ها بخشی از رانندگان تاکسب به کرونا مبتلا شده‌اند.

 ضامنی درباره تعداد موارد ابتلا در میان رانندگان تاکسی درون‌شهری گفت: از ابتدای شروع کرونا در کشور ۵۰۵ نفر از رانندگان تاکسی به ‌ویروس کرونا مبتلا شدند که متأسفانه ۴۳ نفر از آنها در اثر ابتلا به‌کرونا، جان خود را از دست دادند.

 

تسهیلات حمایتی از راننده‌های تاکسی

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور اضافه‌کرد: در این مدت افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای بوده و ادامه فعالیتشان با ریسک بیشتری برای وضعیت سلامتی‌شان همراه بوده، به طور موقت دست از کار کشیدند. با این حال، به‌دنبال مصوبه‌ای که در آن مشاغل آسیب‌پذیر از کرونا مشخص شدند، دولت تسهیلاتی را برای حوزه حمل‌ونقل عمومی در نظر گرفت که برای هر فرد، ۶ میلیون تومان اعلام شد.

وی درباره تعداد رانندگان تاکسی که تسهیلات اعلامی را دریافت کردند، گفت: متولی پرداخت این تسهیلات، وزارت رفاه است که با معرفی سامانه کارا، امکان ثبت تقاضای رانندگان تاکسی برای انجام فرآیند پرداخت تسهیلات را فراهم کرد. در حال حاضر، آمار تعداد رانندگان تاکسی که در این سامانه ثبت‌نام کردند و تعداد افرادی که تسهیلات خود را دریافت کرده‌اند، مربوط به حوزه وزارت کار است و درخواست کردیم اطلاعات مربوط به آن را به‌ ما نیز اعلام کنند.

 

گسترش روش‌های پرداخت‌های الکرونیکی در تاکسی‌ها

با وجود آسیب کرونا به بخش حمل‌ونقل درون‌شهری، شیوع این ویروس یک مزیت برای این بخش به‌همراه داشت. پیش از شیوع کرونا نیز روش‌های پرداخت نقدی به‌تدریج جای خود را به روش‌های غیرنقدی و پرداخت الکترونیک می‌دادند. کیف پول الکترونیک با QR کدهای پرداخت در حال گسترش در تاکسی‌ها بودند و شیوع ویروس کرونا به گسترش استفاده از این روش‌ها سرعت داد.

ضامنی نیز با تأیید گسترش روش‌های پرداخت غیرنقدی در شبکه تاکسی‌رانی درون‌شهری گفت: به‌واسطه تأکید ستاد ملی کرونا بر پرهیز از پرداخت‌های نقدی، فرآیند پرداخت الکترونیکی بر مبنای کیف پول الکترونیکی و QR کد در بسیاری از شهرها گسترش یافته و نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.