| کد خبر: 216552 |

حرکت کند دولت در آزادراه تبریز- ارومیه

آزادراه تبریز - ارومیه از طرح‌های زیربنایی حوزه راه در منطقه شمال غرب محسوب می‌شود که دولت تدبیر و امید برای تکمیل آن تمام همت خود را به کار بسته است.براساس این گزارش، آزادراه ۱۲۵ کیلومتری تبریز- ارومیه علاوه بر کاهش بیش از ۱۰ کیلومتری فاصله بین دو شهر، در صورت تکمیل، بسترساز رشد و شکوفایی اقتصادی منطقه شمال غرب و توسعه صنعت گردشگری در مناطق پیرامونی دریاچه ارومیه خواهد بود.

تین نیوز

آزادراه تبریز - ارومیه از طرح‌های زیربنایی حوزه راه در منطقه شمال غرب محسوب می‌شود که دولت تدبیر و امید برای تکمیل آن تمام همت خود را به کار بسته است.براساس این گزارش، آزادراه ۱۲۵ کیلومتری تبریز- ارومیه علاوه بر کاهش بیش از ۱۰ کیلومتری فاصله بین دو شهر، در صورت تکمیل، بسترساز رشد و شکوفایی اقتصادی منطقه شمال غرب و توسعه صنعت گردشگری در مناطق پیرامونی دریاچه ارومیه خواهد بود.

همچنین با توجه به مجاورت استان‌های آذربایجان‌شرقی و آذربایجان‌غربی با کشورهای ترکیه و عراق و جمهوری‌های قفقاز، بهره‌برداری از آزادراه تبریز- ارومیه می‌تواند زمینه‌ساز ایفای نقش موثرتر منطقه شمال غرب در سیاست توسعه مناسبات منطقه‌ای کشورمان با همسایگان باشد.از سوی دیگر تلاش برای تکمیل این طرح زیربنایی حوزه راه می‌تواند از وقوع سالانه افزون بر یک‌هزار مورد تصادف رانندگی در مسیر تبریز- ارومیه و بالعکس و جان باختن ده‌ها تن از هموطنان جلوگیری کند.

برآیند تکمیل طرح آزادراه تبریز - ارومیه می‌تواند به تسریع روند توسعه در منطقه شمال‌غرب و عمران و آبادانی بیشتر آن از طریق اتصال به آزادراه تبریز- بازرگان منجر شود.۴۰ کیلومتر از آزادراه تبریز - ارومیه در محدوده آذربایجان‌غربی و بقیه در قلمرو آذربایجان‌شرقی است.براساس اعلام مقام‌های مسوول، هر چند برای تکمیل طرح ساخت آزادراه تبریز- ارومیه ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است، اما دولت به رغم کمبود مالی برای پیشبرد آن با سرعت پایین می‌کوشد.

اخذ عوارض در عوارضی مستقر در آزادراه نیمه‌تمام تبریز- ارومیه باعث انتقاد استاندار آذربایجان‌شرقی شد.قطعه اول آزادراه تبریز - ارومیه به طول ۵/ ۲۴ کیلومتر از ارومیه تا ساحل غربی دریاچه ارومیه است؛ قطعه دوم به طول ۵/ ۱۵ کیلومتر خاکریز میان‌گذر دریاچه ارومیه است؛ قطعه سوم به طول ۲۹ کیلومتر از ساحل شرقی دریاچه ارومیه تا سه‌راهی سرای (جزیره اسلامی) است. مسیر مصوب این قطعه عبور محور از پیرامون جزیره اسلامی یا گزینه ساحلی دریاچه ارومیه بود، ولی بنا به درخواست مقامات استانی و طرف مشارکت به منظور تغییر کریدور در این قطعه از گزینه ساحلی به گزینه کوهستانی با احداث تونل در دست انجام است.

انتخاب گزینه کوهستانی با رویکرد احداث تونل، طول قطعه سوم را از ۲۹ به ۱۹ کیلومتر کاهش داده است.قطعه چهارم آزادراه تبریز- ارومیه به طول ۲۹ کیلومتر از سه‌راهی سرای تا سه‌راهی خاصبان است؛ در این قطعه با احداث یک باند دوخطه جدید به موازات مسیر دو خطه موجود، این محور به درجه آزادراهی ارتقا می‌یابد.قطعات پنجم و ششم آزادراه تبریز- ارومیه به طول ۳۲ کیلومتر از سه‌راهی خاصبان تا تبریز (کیلومتر ۷ آزادراه تبریز-سهند) است.

  وضعیت آزادراه تبریز- ارومیه

مدت کوتاهی پس از آن، قطعات اول و دوم آزادراه تبریز- ارومیه به طول ۴۰ کیلومتر و با صرف ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار شهریور ۱۳۹۶ با حضور رئیس وقت مجلس شورای اسلامی افتتاح شد.قطعه سوم این طرح نیز شامل احداث تونل رفت و برگشت در حدفاصل روستای سرای تا ابتدای روگذر شهید کلانتری به طول ۱۹ کیلومتر در حال انجام است و محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان‌شرقی، در بازدید از آن به نقل از پیمانکار اعلام کرد این قطعه تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد.قطعه چهارم آزادراه تبریز- ارومیه نیز به طول ۵/ ۲۸ کیلومتر در حد فاصل روستای سرای تا سه‌راهی خاصبان آذر ماه پارسال در سفر رئیس‌جمهوری به آذربایجان‌شرقی افتتاح شد.عملیات اجرایی قطعات پنجم و ششم آزادراه تبریز- ارومیه هم ۲۳ خرداد پارسال با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.طول این قطعه، ۳۲ کیلومتر بوده و اعتبار پیش‌بینی شده برای بهره‌برداری از آن، چهار هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال است.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.